Vi har precis skaffat nya fönster från Nordiska fönster i Ängelholm, och fått dessa monterade av en seriös snickare som gjorde sitt jobb. Under fönsterkarmen salade han dessutom upp ytterligare för att det skulle vara enkelt att sticka in fönsterblecken i spåret, och fästa dem enligt anvisningen från fönstertillverkaren.

Vi anlitade en lokal plåtslagarfirma, som funnits i tre generationer (jojo), och de kom förbi en vecka efter avtalad tid och mätte fönstren för att göra bleck.

Dessa monterades sedan dagtid när jag var på jobbet, sambon var dock hemma, och när jag kommer hem ser jag att det är något som är fel på långt håll... Då har plåtslagaren POP-NITAT fast blecken UTANPÅ fönsterkarmarna, istället för att skjuta upp dessa i spåren! Det ser bedrövligt ut, och dessutom så förlorar vi sannolikt garantin på fönstren då dessa är förstörda av plåtslagaren. De bemödade inte heller sig om att FRÅGA innan de popnitade fast blecken, trots att vi fanns hemma.

Plåtnissen hävdar att "så brukar man göra på PVC-fönster", vilket är ren bullshit. Fakturan är bara på några tusenlappar, men värdet av det förstörda är ju så mycket värre.

En besiktningsman har också uttalat sig att det inte alls är fackmannamässigt utfört, vilket vi får skriftligt om vi vill. Snickaren trodde inte sina ögon, och tyckte att vi inte skulle betala en spänn för jobbet.

Då kommer frågan, vad gör man nu, och vad är skäligt?

-Ta kontakt med konsumentvägledaren i kommunen och påbörja ett ärende
-Bestrida fakturan
-Begära någon typ av ersättning för förlorad garanti och förstörda fönster, det går ju inte att göra ogjort helt enkelt. Vi har betalt 25 tkr för fönstren, vad kan vara skäligt att begära som för ersättning? Måste det dras via tinget, eller hur funkar sånt här?

Jag är ju inte sugen på att riskera att förlora i tinget och stå för motpartens rättegångskostnader, även om jag inte kan se hur de skulle kunna vinna.

Tacksam för erfarenheter och tips!
 
1. Bestrida fakturan.
2. Skriftligt uttalande från fönstertillverkaren.
3. Ta en diskussion med plåtis....
 
  • Gilla
Solskensbyggare och 1 till
  • Laddar…
Håller med MathiasS, komplettera med skriftligt utlåtande från besiktningsmannen.

Utred med fönstertillverkaren hur skadan på fönstren ska värderas/bedömas. Är det estetiska skador eller har fönstrens livslängd förkortats? Ta även med arbetskostnaden för att behöva göra om fönsterbytet i förtid (dvs om fönstrens livslängd har halverats så ta med halva kostnaden) och framställ ett skadeståndsanspråk till plåtfirman.

Bäst är såklart att nå en förlikning. Om inte så stäm dem i tingsrätten. Handlar det om mindre än ett halvt basbelopp (typ 20000 kr idag) så blir det ett småmål där du inte riskerar att förlora en massa pengar. Sök på forumet, finns en massa information om det och hur processen går till.
 
  • Gilla
askmifo
  • Laddar…
Håller med pelpet, kommer ni inte till en ök. med plåtslarvern, stäm dem!
Det här tycker jag är ett solklart fall för stämning om ni inte kommer överens.
 
  • Gilla
askmifo
  • Laddar…
På mina PVC-fönster har man också pop-nitat fönsterblecken, men de är istuckna i ett spår, så man ser bara några vita nitskallar. Kanske de kan göra nya plåtar och nita genom de gamla hålen.
 
Jag har också popnitat fast blecken, detta efter konsultation med plåtslagare (med mycket god erfarenhet)
Dock instuckna i spåret givetvis.
 
Det kan tydligen variera hur man skall montera blecken.
Att sätta dem med popnit utanpå karmen behöver inte vara fel har jag förstått.

Se t.ex. http://kaerrman.se/Images/Bleckmontage.pdf

http://kaerrman.se/Images/Bleck.pdf

Sådana bleck har jag, men jag satte dem med rostfri skruv i stället för blindnit,
för jag hade dem liggande i bra-och-ha-lådan.
Och det ser utmärkt ut!

