Vilket skjuts den här tråden har fått, kul med olika reflektioner och att det skapar debatt!

När jag kryper in på vinden med en kryphöjd på 60-70 cm, med min nätta kroppsvikt på 102 kilogram så ser jag att underarmen på takstolarna är på olika höjder nästan allihop, svårt att förklara utan någon bild.

Jag ska återkomma ikväll med ett längre svar på era synpunkter och frågor! Kanske får till några bilder också!
 
  • Gilla
daugaard och 1 till
  • Laddar…
Det viktiga är om du ser ifall några skarvar och förbindelser har gett med sig.

Då måste du kolla noggrannare. Dina takstolar är hemsnickrade av sågat virke och kan variera ganska mycket i höjd. Det har inget med hållfastheten att göra.

Om du väljer att förstärka så stämpa upp taket och gör om dom till w-takstol, men det innebär bara 1 V på vardera sidan om nocken. W på båda sidor nocken har man bara vid stora spännvidder normalt (då heter takstolen WW) Kolla exempel på

http://www.traguiden.se/konstruktio...el---tabeller/tak/w-takstol-taklutning-14-14/

Dina över och underliggande ser ut att vara rejält dimensionerade enligt bilderna. Tror du kan sova lugnt.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Autodidak1 skrev:
Jag ifrågasätter inte att taket "satt" sig. Men jag tror inte att taket är farligt på något sätt, vilket jag grundar på följande:
Jag tror vi är överens i sak. Jag bara reagerade på att du skrev att det inte finns tecken på att taket inte klarar lasterna. Om taket synbart sjunker ihop är det enligt min mening inte konstruerat för att klara lasterna, även om det inte är någon risk att det ska kollapsa.
 
Nu kan jag inte så speciellt mycket om konstruktioner men det verkar som om de kortlingar som sitter mot takfoten, de skarvade, de har troligtvis blivit ditsatta i efterhand. De sitter helt fel på ett tak med 15 graders lutning. De kan orsaka en hävstångseffekt och bryta nocken neråt vid för hög taklast. Ta en vajer som någon skrev tidigare, fäst den i en genomborrad/bultad ögla i motsatta reglar i långsidorna, alltså mitt i byggnaden, stämpa upp undertaket och utrymmet på vinden, dra fast vajern genom öglorna och använd dubbla vajerlås. Jag tror att långsidorna "gett med sig" i överkant och vindsbjälklaget släppt lite i yttre fästpunkterna, kanske på grund av fel spik i samband med liten vinkel på tak och kortlingar som sitter fel. Men det är bara en teori, jag har inte sett konstruktionen på plats.
Och ja, kortlingarna måste bort innan taket stämpas annars ger det ingen önskad effekt. Sedan är det bättre i ditt fall att använda sig av "kilsågade" plyfaskivor och förstärka upp takstolarna med. i nederkant, mot takfoten i första hand. I överkant mot nock hålls konstruktionen på plats med draglasten av vajern!
Hoppas att det löser sig!
 
Hej igen alla! Tack för alla synpunkter och engagemang!

Jag har kollega och vän som är en erfaren, erkänt duktig snickare, denne krånglade in sig upp på vinden häromdagen och vi bollade ideer fram och tillbaka. Det skiljde som mycket som 10 cm mellan vissa underarmar i höjd. Vi insåg också att med tanke på det jobb som krävs för att förstärka takstolarna och sedan försöka stämpa upp hela taket är en chansing, pga att vi inte säkert vet att vi verkligen får upp stolarna i höjd med varandra. Dessutom måste jag då få tag i bondsågat virke då det befintliga mäter 50x125.

Vi kom fram till är att det bästa vore att riva bort spont, ta bort överarmarna på samtliga stolar, låta underarmen vara kvar. Beställda nya takstolar och ställa dessa bredvid de gamla underarmarna (för att slippa riva innertak). Sen på med ny spont, papp, läkt och slutligen pannorna.

Inser såklart att detta kommer att få plånboken att grina, men det känns som det enda vettiga att göra.

