Båda lösningarna innebär väl att du tänker skarva trådarna. Det är lite problematiskt. Trådarna måste skarvas i en dosa, som skall vara tillgänglig för inspektion och underhåll, inte ligga dold under 30cm isolering. Möjligen kan man sätta någon markör i isoleringen så att det går att hitta dosan. Det vore bättre att de trådar som är för korta byts ut.
 
  • Gilla
bygg_jesper
  • Laddar…
Tack!

Jag förstår tänket. Att byta alla trådar verkar ofrånkomligt och omständigt men enda vägen. Hur jag sedan gör men transformatorn blir sekundärt. Billigast bli att ha en men korrekt monterat och behålla armaturerna. Jag tror jag satsar på det.


H hempularen skrev:
Båda lösningarna innebär väl att du tänker skarva trådarna. Det är lite problematiskt. Trådarna måste skarvas i en dosa, som skall vara tillgänglig för inspektion och underhåll, inte ligga dold under 30cm isolering. Möjligen kan man sätta någon markör i isoleringen så att det går att hitta dosan. Det vore bättre att de trådar som är för korta byts ut.
 
slutresultat! Jag behöll halogen för att slippa byta dimmer. Enligt trafo specen så är max avstånd 2m så jag la trafon i en tät ventilerad låda under isoleringen.
 
  • En transformator placerad i en ventilerad låda under takisoleringen i ett vindutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den blir nog bra där. Det lär visa sig om den blir överhettad igen. Jag ser att du skarvat ihop rören med den gamla matningen och dragit i ny oskarvad FK? Bra. Nya matningen dock ut att komma från ett lustigt ställe. Kan vara risk för kondens där om varm luft kan strömma upp från dosan med drivdonet.
 
  • Gilla
bygg_jesper
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.