Jag funderar på att byta lås på mina ytterdörrar. Jag tyckte då att assa3000 var ett bra alternativ men dessvärre har de i min mening tänkt fel.

Jag vill naturligtvis kunna låsa dörren via fjärrkontrollen så att den är säkerhetslåst. Om låset är säkerhetslåst så skall jag endast kunna låsa upp med hjälp av nyckel.

De har naturligtvis gjort låset precis tvärt om dvs att jag MÅSTE låsa dörren med nyckel för att det skall låsas med hakregeln men kan programera om fjärren så att den kan låsa upp dörren trots att den är låst med säkerhetslås.

För att dra parrallell med datorvärden är det som att man måste slå in koden för att stänga av datorn men när man vill starta datorn igen så går det bra. (naturligtvis är det tvärt om då man tänkt till dvs man kan stänga ner datorn när som helst men om man vill logga in så måste man använda lösenord).

Finns det någon annan leverantör som har lite bättre säkerhetstänk kopplat till användarvänlighet? kan man hacka systemet så att det blir rätt?
 
Nej de har inte tänkt fel. Anledningen till att du måste låsa med nyckel för att låsa ut haken beror på att annars kan de inte få det godkänt i låsklass 3.

När det först presenterades som concept 11 på säkerhetsmässan 2004 så kunde fjärrkontrollen styra det allt om jag inte minns fel. Men det va något som inge fick vara om det skulle godkännas
 
Men som jag förstått det så kan man programera fjärren/låset så att man kan låsa upp med fjärr (även om det är låst med haken). Jag hade förstått det om motorn inte orkade med att låsa in och ur haken. Haken låses väl även med nattlåset som man kan styra med knappen?

Mitt problem är att (lat som jag är) skulle vilja vara säker på att jag låst grovingången när jag går ut genom den vanliga ytterdörren utan att behöva gå bort till grovingången och känna på dörren om den är ordentligt låst. En lösning som jag skulle uppskatta var om jag via fjärren kunde låsa haken.

Jag hade önskat att man kunde låsa med fjärren och om man sedan vill låsa upp så måste man använda nyckel.
 
Somsakt.. det finns krav på låset för att det skall kunna uppfylla låsklass 3 vilket gör att vissa funktioner inte är möjliga. Några funktioner kan du som slutanvändare programera efter eget tycke. som att låsa upp med fjärrkontroll.
Men somsakt finns lås som kan låsas och låsas upp elektronikst som är godkänt i låsklass 3. (Nu menar jag lås som har ngon typ av elektronik i låshuset) Finns lås där grundlåset är ett mekanikst lås men är kompleterat med en ext motor.

Dessutom så får en fjärrkontroll bara styra 1 dörr vilket om du skaffar detta till båda dörrarna innebär 2 fjärrkontroller på knippan.
 
Jag lyfter den här tråden igen för lite frågor:
Frohike skrev i en annan tråd för några år sedan att Assa 3000 inte får monteras självt, utan måste ske av en utbildad låssmed. Gäller det fortfarande? Låset finns ju att köpa på t.ex. Hornbach för fem tusen kronor, men får jag montera det själv?
Ingen som har erfarenhet av låset i kombination med utvändig knappsats? Går det att använda knappsatsen då låset är säkerhetslåst med hakregeln?
 
Jag kan köpa låset via en låssmed och montera det själv. Jag har även sett det för ca 3000 på både tradera och blocket. tänk bara på att köpa rätt (höger eller vänster).

Jag kommer att köpa låset samma dag som det fungerar på ett smart sätt, nämligen att man kan låsa hakregeln med fjärr. Så svårt borde det inte vara för ASSA att lösa det då låset låser hakregeln om man av misstag låser upp med fjärr enligt deras manual.
 
Entertainer skrev:
Jag lyfter den här tråden igen för lite frågor:
Frohike skrev i en annan tråd för några år sedan att Assa 3000 inte får monteras självt, utan måste ske av en utbildad låssmed. Gäller det fortfarande? Låset finns ju att köpa på t.ex. Hornbach för fem tusen kronor, men får jag montera det själv?
Ingen som har erfarenhet av låset i kombination med utvändig knappsats? Går det att använda knappsatsen då låset är säkerhetslåst med hakregeln?

Nu är det ett tag sen. men det är nog så att det går att montera själv numera.. Assa är som de är, de är mycket möjligt att de har släppt på dessa krav.

Hmm koppla med utvändig knappsats? hur menar du då? exempelvis ett kodlås eller? det tvilar jag på då det är ett fristående batteridrivet lås. visst, monterar du ett step elslutbläck kan du få funktion med hakregel mm.. men då är det billigare att skaffa motorlår eller el-tryckelås..
 
Jag hade verkligen lagt ner alla funderingar kring detta lås...
 
