ridax skrev:
Jo, men jag menar om det är en godkänd låsning i gult läge om ingen är hemma?
Nej!
 
Nej, inte enligt klass 3 eftersom hakkolven inte är i (den automatiska låsningen). När jag går hemifrån låser jag dock alltid med nyckel och då går hakkolven i (och det blir en godkänd låsning). Ponera att något av barnen kommer hem på lunchrasten och sedan går tillbaka till skolan. Då kommer de in men det blir ingen godkänd låsning, enligt klass 3, då de går igen. Fast det sker sällan och jag har ett ytterst bra larm i byggnaden så jag känner mig ändå trygg.
På natten låser vi med nyckel inifrån, i gult läge, så vi lätt kan ta oss ut utan att leta nyckel. Dessutom larmar jag på skalskyddet.
 
Men om man låser med nyckeln utan "säkerhetslåsning" då fungerar väl fortfarande vredet? Och då är det väl inte en "godkänd" låsning?
 
Det finns inget vred på insidan. Du låser upp genom att trycka ned handtaget bara, förutsatt att det inte är säkerhetslåst. Det väl inte mindre säkert än ett vanligt Assa 2000 med vred. Klassningarna kan jag inte.
 
Entertainer skrev:
Det finns inget vred på insidan. Du låser upp genom att trycka ned handtaget bara, förutsatt att det inte är säkerhetslåst. Det väl inte mindre säkert än ett vanligt Assa 2000 med vred. Klassningarna kan jag inte.
Sorry, handtaget skulle det förstås vara, tänkte lite fel :x

Vad jag menade är om du låser från utsidan med nyckel utan att koppla på "säkerhetslåst" så kan man öppna dörren ifrån insidan. Och då är det väl inte en godkänd låsning?

Jag skulle önska att ASSA kunde slå ihop 3000 modellen med Yale Doorman, det skulle vara ett bra lås.
 
Min tanke: om du låser med fjärrkontroll utan att vara vid dörren, hur vet du då om den överhuvudtaget är stängd? Syns det på fjärrkontrollen på något säkert sätt? Har ingen erfarenhet av dessa lås.
 
Så här är det. Grönt betyder öppet från in och utsida. Det finns två gula lägen, ett där dörren förblir öppen efter att man öppnat den och ett där dörren låses igen efter ca 10sek. Om man trycker in den röda knappen och låser med nyckeln kopplar man bort fjärrkontroller och ev. koddosa, dessutom får man en godkänd låsning i klass 3. Man kan låsa ut regeln i alla lägen, fast det är enbart i rött läge som den blir godkänd i klass 3. I dagsläget går det inte att få ett kodlås godkänt i klass 3 eftersom det inte finns något att klassa det emot.
Således är inte heller Doorman godkänd.
Man får i montera både Doorman och 3000 själv.
Hur mycket man måste ha för att få en godkänd låsning kan man ta med sitt försäkringsbolag och ta skriftligt på det. Det är lite varierande pga lösöre och liknande. Dessutom så är det mer än bara låshuset med behör som gör en godkänd låsning...
Mitt tips om man funderar över kodlås är att gå in hos närmsta akutoriserade låssmed. De har koll på både det ena och det andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.