M jonasba skrev:
Sen är de ju fyllda med någon slags gegga som inte släpper in fukt etc så den geggan överlever nog längre än kabeln :)

Förresten, om någon vill dela ett 50-pack eller större så PMa mig så kan vi kanske göra samköp.

Frågan är när det kommer ”GPS Only” klippare som inte kräver en slinga. De som finns idag är väl bara för att komplettera/geofencing som skyddar för stöld? Skulle vara så skönt o slippa den där slingan som går sönder förr eller senare... sist var det sorkar som bitit av min, gången innan jag som glömde bort mig när jag grävde...
 
3m scothlok 314 är samma koppling som HQ använt i många år.
Fungerar perfekt om man gör rätt, dvs inte skalar kabeln och inte petar för mycket i tätmassan.
Jag köper också i storpack på ebay, här tar de oförsvarligt mycket betalt för bara nån enstaka:surprised:
 
M jonasba skrev:
Sen är de ju fyllda med någon slags gegga som inte släpper in fukt etc så den geggan överlever nog längre än kabeln :)

Frågan är när det kommer ”GPS Only” klippare som inte kräver en slinga. De som finns idag är väl bara för att komplettera/geofencing som skyddar för stöld? Skulle vara så skönt o slippa den där slingan som går sönder förr eller senare... sist var det sorkar som bitit av min, gången innan jag som glömde bort mig när jag grävde...
GPS enbart är uteslutet, GPS kommer aldrig att få tillräcklig noggrannhet. Vad som vore intressant är dock om man skulle kunna få till någon annan form av positionering.

Jag har lekt med tanken att man skulle kunna ha ett nät med solcellsdrivna lasrar för att detektera om klipparen går för långt ut (som IR-detektorn som plingar till i en affärsentré ungefär), de skulle bara aktiveras när klipparen är nära så att de inte drar onödigt med batteri. Den idén dog pga att jag insåg att jag skulle behöva ha ett hundratal sådana stolpar bara på min tomt, samt att den lösningen inte skyddar buskar mm.

En annan tanke jag har haft är att sätta upp radiofyrar för att få exakt positionering, men de är inte tillräckligt exakta. Ytterligare idéer har varit att ha LED-fyrar med olika signalsekvenser i och att man läser av vilka vinklar som man har till dessa. Troligen tillräckligt exakt, men i min trädgård så skulle jag troligen ändå behöva ett tjugotal sådana.

När positioneringen är på plats så måste man dessutom ha en bra lösning för karteringen, i praktiken så behöver man kunna mäta in alla hörn, träd mm på tomtkartan och sedan ange klippavstånd runt dessa punkter/linjer. Men det är ju inte omöjligt att utveckla sådan mjukvara. Det skulle dock driva fram att klipparen blir driven från molnet eller från en applikation på en dator/surfplatta. Det hade dock varit bra att kunna göra något åt det hållet...
 
Det används ju redan instrument som mäter positioner med centimeterprecission med hjälp av GPS/Glonass/Galieo och en väl inmätt korrektionssändare.
Varför skulle man inte kunna använda samma teknik för en simpel gräsklippare?

Det man behöver göra är att mäta och rita upp en noggrann karta över tomten och tala om exakt vilken koordinat basstationen står på. Sen är det bara att köra...
 
Detta används inom lantbruket för att styra skördemaskiner etc.
Men som sagt där kan man motivera kostnaden för tekniken. En klippare kostar cirkus 20 000, då blir det svårt att få ekonomin att gå ihop.
Överskuggande växtlighet är också en faktor för radiomottagningen.
 
OK, jag borde ha skrivit att man med GPS och en rimlig prislapp inte kommer att få en tillräcklig noggrannhet. Men om man kombinerar det med annan positioneringsteknologi så skulle det kunna fungera.
 
Tekniken borde inte vara särskillt dyr om man serietillverkar den. Inget mer avancerat än vad som finns i en vanlig mobiltelefon.
 
useless useless skrev:
Tekniken borde inte vara särskillt dyr om man serietillverkar den. Inget mer avancerat än vad som finns i en vanlig mobiltelefon.
Det verkar ju dock som att vissa som säljer robotklippare är pigga på att sälja installationer (och säkert reparationer i förlängningen) så det kan ju också vara något som talar emot att man gör förbättringar på positioneringssystemet ...
 
Dom kan ju sälja tjänsten att mäta in tomten och rita upp den i den digitala kartan som lagras i klipparen.
 
Såg en faktor i den länkade produkten och det är uppdateringshastigheten för positionsbestämningen. Om den inte går med full fart kan inte heller klipparen gå särskilt fort.
Detta kräver mycket tänkande och testande :sweat:
 
Jag skulle lätt betala 10.000 kr extra vid nästa köp av en robotgräsklippare om jag slipper slingan.

När jag tänker efter, det är nog bara på ca 50m av den 600m slinga jag lagt som exaktheten är viktig (där den kan vandra ut på parkeringen typ) - överallt annars så stoppas den ändå av staket eller annat. Det är dock förmodligen inget tillverkaren kan räkna med hos alla :)
 
E etompau skrev:
Såg en faktor i den länkade produkten och det är uppdateringshastigheten för positionsbestämningen. Om den inte går med full fart kan inte heller klipparen gå särskilt fort.
Detta kräver mycket tänkande och testande :sweat:
Klipparen kan använda gyro/accelerometer för att hålla en tillräckligt noggrann positionering mellan uppdateringarna.
 
Finns en som kan passa vissa trädgårdar, Ambrogio Robot L60 Deluxe fungerar genom att dels avgränsa med objekt den krockar med och även vända om den inte längre känner den går på gräs. Bra enkel start.

Pratar vi mer high tech så: https://hackaday.com/2017/03/01/where-are-the-autonomous-lawnmowers/ som beskriver Differentiell GPS och RTK med noggrannheter på 10 respektice 2 cm - nu pratar vi!
 
Finns ju även deras Ambrogio L400 som är utan begränsningskabel men den är ju för 30.000 kvm o kostar 100.000+ kr... men något mindre kommer säkert :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.