V vulkanen skrev:
Jag och sambon är hyfsat nya ägare till ett hus byggt 1922, och har såhär 8 månader in i husägandet stött på en del mindre roliga oväntade projekt.

Vid lagning av en fuktskada orsakad av läckande avloppsluftare uppdagades det att vi troligen har en felplacerad ångspärr/tät byggplast i ytterväggarna. Det är i ett trähus med timmerstomme, som vid något tillfälle tilläggsisolerats utvändigt. Plasten sitter på utsidan av timmerstommen, därefter sitter det stenullsisolering, vindduk och träytterpanel.

Hantverkarna, som gör arbetet med fuktskadorna och upptäckte detta, menar att det är ett allvarligt byggfel och att det är rätt akut att åtgärda eftersom det riskerar att bli fuktskador på timmerstommen när fukt inifrån vandrar ut i timret men inte kommer vidare.

Där vi brutit upp verkar timret må bra, men vi behöver ju undersöka mera.

Jag vill nog egentligen mest höra om det är någon annan som haft samma konstruktion med ångspärr någonstans i mitten av ytterväggen, och har erfarenhet av hur det gått? Eftersom vi redan har en rätt lång och dyr åtgärdslista för huset hade varit skönt med lite input till prioriteringsordningen.
Det går bra att sätta den på utsidan om det är mycket isolering utanför plasten. Nu var det väl bara 95 mm och då låter det som en riskabel konstruktion.
 
useless useless skrev:
Du har läst på internet? Kan du inte ge en fysikalisk förklaring till varför en timmerstock ruttnar bort om den inte kan andas åt bägge håll, men det går bra om det är en hyvlad träregel?
När det gäller ångspärr är byggahus en av de mest farliga kunskapskällorna på nätet. Korrekta råd med fysikalisk förklaring drunknar i uppfattningar baserade på känsla och hörsägen.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
75mm Timmer är ju inte jättemycket så det måste väl alltid ha varit mer isolering...?

Men 95mm isolering är väl mer än 75 mm trä så daggppunkten kan väl kanske anses vara utanför tätskiktet.

/ATW
Ja, att det är tilläggsisolerat är kanske felaktigt/otydligt formulerat. Det har säkert varit någon annan isolering tidigare, som bytts ut till ett generösare lager stenull tillsammans med plasten. Fönstren ligger inte i liv med fasaden utan är så där "insjunkna", som jag förknippar med tilläggsisolering.
 
A ArneTW skrev:
75mm Timmer är ju inte jättemycket så det måste väl alltid ha varit mer isolering...?

Men 95mm isolering är väl mer än 75 mm trä så daggppunkten kan väl kanske anses vara utanför tätskiktet.

/ATW
Det här är sånt gränsfall att ingen kommer att kunna ge ett säkert svar utan att göra en kondensberäkning.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
W witten skrev:
Det här är sånt gränsfall att ingen kommer att kunna ge ett säkert svar utan att göra en kondensberäkning.
Nja. Betänk att det till och med är tunnare skikt med trä/timmer. Timmer med ett lambda på ca 0,1 och vanilig isolering på ca 0,03. Jämförelsevis kan 75mm trä ses som 25mm vanlig isolering. 25mm är mycket mindre än 1/3 av 120mm ( 25+95).
Sen kan man säkert önska att timmer ventilerades från båda håll. Men det är en annan diskussion.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Nja. Betänk att det till och med är tunnare skikt med trä/timmer. Timmer med ett lambda på ca 0,1 och vanilig isolering på ca 0,03. Jämförelsevis kan 75mm trä ses som 25mm vanlig isolering. 25mm är mycket mindre än 1/3 av 120mm ( 25+95).
Sen kan man säkert önska att timmer ventilerades från båda håll. Men det är en annan diskussion.
Ahh, jag trodde att det bara var 95 mm isolering. Då tar jag tillbaka det jag sagt om att det här är en risk.
 
D
W witten skrev:
Ahh, jag trodde att det bara var 95 mm isolering. Då tar jag tillbaka det jag sagt om att det här är en risk.
Det är 95 mm ull och 75 mm timmer som motsvarar 25 mm ull, dvs totalt 120 motsvarande 120 mm ull.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Tomture61
useless useless skrev:
Du har läst på internet? Kan du inte ge en fysikalisk förklaring till varför en timmerstock ruttnar bort om den inte kan andas åt bägge håll, men det går bra om det är en hyvlad träregel?
Knepigt att en hantverkare som livnär sig på sin kunskap kan ha lika fel som jag ang diffplast i timmerhus 🤔
En snabb koll med Google hittade jag detta https://www.carlsensbygghantverk.se...23/2/1/tillggsisolera-timmerhus-r-det-vrt-det

