Jag och sambon är hyfsat nya ägare till ett hus byggt 1922, och har såhär 8 månader in i husägandet stött på en del mindre roliga oväntade projekt.

Vid lagning av en fuktskada orsakad av läckande avloppsluftare uppdagades det att vi troligen har en felplacerad ångspärr/tät byggplast i ytterväggarna. Det är i ett trähus med timmerstomme, som vid något tillfälle tilläggsisolerats utvändigt. Plasten sitter på utsidan av timmerstommen, därefter sitter det stenullsisolering, vindduk och träytterpanel.

Hantverkarna, som gör arbetet med fuktskadorna och upptäckte detta, menar att det är ett allvarligt byggfel och att det är rätt akut att åtgärda eftersom det riskerar att bli fuktskador på timmerstommen när fukt inifrån vandrar ut i timret men inte kommer vidare.

Där vi brutit upp verkar timret må bra, men vi behöver ju undersöka mera.

Jag vill nog egentligen mest höra om det är någon annan som haft samma konstruktion med ångspärr någonstans i mitten av ytterväggen, och har erfarenhet av hur det gått? Eftersom vi redan har en rätt lång och dyr åtgärdslista för huset hade varit skönt med lite input till prioriteringsordningen.
 
Redigerat:
Plastfolien ska sitta på den varma sidan på väggen. Hur tjock isolering sitter det på utsidan av plasten?
 
Centano Centano skrev:
Plastfolien ska sitta på den varma sidan på väggen. Hur tjock isolering sitter det på utsidan av plasten?
Isoleringen är 95 mm. Därefter vindduk och träpanelen direkt på, utan luftspalt.

Timmerstommen är ca 75 mm tjock.
 
Tomture61
Centano Centano skrev:
Plastfolien ska sitta på den varma sidan på väggen. Hur tjock isolering sitter det på utsidan av plasten?
Ångspärr hör inte hemma i ett hus med timmerstomme .
Vill man att timmret skall förmultna , använd ångspärr 😉
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tomture61
V vulkanen skrev:
Isoleringen är 95 mm. Därefter vindduk och träpanelen direkt på, utan luftspalt.

Timmerstommen är ca 75 mm tjock.
Fel överallt ......
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Fel överallt ......
Jo, vi har (överlåtelsebesiktning till trots, såklart) på de här månaderna insett att ganska mycket är fel i huset tyvärr. Nu gäller det att göra en prioriteringsordning, och att åtgärda med hänsyn till husets ålder och med bättre materialval.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ångspärr hör inte hemma i ett hus med timmerstomme .
Vill man att timmret skall förmultna , använd ångspärr 😉
Kan du hänvisa till faktiska exempel och bilder på sådan konstruktion som har ruttnat bort pga sådan konstruktion?
 
Tomture61
M Marcus_Carlsson skrev:
Kan du hänvisa till faktiska exempel och bilder på sådan konstruktion som har ruttnat bort pga sådan konstruktion?
Kan enbart hänvisa till det jag läst om hus med timmerstomme .
Timret måste andas , från bägge håll .
Pluss ska det tilläggsisoleras görs detta på utsidan , ej inifrån.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Kan enbart hänvisa till det jag läst om hus med timmerstomme .
Timret måste andas , från bägge håll .
Pluss ska det tilläggsisoleras görs detta på utsidan , ej inifrån.
Okej, men var har du läst det? Bara inlägg på typ såna här forum? Artiklar om byggteknik?
Finns det någon stans samlad info om detta?
Speciellt varför plast verkar vara lika med dött timmerhus oavsett övriga förutsättningar.
 
75mm Timmer är ju inte jättemycket så det måste väl alltid ha varit mer isolering...?

Men 95mm isolering är väl mer än 75 mm trä så daggppunkten kan väl kanske anses vara utanför tätskiktet.

/ATW
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
V vulkanen skrev:
Isoleringen är 95 mm. Därefter vindduk och träpanelen direkt på, utan luftspalt.

Timmerstommen är ca 75 mm tjock.
75 mm timmer är ju som sagt var inte särskilt mycket. Man brukar säga att minst 2/3 av isolervärdet ska vara på utsidan av ångspärren, och det är ju uppfyllt i det här fallet då timmret motsvarar i storleksordningen 25 mm stenull.

Så jag tycker inte det låter som något allvarligt byggfel.
 
  • Gilla
DTanner och 6 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Kan enbart hänvisa till det jag läst om hus med timmerstomme .
Timret måste andas , från bägge håll .
Pluss ska det tilläggsisoleras görs detta på utsidan , ej inifrån.
Du har läst på internet? Kan du inte ge en fysikalisk förklaring till varför en timmerstock ruttnar bort om den inte kan andas åt bägge håll, men det går bra om det är en hyvlad träregel?
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Den allmänna rekommendationen brukar ju vara att ångspärren ska sitta maximalt en tredjedel in i väggtjockleken inifrån sett. Denna rekommendation förutsätter ju en homogen vägg som har samma isoleringsvärde genom hela dess tjocklek. Mer korrekt skulle vara att räkna på materialens olika u-värden och sen räkna på hur djupt in i väggen du har den berömda tredjedelen av väggens total u-värde.

Eftersom du har 75mm timmerstomme som garanterat har något sämre lambda-värde än din stenull som dessutom är tjockare och har panel direkt mot sig så är det inte omöjligt, utan att ha räknat, att du har din ångspärr någonstans i närheten av den rekommenderade tredjedelen trots allt!

Vad gäller avsaknaden av luftspalt så är det inte optimalt men det finns många exempel på där det inte leder till några problem alls. Är det målat med en diffusionsöppen färg (typ slamfärg) och/eller att det sitter någon form av lockpanel som alltid har en del naturliga glipor som hjälper till med luftningen så finns det ännu mindre anledning till att oroa sig.

Sammanfattningsvis så kanske det inte är optimalt byggt men det behöver inte vara något som leder till problem. Mitt råd är att räkna lite på väggens u-värde, undersök om det finns några problem just nu. Ta därefter ett beslut om vilken prio du vill lägga detta på, jag skulle tro att du kan lägga det långt ner i listan :)

Edit: Trä verkar har ett lambda-värde på ca. 0.14 medan stenull har ca. 0.038. Dvs det är ganska stor skillnad på materialens isolerförmåga. Jag tror därför att du med ganska bred marginal har ångspärren på rätt sida om den berömda tredjedelen!

Mvh Amrich
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Tack för era svar!
Det känns åtminstone något lugnare nu än när vi fick domedagsutlåtandet från hantverkarna.

Ytterpanelen är spontad och tyvärr målad med akrylatfärg, så det gör ju bristen på luftspalt lite mer olycklig dock.

Vad vi kunnat se är det inte isolerat på insidan timret, tack och lov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.