Koppla som Demmpa skrev, det stämmer bra med dina mätningar. Koppla ihop de vita först så kan du mäta 230 V mellan svart och båda gula också.
 
gbgustaf skrev:
Mätte med multimetern och det är 230V mellan svart och en av de gula. Samma mellan svart och en av de vita. Mellan alla övriga är det noll V. Om nu det är till nån hjälp*för*era gissningar?
Bägge trådarna du fick spänning mot hoppas jag var dom två som kommer i samma rör som den svarta tråden.

Jag hoppas att du hade en lampa ansluten i lamputtagen när du fick spänning mellan svart och ena gula.

Om det är nej på ena/bägge påståendena så måste du fortsätta undersöka innan du kopplar.
 
Det är som du skriver. Lampa var ansluten i ena uttaget. Tar jag bort lampan har jag spänning endast mellan svart och vit (i samma rör). Ansluter jag lampan i andra uttaget så är det fortfarande bara spänning mellan svart och vit i samma rör.
 
Då verkar mina gissningar stämma
 
Om nu våra gissningar är korrekta d.v.s. som Demmpa skrivit, så måste det ändå vara en fjäder i hatten för den person som kopplat ursprungligen, att åtminstone isolera "den farliga tråden" (Svart=Fas) när h*n inte fick det att funka!
 
Jag skulle tro att någon medvetet har gjort uttagen strömlösa, kanske i samband med tapetsering eller liknande arbete. Sedan har det väl glömts bort, och har man inga taklampor i rummet så märker man det inte.
 
Har kopplat som Demmpa skrev och det funkar utmärkt. Stort tack!!
 
  • Gilla
JLov och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.