A avh67f skrev:
Nä precis. Det är en högohmsmätning. Den ger all information man behöver för det. 0,018 MOhm är ju körd isolation, långt ifrån lägsta godtagbara 1 MOhm.

Jag har faktiskt ett likadant instrument som dig. Är hittills väldigt nöjd med den.
Jag hållt med att det är ett isolationsfel av rang, men ~13 mA (230v 18kohm) ska väl inte JFB lösa på, det är en bit kvar till 30 mA.
Bara som akademisk diskussion....
 
D Dilato skrev:
Jag hållt med att det är ett isolationsfel av rang, men ~13 mA (230v 18kohm) ska väl inte JFB lösa på, det är en bit kvar till 30 mA.
Bara som akademisk diskussion....
Förstår vad du menar, men detta var ett prov på 250V utan drift. Som Bo skrev blir förhållanden annorlunda när värmen sätts på
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tommty
D Dilato skrev:
Jag hållt med att det är ett isolationsfel av rang, men ~13 mA (230v 18kohm) ska väl inte JFB lösa på, det är en bit kvar till 30 mA.
Bara som akademisk diskussion....
troligtvis lägre motstånd ju mer elementet värmsupp.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Finns nog även annan sammalagrad driftläckström om inte denna apparat ligger ensam under jfb.

Sedan har jag för mig att en jfb tillåts lösa ut ganska långt under 30mA. Men minns ej mer exakt än så.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Panor82
En jordfelsbrytare kan enligt produktstandarden lösa ut redan vi 50% av märkutlösninsströmmen dvs. 15 mA om den har en märkutlösninsström på 30 mA.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
A
Var ganska säker på det också men ville inte skriva något som kanske är fel. Tack panor.
De senaste jfb jag testade löste på cirka 22-26 mA i ramptest om minnet inte sviker. Bara som kuriosa.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.