Rotex har ju sina två lägen för grov/polering och finslip - hade Boschen också den möjligheten? Tycker själv att Rotexen är bland det bästa jag köpt i verktygsväg, och utan att veta mer om konkurrenterna skulle jag nog gissa att just excenterslipar är ett av de områden där Festool har bäst produkter.

/A
 
Redigerat:
importensketsig skrev:
Läste en test för kanske ett halvår sen där Bosch och Festools excenters ingick, Boschen sades vara minst lika bra som Festoolen. Efter att ha läst testen beslutade jag mig för att om jag lyckas döda min B&D-excenter så blir det definitivt en Bosch. Gillar inte Festool som företag så för mig måste dom vara bättre än alternativen med odiskutabel marginal för att vara intressanta, skönt att dom itne är det på excenter-slipar.
Samma läge för fem år sedan: http://www.woodnet.net/plansnow/review-sanders.pdf

CCPusher, med tanke på vad du skriver tror jag personligen tror jag att du kommer att bli lika nöjd med en Bosch, speciellt om du väger in att du får en del pengar över som du kan spendera på annat.

Jag har själv lite Festool-maskiner, och gillar dem skarpt. Men jag köper inte Festo bara för sakens skull. Med tanke på vad de kostar blir det bara i de fall där de verkligen sticker ut, precis som importensketsig skriver. Man betalar ofta mångdubbelt för en Festo-maskin för att få det där lilla extra som man söker. I vissa fall kan det förstås vara berättigat även för en hemmafixare. Men som Kent skrev, lyssna på dina behov. Åtminstone vad jag kan förstå behöver du inte en Rotex. Ta istället pengarna du sparar på slipen och plocka fram dem när du verkligen behöver unna dig det där lilla extra. Så hade i varje fall jag gjort...
 
Tackar för era svar, det blev en pex, hittade ingen gex häromkring, och om jag skulle upptäcka att jag bara mååååste ha en rotex så finns ju pengarna kvar om jag skulle behöva dem som bygga_bo skrev. :)
Men tills dess så är du skyldig mig 500 spänn screamin-daemon... ;)


on a side note: hur kommer det sig att du inte gillar festool importensketsig?
 
Alko skrev:
Rotex har ju sina två lägen för grov/polering och finslip - hade Boschen också den möjligheten? /A
Ja.
 
CCPusher skrev:
Tackar för era svar, det blev en pex, hittade ingen gex häromkring, och om jag skulle upptäcka att jag bara mååååste ha en rotex så finns ju pengarna kvar om jag skulle behöva dem som bygga_bo skrev. :)
Men tills dess så är du skyldig mig 500 spänn screamin-daemon... ;)


on a side note: hur kommer det sig att du inte gillar festool importensketsig?
Jag tror jag vet svaret: Festool är ju som alla vet ganska dyra, att de dessutom inte tål om nån återförsäljare ger rabatt gör det inte bättre. Då hotar de återförsäljaren med att han aldrig får sälja Festool igen.
 
P
finns andra maskiner än bosch och festool med *påpekar
 
Precis, tycker dom har en otrevlig attityd helt enkelt. Enda märket på grejer du inte kan köpa från USA dessutom, antagligen av precis samma orsak, stenhård styrning av återförsäljarna. Verkade ju rentav som att dom gick in och förstörde för dom av er som försökte rigga gruppköp också. Sånt gör mig anti.
 
Det var ett jävla gnäll på festool då. Det är bra grejer som håller och bra service. Dyra är dom men man får ju kvalite därefter. Sedan gnället om den hårda prisbilden är det inte bra att din lokala järnhandlare har samma pris som en större internet butik. Det körs ju lite kampanjer ibland då kan man ju passa på. Jag plågar förövrigt 2 RO-150 nästan dagligen och de bara går och går det bästa är nog att man kan grovslipa och sedan bara växla om och finslipa med den. Den förra modellen var bättre när man kör kanter och avrundningar dock.
 
Nåja, "ett jävla gnäll" tycker jag är att ta i!
Visst fan är det bra grejer men om de blandar sig i när folk försöker få tag i saker billigare utan att köpa stöldgods känns ju sådär..
 
Hoppar in i tråden då jag ska inhandla en "bra" excenterslip.

Turboboschen verkar riktigt fin men Festool 125:an verkar grymt bra och smidig.
En fråga: Går det inte bara att köpa billigare slippapper till Festool och stansa ut hål i mitten för att få dammutsugningen att funka?
Någon som provat?

Jag har precis köpt en kåk från 1890 med gamla trägolv under de hiskeligt fula plastmattorna. Visst borde jag kunna slipa dem med en Festool 125? (Jag ska efter slipning måla golven vitt)
 
Redigerat:
-Primus- skrev:
Hoppar in i tråden då jag ska inhandla en "bra" excenterslip.

Turboboschen verkar riktigt fin men Festool 125:an verkar grymt bra och smidig.
En fråga: Går det inte bara att köpa billigare slippapper till Festool och stansa ut hål i mitten för att få dammutsugningen att funka?
Någon som provat?

Jag har precis köpt en kåk från 1890 med gamla trägolv under de hiskeligt fula plastmattorna. Visst borde jag kunna slipa dem med en Festool 125? (Jag ska efter slipning måla golven vitt)
Det går nog att fixa till slipapper av andra märke till en rotex. dock rekommenderar jag det inte, då festools papper verkligen är top of the line. Otroligt bra kvalitet och ett stort utbud av papper så att du får rätt sort. Med bra dammsugare (måste vara reglerbar) räcker papperna dessutom mycket längre än till en slipmaskin utan festoolens dammutsug.

Golvslipning hade jag hellre gjort med en riktig golvslipmaskin, det är värt att hyra en. I annat fall hade det blivit bandslipmaskin om det behövs extrem grovslipning, och sen rotex, helst 150. Den har helt enkelt rejält mycket större area, vilket du behöver till så stora ytor. Men som sagt, se till att få rätt sorts papper.
 
Ok, jag hade tänkt att ha slipen till lite mindre projekt också. Typ skänkar, dörrar, hyllor, trappen m.m.
Blir inte Festool 150 lite otymplig då?
Tycker du att jag ska lägga på den extra tusingen till 150?

Ps. Ska jag lägga ner tankarna på TurboBoschen? ;-)
 
Du kanske ska göra tvärt om köpa boschen och använda festool slippapper
 
Rund_skruvad skrev:
Du kanske ska göra tvärt om köpa boschen och använda festool slippapper
Ja? Ska man det? Boschen har också dammsugarutblås.

Bosch GEX 150 Turbo: 2900:- ( Lika bra? För stor?)
Festool 125: 4100:- (Perfekt?)
Festool 150: 5100:- (För stor?)

Man lär väl få en hel del Festool slippapper för 1200:-?

Det känns ändå som det är någon av dessa det står emellan. Jag blundar för Makita och DeWalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.