Hej, vet ni vad jag kan ha för problem ?
Trådlösa fjärrkontrollen visar detta.

Jag har Ecodan Mitsubishi Electric
 
  • Mitsubishi Electric fjärrkontroll visar felmeddelande med en varningstriangel och termometerikon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, har fått upp felmeddelande inatt. Vet ej vad det betyder.

Felmeddelande: L9
Code: FTC
 
  • Analog tryckmätare ovanpå en Mitsubishi Electric temperaturkontrollpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
To66e Tobias Ferm skrev:
Hej, har fått upp felmeddelande inatt. Vet ej vad det betyder.

Felmeddelande: L9
Code: FTC
Flödesproblem
Öppna luckan. Stäng ventilerna ovan och under cirkpumen. Lossa locket i mellan ventilera och gör rent smutsfiltret innanför.
Tänk på att du ska ha termostaterna öppna i hela huset. Tryck på reset
 
C Christian Stensson skrev:
Flödesproblem
Öppna luckan. Stäng ventilerna ovan och under cirkpumen. Lossa locket i mellan ventilera och gör rent smutsfiltret innanför.
Tänk på att du ska ha termostaterna öppna i hela huset. Tryck på reset
Jag testade att göra en omstart nu utan åtgärd för att se om jag får samma fel igen. Får jag felmeddelande igen så kanske jag ska komma filter och luft i systemet och rengöra filtret?
 
kulle
Och även fylla på systemet kanske ?
Tryckmätaren står på noll
 
To66e Tobias Ferm skrev:
Hej, har fått upp felmeddelande inatt. Vet ej vad det betyder.

Felmeddelande: L9
Code: FTC
Trycket är fortfarande lågt och enligt säljaren av huset hade han nyligen fyllt på med vatten och vi skulle inte behöva göra det på flera månader. Det har gått 3 veckor nu.


C Christian Stensson skrev:
Flödesproblem
Öppna luckan. Stäng ventilerna ovan och under cirkpumen. Lossa locket i mellan ventilera och gör rent smutsfiltret innanför.
Tänk på att du ska ha termostaterna öppna i hela huset. Tryck på reset
 
kulle kulle skrev:
Och även fylla på systemet kanske ?
Tryckmätaren står på noll
Fyllt på vatten nu. Märkligt att trycket hamnat på 0. Säljaren sa att de hade fyllt på systemet så vi skulle ej behöva tänka på detta på flera månader. Det gick 3 veckor. 1 bar tryck är väl bra ?
 
Fyll på vatten och lufta överallt där det går. Håll koll på trycket under tiden och efterfyll vid behov. Om trycket försvinner igen på några veckor får du börja felsöka.
 
  • Gilla
To66e
  • Laddar…
R
To66e Tobias Ferm skrev:
Fyllt på vatten nu. Märkligt att trycket hamnat på 0. Säljaren sa att de hade fyllt på systemet så vi skulle ej behöva tänka på detta på flera månader. Det gick 3 veckor. 1 bar tryck är väl bra ?
Hej

Vadå på flera månader. Påfyllning skall aldrig normalt behövas.

Antingen har du luft eller en läcka
 
R Rörmokaren84 skrev:
Antingen har du luft eller en läcka
Eller trasigt tryckexpansionskärl.
 
R Rörmokaren84 skrev:
Hej

Vadå på flera månader. Påfyllning skall aldrig normalt behövas.

Antingen har du luft eller en läcka
Ojdå ja då är det ju inte bra alls. Då har säljaren inte varit tydlig. Då har vi troligen vattenläckage då. Känns ju inte bra.
 
Det vanligaste är att expansionskärlet går sönder. Hur lång tid tar det att fylla på från 0 till 1 bar?
 
  • Gilla
lordi och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det vanligaste är att expansionskärlet går sönder. Hur lång tid tar det att fylla på från 0 till 1 bar?
Det tog oss att fylla på ungefär 10 sekunder skulle jag säga. Vi fyllde långsamt och försiktigt.
 
useless useless skrev:
Fyll på vatten och lufta överallt där det går. Håll koll på trycket under tiden och efterfyll vid behov. Om trycket försvinner igen på några veckor får du börja felsöka.
kanon, ska se var jag kan lufta. Precis flyttat in från lägenheten så det är mycket att lära sig om huset.

Om jag inte är helt ute och cyklar är väl det dessa mässingsdelar man luftar på?

Hur man gör om systemet ska vara i drift eller inte är en annan fråga :)
 
  • Mässingsventiler och rörkopplingar under en panna, möjliga luftningspunkter i ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mässingsluftningsventil på ett vitt radiatorrör framför kaklad vägg, nytt husägande lärande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vittoalettrör och mässingsventiler för luftning under handfatet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på mässingsventiler och rördelar under en vit panna, troliga luftningspunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
useless useless skrev:
Eller trasigt tryckexpansionskärl.
Kan berätta att tryckexpansionskärlet är max 2 år gammalt. LUtar väl åt att man får ringa hit en servicefirma som går igenom systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.