Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
Man kan ju överleva utan att äga en multimeter men det är svårare.
Gäller ju att veta vad man ska mäta och dra rätt slutsatser också då bara. :)
 
Om det är elgolvärme borde du ha 220v in och ut, är det lågvolt och nån styrning? Felsök/mäta litet mer före du börjar handla grejor..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Om det är elgolvärme borde du ha 220v in och ut, är det lågvolt och nån styrning? Felsök/mäta litet mer före du börjar handla grejor..
Termostaten är ju ersättaren enligt Uponor till den som sitter där. Känns som en billig uppdatering oavsett.

Att det är elektriskt i det här rummet baserar jag på tidigare ägares uppgift. Kan naturligtvis vara fel, just inflyttad. Tack för heads up.

Det lutar väl åt att ta in nån att göra jobbet om det inte är uppenbart banalt att fixa, typ byta säkring. Mer tid än så lägger jag inte personligen!
 
P p3p3 skrev:
Hej,

Sökt och läst på forumet här och gissar att jag har en trasig termostat till golvvärmen i källaren. Termostaten "klickar" och lyser men ingen golvvärme.

1) enligt bilder, är det något jag kan felsöka och testa ändra/byta?

2) ser att denna Uponor [länk] kan ersätta Wirsbo Electronic. Kan jag byta den som lekman eller måste jag ta in elektriker?

Tack!
Kolla ventilen
 
E Effektministern skrev:
Kolla ventilen
Effektministern, och alla involverade.

Jag har utgått från att golvvärmen som felar var elektrisk (enligt säljares uppgift), men det var felaktigt.

Bakom luckan i ett anslutande badrum (med fungerande värme) hittar jag 2 ställdon. Båda ställdonen och slangarna under dem är dock varma.

Har motionerat piggarna och de var väl inte direkt lättrörliga men de rör på sig.

Termostaterna kan öppna/stänga ställdonen, tar cirka 5 min. Den vänstra på bilden hör till det rum där värmen inte funkar.

Då har vi väl lämnat elområdet egentligen.

Ligger problemet i själva slingan eller efter ställdonet på något sätt?

Skickar med lite bilder med varm/kall markering. Detta är baksidan på pannan dessutom så kanske inte hör till GV. Notera att kopplingen längs ner med 3x "skruvlock" har 2 slangar kopplat till men endast en slang är varm där, oklart för mig om det är relaterat.
 
  • Värmesystem med två ställdon och märkta rör, det ena ställdonet tillhörande ett rum utan värme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiatoranslutning med ställdon och rör i ett skåp, märkt med varm och kall signatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar och ställdon med röda markeringar för varma delar och blå för kalla, placerade bakom en lucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmerör med ställdon, markeringar visar varmt (rött) och kallt (blått) område, relevant för golvvärmefrågeställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
P p3p3 skrev:
Effektministern, och alla involverade.

Jag har utgått från att golvvärmen som felar var elektrisk (enligt säljares uppgift), men det var felaktigt.

Bakom luckan i ett anslutande badrum (med fungerande värme) hittar jag 2 ställdon. Båda ställdonen och slangarna under dem är dock varma.

Har motionerat piggarna och de var väl inte direkt lättrörliga men de rör på sig.

Termostaterna kan öppna/stänga ställdonen, tar cirka 5 min. Den vänstra på bilden hör till det rum där värmen inte funkar.

Då har vi väl lämnat elområdet egentligen.

Ligger problemet i själva slingan eller efter ställdonet på något sätt?

Skickar med lite bilder med varm/kall markering. Detta är baksidan på pannan dessutom så kanske inte hör till GV. Notera att kopplingen längs ner med 3x "skruvlock" har 2 slangar kopplat till men endast en slang är varm där, oklart för mig om det är relaterat.
Det kan vara luft i rören, kan du prova att lufta?
 
E Effektministern skrev:
Det kan vara luft i rören, kan du prova att lufta?
Bra tips. Hur gör man det? Inte direkt som att lufta radiatorer antar jag. Googlade men verkar vara rätt installationsspecifikt.

Pluspoäng om det markeras på bilder vid instruktioner. :)
 
P p3p3 skrev:
Bra tips. Hur gör man det? Inte direkt som att lufta radiatorer antar jag. Googlade men verkar vara rätt installationsspecifikt.

Pluspoäng om det markeras på bilder vid instruktioner. :)
Det sitter rattar som används vid injusteringen, börja med att vrida på dom, sedan kan du lossa returslangen (försiktigt) och se om det kommer vatten!

Är på Gran Canaria och går till polen nu.
 
E Effektministern skrev:
Är på Gran Canaria och går till polen nu.
Det verkar lite långt att gå. Innebär inte det att du måste simma också? :thinking::D
 
  • Gilla
wcankan
  • Laddar…
L lordi skrev:
Det verkar lite långt att gå. Innebär inte det att du måste simma också? :thinking::D
Har snart gått 31 mil på en månad
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Har likadana som lagt av. Bytte kondensatorn som sitter i övre vänstra hörnet och då funkar de igen. Bara att läsa inantill på kondensatorn och köp likadana och löd dit.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.