Syns knappt vad den visar.
Har du gått in i menyn på tanken och kollat felkoder via servicemenyn
 
Även om det är nytt så kan det vara felaktigt installerat. Om det är fel ”förtryck” i det så släpper det inte in vatten när trycket ökar i systemet. Då öppnar istället säkerhetsventilen och släpper ut lite. När systemet sedan svalnar lite, så sjunker trycket kraftigt, och det kommer att sugas in luft genom olika kopplingar, de är inte gastäta. Vid nästa uppvärmning upprepas det osv. Tills det kommit in så mycket luft i systemet att den luftbubblan agerar exansionskärl.
 
  • Gilla
To66e
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Syns knappt vad den visar.
Har du gått in i menyn på tanken och kollat felkoder via servicemenyn
Hej, försöker tabort denna post då jag gjorde en ny med bättre bilder.
C Comfort Thomas skrev:
Syns knappt vad den visar.
Har du gått in i menyn på tanken och kollat felkoder via servicemenyn
 
H hempularen skrev:
Även om det är nytt så kan det vara felaktigt installerat. Om det är fel ”förtryck” i det så släpper det inte in vatten när trycket ökar i systemet. Då öppnar istället säkerhetsventilen och släpper ut lite. När systemet sedan svalnar lite, så sjunker trycket kraftigt, och det kommer att sugas in luft genom olika kopplingar, de är inte gastäta. Vid nästa uppvärmning upprepas det osv. Tills det kommit in så mycket luft i systemet att den luftbubblan agerar exansionskärl.
Låter som att jag kanske ska ta hit en servicefirma för säljaren beskriver att han tror problemet är luftning av systemet. Kanske bra att ta hit en servicefirma som går igenom systemet. Ger systemet 2 års service och kollar inställningar. Låter som det kan bli dyrt detta..
 
Den installationen ser inte professionellt utförd ut. Jag skulle rekommendera att ta dit någon att se över den.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Enklast är väl att att bara lägga in mer info i befintlig tråd så slipper du ha 2st :cool:
Börja med att kolla felkoder i servicemenyn.
Har du gjort rent filter vilket brukar vara det vanligaste felet ?
 
To66e Tobias Ferm skrev:
Det tog oss att fylla på ungefär 10 sekunder skulle jag säga. Vi fyllde långsamt och försiktigt.
Om det bara tog 10 sekunder när du fyllde på långsamt så skulle jag misstänka kärlet. Om det funkar som det ska är det i storleksordningen 5-10 liter som som ryms i själva kärlet. Jämför tiden med att tappa upp 5-10 liter vatten från kökskranen.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om det bara tog 10 sekunder när du fyllde på långsamt så skulle jag misstänka kärlet. Om det funkar som det ska är det i storleksordningen 5-10 liter som som ryms i själva kärlet. Jämför tiden med att tappa upp 5-10 liter vatten från kökskranen.
Jag har tyckt sen jag flyttade in att flödet i varmt vatten är ganske segt. Gjorde en mätning i början. Fyllde 1,5 liter varmt vatten på 17 sekunder. Känns som det är bra om jag tar hit proffs som får kolla allt. Om allt är korrekt installerat.
 
C Comfort Thomas skrev:
Enklast är väl att att bara lägga in mer info i befintlig tråd så slipper du ha 2st :cool:
Börja med att kolla felkoder i servicemenyn.
Har du gjort rent filter vilket brukar vara det vanligaste felet ?
Trodde denna aldrig postades för jag hittade den inte så skapade ny. Sorry. Ny i forumet.

Felkod L9 är det iaf.
 
R
L lordi skrev:
Den installationen ser inte professionellt utförd ut. Jag skulle rekommendera att ta dit någon att se över den.
Tråkigt utförande dock.

Säkert fullt fungerande.
 
R Rörmokaren84 skrev:
Tråkigt utförande dock.

Säkert fullt fungerande.
Förhoppningsvis. Men det ena brukar leda till det andra.
Det första jag reagerade på var den tunna slangen från säkerhetsventilen. Sen får man ofta kolla dimensioneringen i sådana här alu-pex installationer. Det är inte sällan underdimensionerat.
 
L lordi skrev:
Förhoppningsvis. Men det ena brukar leda till det andra.
Det första jag reagerade på var den tunna slangen från säkerhetsventilen. Sen får man ofta kolla dimensioneringen i sådana här alu-pex installationer. Det är inte sällan underdimensionerat.
Ja jag har också reagerat på att kopplingarna är lite märkligt dragna. Inte det snyggaste men jag har inget att jämföra med som ny husägare hur det bör och kan se ut :) Ska be en lokal värmefirma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.