Daniel_N skrev:
Någon som vet vad festools ordernummer för denne chuck är? Ringde festool och frågade om en sådan chuck existerade, men det gjorde den enligt uppgift inte (att de skulle ha fel i en sådan fråga skulle dock inte förvåna mig det minsta - precis lika duktiga som festools verkstad är - precis lika dålig koll har kundservice i denna typ av frågor enligt min erfarenhet).
Ber om ursäkt för otydligheten, det är ingen chuck utan en liten adapter man sätter fast i vanliga 13mm chucken på tex en borrmaskin för att sedan kunna borr/försänkar sortimentet, funkar dock inte med chuckarna eftersom själva kugglåsningen återfinns på festoolmaskinerna, så det funkar bara med centrotec systemet.
Mvh Henke
 
Trist att man ska uppskatta Festools funktioner så mycket.
Jag fick ett bra pris på 15+3 och nya Centrotec 09 lådan, vilket i princip matchar att handla från UK.
Dock frågar man sig om det inte är bättre att köpa andra proffsgrejor? Tyvärr är dt svårt att jämföra andra maskiner rakt av. En uppsättning kvalitetsbits och borr som i Centrotec lådan är inte gratis det heller. Samma med vinkelchuck etc etc.
Själv köpte jag autoloadern och pannlampan igår :)
 
Min T12+3 kom med posten idag ifrån England.
Jag har stått och hållt i denna många gånger.
Vilken precision. Jag använde skruvdragaren för att dra ur skruvarna till laddaren så jag kunde byta elsladd. Att skruva skruvar i gängad plast är alltid vanskligt till och med för hand. Det brukar ta några knäckta plastdetaljer innan man lärt sig handgreppet. Med denna skruvdragare gick det hur fint som helst.
Excenterchucken är riktigt smart. Vårt kök har varit klart i två år men hyllornas insexskruvarna längst in mot väggen har inte blivit iskruvade ännu. Med excenterchucken gick det hur fint som helst.
Förmodligen "måste" man köpa hela setet för att dra fördelarna av en Festool dragare. Frågan är om Fler centrotec borr och bits är nödvändiga dock.
 
Ja, centrotecsystemet är en av de stora fördelarna med festools dragare (tillsammans med den borstlösa motorn osv.).

Jag kan absolut rekommendera centrotecborren också. Metallborren är i absolut topp, lika bra som mina dormerborr. 135 graders spets, krysslipade. Och framförallt är det så oerhört snabbt och smidigt att byta mellan olika borr/bits etc.

Har du inte försänkaren som borrar och försänker i ett svep med inställbar djupstopp för både borr och försänkare, finns med 3,5 och 4,5mm spets (492523 och 492524), så rekommenderar jag dem varmt.

Spiralborren för trä är de bästa jag har provat, otroligt bra. Och såklart samma fördelar som alla andra centrotec-prylar - snabba byten.

Även forstnerborren är i toppklass även om jag inte har hunnit borra så mycket med dem.

Slutsats - ja, jag rekommenderar dig verkligen att fortsätta på centroteclinjen. Det är väldigt dyrt och väldigt bra.
 
geschwint skrev:
Sedan har jag nämnt i någon annan tråd att jag har en T15 men skulle inte ta med den till ställen där den riskerar att trilla från högre höjd eller bli utsatt för dusch från metallspån; I handtaget finns en ventilationsöppning som dels försvagar handtaget vid fall samt exponerar elektroniken då inget dammfilter finns i ventilationen.
jag hade ställt min på ett >2m högt plank å den rasade rätt ner i asfalten utanför

inga sprickor eller andra problem, går fortfarande som en klocka så den e tåligare än den ser ut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.