Halloj verktygsnördar! :)

Jag är på gång att köpa en excenterslip och jag funderar på en bosch pof 400 (eller något sådant).
Men sedan så finns det ju festo rotex 125 och 150 också...

Prisskillnaden är rätt stor, 900 för boschen och 4375 för rotex 125an och ännu mer för 150an.

Frågan är alltså, går det över huvudtaget att motivera att bränna nästan 3500 mer på en rotex?
Slipen ska inte användas professionellt utan bara för hemmafix, hade jag haft firma hade det ju inte varit någon diskussion men det har jag ju inte. :p

Ge mig era bästa argument.

Mvh
/D
 
2 olika maskiner ju. Rotex är ju mycket snabbare och kan dessutom polera. Systainer, plugit, större hålbarhet, dammsugning, livslängd på pappret, mycket skönare att jobba med.
 
Jag antar att det var dina argument för att öppna plånboken på vid gavel för ytterligare en festo alltså... ;)
 
CCPusher skrev:
Jag antar att det var dina argument för att öppna plånboken på vid gavel för YTTERLIGARE en festo alltså... ;)
Aha, det var inte en seriös fråga..... Du har redan en eller flera Festool maskiner. Jag satsar 500:- på att det blir ännu en Festool ;-)


Vad ska du ha den till? Ska du bara köra den som en excenterslip eller ska du polera, grovslipa osv?
 
Jodå, det var en seriös fråga.
Kanske klantigt forumulerad?

Jag ska använda den till att slipa någon bordsskiva, en bit golv där det har stått ett kylskåp (ca 650x650), lite snickeridetaljer och allt annat jag kan komma på.. :p
Det där med att polera vet jag inte... men det kommer jag kanske på senare..?
 
Vilken maskin stämmer bäst överens med dina behov?
Det är väl det som skall avgöra och inte vad den ena eller den andra här anser?

/Kent
 
Tja, jo..
Jag antar att jag inte har tillräckligt bra koll på vad mina behov är och jag har uppenbarligen inte kollat upp funktionerna på de olika maskinerna tillräckligt bra.
Jag får nog erkänna att jag har resonerat som så att excenterslip som excenterslip, men det var tydligen en grov miss.. :-/

Eftersom jag inte vet riktigt vad jag vill eller behöver så slängde jag ut frågan här på forumet för att bollas runt lite, det brukar vara populärt om inte annat. :)

/D
 
Jag stod inför samma val för ungefär två år sedan. Valet föll på Festool, men än så länge kan jag inte riktigt säga att merkostnaden har varit riktigt motiverad. Rotex 125:an är riktigt trevlig, framför allt tycker jag ofta den ersätter en bandslip om man sätter på ett grövre papper. Tycker dock den kan vara lite oregerlig att hantera ibland. Dammutsuget på Festoolen är med tillkopplad dammsugare helt outstandig. Blir i princip nada damm, det förutsätter dock att man använder Festools papper med ett extra hål i centrum. Festool papper kostar en del men de gör verkligen inte en besviken, varje papper håller i evigheter.

Summa summarum är att Festoolen är vansinnigt dyr för en slipmaskin, inser man dock vad den går för ersätter den en dröse maskiner. Värderar du bra dammuppsamling högt är Festoolen given, tror du dig ha nytta av att kunna riva grovt samt polera har du ytterligare argument för Festoolen.
 
phl skrev:
Jag stod inför samma val för ungefär två år sedan. Valet föll på Festool, men än så länge kan jag inte riktigt säga att merkostnaden har varit riktigt motiverad. Rotex 125:an är riktigt trevlig, framför allt tycker jag ofta den ersätter en bandslip om man sätter på ett grövre papper. Tycker dock den kan vara lite oregerlig att hantera ibland. Dammutsuget på Festoolen är med tillkopplad dammsugare helt outstandig. Blir i princip nada damm, det förutsätter dock att man använder Festools papper med ett extra hål i centrum. Festool papper kostar en del men de gör verkligen inte en besviken, varje papper håller i evigheter.

Summa summarum är att Festoolen är vansinnigt dyr för en slipmaskin, inser man dock vad den går för ersätter den en dröse maskiner. Värderar du bra dammuppsamling högt är Festoolen given, tror du dig ha nytta av att kunna riva grovt samt polera har du ytterligare argument för Festoolen.
angående oreglerlighet, har du testat att sänka suget, det brukar vara problemet. inte ens med min mini kan jag ha fullt sug med rotex150, speciellt inte med fint papper på plana ytor. suget måste justeras för hastighet, yta, typ o grovlek på slippapper osv...annars vill den studsa.
 
Det var som fan, hade jag varken en aning om eller ens kunnat gissa! Det är just med finare papper på plana ytor oregerligheten uppkommer.

Här har vi faktiskt en generell Festool-brist -- har de inte råd med vettiga manualer!?

Det måste jag testa på den nybyggda vindsluckekarmen som står på arbetsbordet i källaren ;)
 
GEX150 Turbo finns för 2895:- DUAB.
 
FredrikR skrev:
GEX150 Turbo finns för 2895:- DUAB.

Har en sådan och är mycket nöjd. Har inte provat Rotexen men jag gissar att denna är i samma klass då det gäller att hålla rent från damm. Jag har en sketen gammal altodammsugare men trots det upplever jag boschen som väldigt "ren"...
 
Har en själv också :)
Är nöjd med den så här långt, men visst ska villgt erkänna att jag inte har mycket att jämföra med.
 
Läste en test för kanske ett halvår sen där Bosch och Festools excenters ingick, Boschen sades vara minst lika bra som Festoolen. Efter att ha läst testen beslutade jag mig för att om jag lyckas döda min B&D-excenter så blir det definitivt en Bosch. Gillar inte Festool som företag så för mig måste dom vara bättre än alternativen med odiskutabel marginal för att vara intressanta, skönt att dom itne är det på excenter-slipar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.