Hur ser monteringsanvisningen för de aktuella fönstren ut?
 
KnockOnWood skrev:
Det kan tydligen variera hur man skall montera blecken.
Att sätta dem med popnit utanpå karmen behöver inte vara fel har jag förstått.

Se t.ex. [länk]

[länk]

Sådana bleck har jag, men jag satte dem med rostfri skruv i stället för blindnit,
för jag hade dem liggande i bra-och-ha-lådan.
Och det ser utmärkt ut!

Hur ser monteringsanvisningen för de aktuella fönstren ut?
Monteringsanvisningen är mycket tydlig, man skall skjuta in blecken i ett spår i underkanten på fönsterkarmen. Ett problem är att fönstertillverkaren varnar mig för att det kommer att börja läcka in förr eller senare, men rent estetiskt ser det redan nu för bedrövligt ut. Att plåtaren skulle ha dragit en silikonsträng innan han popnitade ser jag dessutom som högst osannolikt.

Jag hade också accepterat popnitade infästningar om de som lordi skriver är instuckna i spåren, det jag stör mig på är att kanten på blecken är synlig utanpå fönstret. Det blir ju också naturligt så att det buktar lite grand mellan popnitarna i plåten, inte mycket, men tillräckligt för att det skall se amatörmässigt ut.

Tack för alla synpunkter hittills!
 
Kan du lägga upp en bild?
 
Vad känner du är skälig ersättning för att ni ska bli nöjda?


Montera om blecken? O fylla igen hålen (gratis förstås)
Låta blecken sitta kvar o inte betala räkningen
Ersättning för skadade fönster ,är 5000 kr lagom ? Mer eller mindre?
 
Så här ser mina "utanpåliggande" bleck ut.

Inte är det så gräsligt fult? Visserligen på en stallbyggnad:
P1020185 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ursäkta om jag kapar tråden för en fråga från er som satt utanpåliggande bläck, drar ni en siliconsträng i ovankanten av bläcket, jag ska nämligen själv sätta dit mina bläck nu i sommar och har pvc fönster.
 
  • Gilla
motorcykelpiloten
  • Laddar…
sukke2k skrev:
Ursäkta om jag kapar tråden för en fråga från er som satt utanpåliggande bläck, drar ni en siliconsträng i ovankanten av bläcket, jag ska nämligen själv sätta dit mina bläck nu i sommar och har pvc fönster.
Kapa på du :)

Titta i mitt inlägg ovan
http://www.byggahus.se/forum/fonste...k-platslagare-slar-ifran-sig.html#post1738783
Där finns länkar till ritningar på blecket.
Det skall alltså bockas lite på den vertikala falsen som ligger mot fönsterkarmen, så där får plats lite tätgucka även när man nitat/skruvat fast blecket.

Själv använder jag hellre akrylfog än silikon.
Är det det minsta fuktigt så fäster inte silikonet.

Jag hittade genom en stor plåtslagerifirma en gammal plåtslagare som fixade min åtta bleck, med gaveluppvik och allt, för en spottstyver. Billigare än alla byggmax o.likn.
Och det är ju ingen profil som bygghandlarna har som lagervara.
 
KnockOnWood skrev:
Kapa på du :)

Titta i mitt inlägg ovan
[länk]
Där finns länkar till ritningar på blecket.
Det skall alltså bockas lite på den vertikala falsen som ligger mot fönsterkarmen, så där får plats lite tätgucka även när man nitat/skruvat fast blecket.

Själv använder jag hellre akrylfog än silikon.
Är det det minsta fuktigt så fäster inte silikonet.

Jag hittade genom en stor plåtslagerifirma en gammal plåtslagare som fixade min åtta bleck, med gaveluppvik och allt, för en spottstyver. Billigare än alla byggmax o.likn.
Och det är ju ingen profil som bygghandlarna har som lagervara.
Okej det låter ju bra, då får jag inhandla en akrylfog och prova på det :)
Tack för tipsen.
 
Det kan bero på profil, men normalt sett, ska inga nitar eller skruvar synas.
fönsterbleck_pvc.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mg38
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.