Har du testat att mäta som skrevs tidigare mellan PE-N för de olika sektionerna? Alltså med JFB frånslagen och sen mellan utgående N och mot PE, det bör gå bra med en vanlig multimeter om felet är så stumt att det ligger bakom ditt problem.

Och för din frekvensomformare skulle du haft JFB korttidsfördröjd eller stötströmstålig typ där, det är vid uppladdning av mellanledet det blir tillräcklig asymmetri för att lösa. Samma kan man få om det ligger tex många lysrörsarmaturer med gemensamt tillslag särskilt vid trefasmatad belysning.
 
Hej

Nu har jag gjort en mätning....
Slog av alla 9 säkringar som sitter på JFB1, 2x 3 fas för värmepanna samt den spökande trefashandsken SAMT JFB1

I centralen mätte jag mellan N och PE på plintarna, ingen kontakt( oändligt motstånd) enligt min DMM.
Slog på JFB 1 och mätte mellan N och PE, kortslutning....

Nu förstår jag ännu mindre... :(

Kristoffer
 
Det är rätt. När jorfelsbrytaren är till, så är det kontakt mellan N och PE genom jfb.

Detta att även JFB 2 löste ut tidigare indikerar ju att det kan finnas en överledning mellan dem. Prova att mäta mellan N på resp. jordfelsbrytare (när de är AV).
 
Huvudbrytare av, JFB 1-3 av
Ingen kontakt mellan N1, N2 och N3

K
 
Jag försöker förstå bilden du har lagt upp.

På den så är ju jord/nollplintarna sektionerade. Längst till vänster verkar finnas inkommande samt jord nolla till något som går utanför jordfelsbrytaren?

Sedan kommer det en sektion som jag tolkar är tillVP/trefaskontakt? Till den sektionen ser jag 6 st 20A säkringar. Vilka går till trefaskontakten? Där sitter 3st jord och 3 st nollor på det jag antar är tillhörande jord/nollplint?

Sedan har vi sektionen som matar spis ugn TM osv. På nollplinten där har du 3 nollor, men på jordplinten bara två jord anslutna, det ser konstigt ut. Och sedan verkar du ha den 3e sektionen med allt annat.

Stämmer de här iaktagelserna?
 
Till 3-fas sitter det 3 AEG säkringar längst ner eftersom jag bad elektrikern om detta när planeringen redan var gjord. De 6x20A är för VP , 3N 2x20A(VP) +1x16A.(trefas)
Jorden är gemensam för hela anläggningen, byglat

Ett litet tillägg... när jag gjorde "allt av" testet ovan och satte på JFB 1-3 så löste samma säkring ut som tidigare... den kanske är känslig? Förklarar dock inte jordfelet
 
Redigerat:
Vad har du för area på nollkablarna som går ut från jordfelsbrytarna till nollskenorna ? Du bör använda 6 kvmm och de som sitter där ser lite klena ut ?
 
"samma" som de som matar VP, 20A skulle jag säga
 
Krypstocken skrev:
Till 3-fas sitter det 3 AEG säkringar längst ner eftersom jag bad elektrikern om detta när planeringen redan var gjord. De 6x20A är för VP , 3N 2x20A(VP) +1x16A.(trefas)
Jorden är gemensam för hela anläggningen, byglat
Det sitter även tre st C10 till vänster, var går dessa och är dess nolla inkopplad på rätt N-plint?

Eftersom det var några dagar sedan sist så det frågan ifall du fortfarande har problem med att JFBer löser när du enfasbelastar trefasuttaget? Kan du även återskapa detta i andra uttag, på andra JFBer? Kanske är det någon skillnad nu jämfört med tidigare, t.ex en stickpropp som inte längre sitter i. Det kan också vara ett fel som inte märks med så låg provspänning.

Fortsätt annars och mät och granska. Fatala felkopplingar har vi sett förut men det vore tråkigt om så är fallet. Det verkar uppenbart att centralen har modifierats i efterhand med annan typ av dvärg, kanske med en ny grupp, så kanske har någon där misstagit sig på rätt N-plint.