Har ett stort intresse av hus byggda med halm / lera / timmer .
Detta jämfört med huset jag bor i idag med 20% RH på vintern (plast i alla klimatskal)
 
Tomture61
Tomture61 Tomture61 skrev:
Knepigt att en hantverkare som livnär sig på sin kunskap kan ha lika fel som jag ang diffplast i timmerhus 🤔
En snabb koll med Google hittade jag detta [länk]

Har ett stort intresse av hus byggda med halm / lera / timmer .
Detta jämfört med huset jag bor i idag med 20% RH på vintern (plast i alla klimatskal)
Det är, som sagt var, väldigt polariserat på byggahus och liknande forum.
Det folk aldrig brukar kunna förklara är varför timmerväggen måste kunna andas. Dvs varför ska man tillåta fuktvandring ut i stommen bara för att den är gjord av 100 år gamla timmerstockar?
Fukt i stommen är lika skadligt oavsett om huset är byggt för 100 år sen eller i dag. Men när det gäller timmer så tycker en del internetförståsigpåare helt plötsligt att det är ok?

Jag kan acceptera och förstå att man bygger diffusionsöppet, men när någon kategoriskt påstår att timmerhus aldrig ska ha någon ångspärr utan att förklara varför så blir jag skeptisk till kunskapsnivån.
 
  • Gilla
Marcus_Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
useless useless skrev:
Det är, som sagt var, väldigt polariserat på byggahus och liknande forum.
Det folk aldrig brukar kunna förklara är varför timmerväggen måste kunna andas. Dvs varför ska man tillåta fuktvandring ut i stommen bara för att den är gjord av 100 år gamla timmerstockar?
Fukt i stommen är lika skadligt oavsett om huset är byggt för 100 år sen eller i dag. Men när det gäller timmer så tycker en del internetförståsigpåare helt plötsligt att det är ok?

Jag kan acceptera och förstå att man bygger diffusionsöppet, men när någon kategoriskt påstår att timmerhus aldrig ska ha någon ångspärr utan att förklara varför så blir jag skeptisk till kunskapsnivån.
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/handle/2077/23415/gupea_2077_23415_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Här kan man nörda ner sig mer .
[länk]
Har du läst rapporten? Där skriver man bl a:

Problemet är bara att samtidigt som vissa menar att plasttätskiktet inte behövs eller skall användas vid isolering med alternativa material så skriver bland andra Carl-Eric Hagentoft, professor vid Chalmers tekniska högskola i sin bok Vandrande fukt Strålande värme (2002), att ”mätningar i kontrollerade experiment och i fält bekräftar att fuktskador uppkommer om lufttätnig eller kravet på en ångtätare insida inte säkerställts i cellulosaisolerade konstruktioner”
 
useless useless skrev:
Har du läst rapporten? Där skriver man bl a:

Problemet är bara att samtidigt som vissa menar att plasttätskiktet inte behövs eller skall användas vid isolering med alternativa material så skriver bland andra Carl-Eric Hagentoft, professor vid Chalmers tekniska högskola i sin bok Vandrande fukt Strålande värme (2002), att ”mätningar i kontrollerade experiment och i fält bekräftar att fuktskador uppkommer om lufttätnig eller kravet på en ångtätare insida inte säkerställts i cellulosaisolerade konstruktioner”
Jag såg samma sak i rapporten. Det måste ju menas att frågan inte är svart eller vit, utredningen för fuktspärr behöver innehålla mer aspekter. Hade varit intressant hitta mer utförliga exempel på när man undersökt timmerhus som har isolerat på olika sätt, förklarat deras förutsättningar och kunna visa på skadorna etc.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Knepigt att en hantverkare som livnär sig på sin kunskap kan ha lika fel som jag ang diffplast i timmerhus 🤔
En snabb koll med Google hittade jag detta [länk]

Har ett stort intresse av hus byggda med halm / lera / timmer .
Detta jämfört med huset jag bor i idag med 20% RH på vintern (plast i alla klimatskal)
De är tyvärr hantverkare, och inte ingenjörer. De vet som regel hur man bygger, dock inte alltid "varför". Så när det dyker upp en annorlunda konstruktion, vet de inte så ofta va som är rätt och fel. Spontant tänker de att plasten ligger mitt i väggen, eller även längre ut. De förstår inte skillnaden mellan olika material. Sen har de lärt sig att plasten ska ligga direkt bakom gips och "OSB", när det är tilläggsisolering. Hantverkarna har inte direkt fel i det här. Man brukar inte lägga plasten där. Men det är dock inget problem alls om man tänker efter.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.