Jag hade verkligen lagt ner alla funderingar kring detta lås...
Berätta mer varför, så kanske jag också ändrar uppfattning om låset. :)

Rätta mig gärna om jag har fel :blushing:: Vad jag förstår så är det i grunden som ett ASSA 2002, men med möjlighet till fjärrkontroll, kodlås och annat lullull. För att godkännas som ett klass 3-lås så är fabriksinställningen att det inte går att låsa upp med fjärren i värstingläget 'Säkerhetslåst' men det går att aktivera själv som en tillvalsfunktion.

Min fråga är om kodlåset (den externa knappsatsen ASSA 3000 CODE) låser upp låset i läge 'Säkerhetslåst', med bibehållen klass-3-klassning? Det som skiljer från fjärrkontrollen är ju att du faktiskt måste knappa in en 4- eller 6-ställig kod, till skillnad från fjärrens simpla tryckknapp.

Jag blev själv utlåst igår efter att jag åkt skidor och höll på att frysa ihjäl innan grannen med extranyckel kom hem :wow:. Med ett kodlås hade glömda nycklar aldrig varit något problem d^_^b.
 
Om jag inte har missat nått så Nej, sätter du kodlås på utsidan och använder detta för att låsa upp med mister du Klassningen. Men trevligt kodlås däremot, har jag faktiskt missat helt att det fanns. men ifs så har jag inte lagt någon energi att följa nyheter för assa 3000 då jag själv inte skulle välja en sådan produkt, har tyvärr liten tilltro till allt vad Assa och Evo är.
 
Nu har jag använt ASSA 3000, i kombination med den utvändiga CODE-dosan, i snart ett år och jag kan inte säga annat än att jag är mycket nöjd. Handhavandet är så enkelt att till och med min teknikfientliga hustru nästan förstår det.
Det finns tre huvudlägen: Grönt - olåst ute som inne. Gult - låst ute, olåst inne. Rött - låst inne som ute. Pulserande lysdioder indikerar tydligt om det är låst eller inte, så jag slipper gå och känna.
Vi har den oftast i gult läge (olåst inifrån men låst utifrån) och då är kodsatsen utanför dörren ovärderlig. I gult läge larmar låset, efter en minut, om dörren inte stängts riktigt och den funktionen är verkligen guld värd.
Fjärrkontrollerna har aldrig använts och endast jag och hustrun har nycklar. Barnen och anhöriga har fått koder. Givetvis har vi larm också (med andra koder!), annars hade jag nog inte vågat mig på kodlås.
Kodsatsen kan ha tio olika koder och det är lätt att förprogrammera tillfälliga koder för t.ex. tillfälliga gäster eller hantverkare och sedan skriva över dessa.
Jag har inte kopplat bort funktionen att det endast går att öppna med nyckel då dörren är säkerhetslåst (rött läge, dvs inte öppningsbar med enbart handtaget inifrån). Då har jag tryggheten att ingen med kod kan komma in.
Batterierna (fyra AAA) räcker ca ett halvår, men det går bra med laddningsbara. Låset tjuter ljudligt då det är dags att byta.
Rekommenderas!
 
Entertainer skrev:
Nu har jag använt ASSA 3000, i kombination med den utvändiga CODE-dosan, i snart ett år och jag kan inte säga annat än att jag är mycket nöjd. Handhavandet är så enkelt att till och med min teknikfientliga hustru nästan förstår det.
Det finns tre huvudlägen: Grönt - olåst ute som inne. Gult - låst ute, olåst inne. Rött - låst inne som ute. Pulserande lysdioder indikerar tydligt om det är låst eller inte, så jag slipper gå och känna.
Vi har den oftast i gult läge (olåst inifrån men låst utifrån) och då är kodsatsen utanför dörren ovärderlig. I gult läge larmar låset, efter en minut, om dörren inte stängts riktigt och den funktionen är verkligen guld värd.
Fjärrkontrollerna har aldrig använts och endast jag och hustrun har nycklar. Barnen och anhöriga har fått koder. Givetvis har vi larm också (med andra koder!), annars hade jag nog inte vågat mig på kodlås.
Kodsatsen kan ha tio olika koder och det är lätt att förprogrammera tillfälliga koder för t.ex. tillfälliga gäster eller hantverkare och sedan skriva över dessa.
Jag har inte kopplat bort funktionen att det endast går att öppna med nyckel då dörren är säkerhetslåst (rött läge, dvs inte öppningsbar med enbart handtaget inifrån). Då har jag tryggheten att ingen med kod kan komma in.
Batterierna (fyra AAA) räcker ca ett halvår, men det går bra med laddningsbara. Låset tjuter ljudligt då det är dags att byta.
Rekommenderas!
Det är bara att gratulera, den lyckliga skaran är inte så stor...
 
D
Men räknas låset som låst i gult läge om ni går hemifrån? Dvs kan du låsa huset och barnen komma in utan stt ni djälvs är hemma?
 
I gult läge är det låst, men inte med hakregeln. Hakregeln går i först då jag låser med nyckel. Det går dock fortfarande att låsa upp med kodlåset, även om jag har låst med nyckel, så länge låset inte är i rött läge.
 
D
Jo, men jag menar om det är en godkänd låsning i gult läge om ingen är hemma?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.