Krypstocken skrev:
Ett litet tillägg... när jag gjorde "allt av" testet ovan och satte på JFB 1-3 så löste samma säkring ut som tidigare... den kanske är känslig? Förklarar dock inte jordfelet
Det kan gå att svara på om du berättar vad som finns på den gruppen. En tänkbar orsak är en apparat med mycket hög startström, t.ex en cirkelsåg i sovrummet :rolleyes: Hittar du inget fel map JFBerna kanske det kan vara värt att undersöka detta fel närmare.
 
De 3 C10 är "belysning i trappa och bänkbelysning, element i garage, uteplats och matsalsbord,# huruvida de är på rätt nollplint har jag svårt att se men gissar på det eftersom det är så få på resterand plintar.

Jag har slutat enfasbelasta 3-fasuttaget eftersom svetsen jag tänkte köra där inte löser ut säkringen i de vanliga uttagen.

Jag har modifierat centralen 2ggr, för 11 år sedan när jag behövde 3-fas( Häger säkring längst ner) utan JFB samt nyligen när jag satte in en 16A (biltema säkringen) och drog in en fas till till spishällen vid byte från 2-fas häll till 3-fas häll.

Det som sitter på säkringen som löste ut, "sovrum 2 o 3" är fruns hemma kontor samt gästrum, inget med hög startström vad jag kan se( ett par plattskärmar, en laptop, skrivare mm) Men det finns konstiga eller smarta kopplingar på några ställen så viss osäkerhet.

K
 
Redigerat:
Det är något som inte stämmer med nollorna då. Aeg säkringarna matas med samma fasmatning som de till vänster. Om den matningen kommer ifrån jfr 1 så saknas det definitivt nollor på nollplinten som hör till den jordfelsbrytaren. En sammanblandning av nollor är också det som stämmer bäst med symptomen.
 
Redigerat:
Satan.... när man väl ser det så är det ju uppenbart.....
Nollan sitter ju på fel plint... 3-fas matas ju från "övrig" JFB mesans den är kopplad på "VP" JFB

blev lite fel i färgerna nedan men ni ser nog problemet
 
  • Elektriskt skåp med felkopplad nolla markerad i rött, korrekta tre-fasplinter och färgfel i beskrivningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kalle_A och 1 till
  • Laddar…
tommib
Bra att det löste sig.

Bara för att vara petig ska den där ringledningen längst ner till höger vara bättre isolerad. Det ska vara dubbel isolering (som tål högsta spänningen) mellan den och fasledarna i centralen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Krypstocken skrev:
Satan.... när man väl ser det så är det ju uppenbart.....
Nollan sitter ju på fel plint... 3-fas matas ju från "övrig" JFB mesans den är kopplad på "VP" JFB

blev lite fel i färgerna nedan men ni ser nog problemet
Grattis !
Felsökning är ibland oändligt besvärligt tills man hittar lösningen. Skönt att det löste sig. Överledning PE till nolla vid vissa enfas belastningar skulle ju kunna vara fel som innebär risker.
Bra kämpat
 
Kul att det löste sig.

Just den här typen av fel kan bli väldigt farliga. Det betyder ju att någonting har fått sin nolla bruten, men faserna är fortfarande matade (när bara den ena JFB löser ut).

Därmed har du flytande nolla, som kan ge resultat att du får 0 - 400V i uttagen. Vilket i sin tur är en akut brandfara.

Nu var det såvitt jag förstår en elektriker som ställt till det här. Men just risken för den här feltypen är ett av mina starkaste argument för att man som hempulare skall hålla sig ifrån att koppla i centraler (jag själv rör inte centralen "nästan"). Det är en feltyp som man kan ha svårt att förstå, dels att det är fel, men framförallt hur farlig den är om man inte är rätt kunnig på el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.