7 meter spännvidd på takstolarna samt 22,5 graders lutning kommer att kosta ca 1300:-/st inkl moms.

Reflektioner på detta? :)
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
En enkel lösning, inget att säga om priserna heller. Är innertaket plant? Om det är det så har det ju inte rört sig sedan innertaket kom på plats och då har inte konstruktionen rört sig sedan dess.

Finns det tecken på att konstruktionen är "farlig" eller är det mer att du vill ha det ordentligt gjort?

Ska ni stämpa upp så är det nog precis som ni själv kommit fram till, det är omöjligt att få det jämnt både på utsidan av taket och innertaket.
 
Ovanskogs skrev:
Inser såklart att detta kommer att få plånboken att grina, men det känns som det enda vettiga att göra.


Reflektioner på detta? :)

Ja, nu snackar vi om ett garage som har estetiska fel på taket. det är osannolikt att det inte skulle vara funktionsdugligt.

gissningsvis kommer kalaset kosta typ 100tusen + och minst hela semestern att fixa, betydligt mer pengar om du lejer in snickare!

jag hade tänkt efter jäkligt noga innan jag satsade så mycket på ett garagetak som förmodligen inte behöver fixas!
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Innertaket är inte plant utan hänger lite i garagedelen, dock inget jag stör mig nämnvärt på, men konstruktionen har helt klart rört på sig under åren.

100 000?
Takstolar: 13000:-
Spont: dyrt det med, men vek spont på 17x95 kostar ca 5000 till mitt tak.
Papp: inte räknat på det, men kanske 2-3000?
Läkt: 1-2000?

Totalt ca 23 000. Pannorna har jag ju sedan innan. Gör jobbet själv med hjälp av kompisar.

Såklart en dyrare lösning, och jag är medveten om att det bara är ett garage.

Detta är inte hugget i sten och långt ifrån bestämt, jag överväger ändå att prova stämpa upp & förstärka.
 
  • Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
Har du räknat rätt antal takstolar? Vissa har en förmåga att glömma den första när de räknar!
Bra papper till ditt tak kostar runt 4000:-
Ströläkt och bärläkt 2-3000:-
3-kantslister, sättes mot kortsidorna på råsponten för att sätta pappen rätt uppvikt. Sätt listen 22mm utanför råsponten så att den undre vindskivan ligger dikt an mot underkant på list och mot ändträ på råspont.
nocktätning, eventuellt ventilation i taket....
30-40 000:- utan tegel får jag det till om du utför arbetet själv!
Lycka till!
 
Tror att jag faktiskt skippar nya talstolar osv, det blir för mycket pengar för ett garagetak. Jag siktar på att försöka förstärka och ev stämpa stolar och sedan rikta med hjälp av läkten. Så som jag va inne på från början. Ska försöka få tag i bondsågat virke idag!

Ska försöka ta lite bilder under projektets gång!

Ha det!
 
  • Gilla
lärjungen och 4 till
  • Laddar…
Bra val.
Jag tror du förstått hur du löser detta permanent och på ett säkert sätt till ett humant pris och en dräglig arbetsinsats.

Lycka till.
 
Bra val tycker jag oxå. Lite pill, lite slit, lite bök och svordomar, sen klart 😄
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Resultat hittils; har kapat till allt och skruvat dit nya överarmar på alla takstolar, nu håller jag på skruva dit (överdimensionerade) plywoodbitar för att hålla ihop hela rasket!


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Intressant tråd som kanske blivit lite gammal, men kanske någon tar sig tid att svara ändå =)

Att takstolar sätter sig lite med tiden har jag förståelse för men kan man räkna med att de "återfjädrar" om de avlastas? I mitt fall ska vi byta ut 6 av 15 takstolar som ska bytas från WW till saxtakstolar för mer takhöjd. Jag har mätt upp höjden på de befintliga vid nock och över hammarband och funnit att de är ca 5mm lägre vid nock än ritningsunderlaget och över stöden är det ca 2mm. Idag är det betongpannor på taket som står för belastningen, men i samband med bytet läggs taket om till lättare plåttak.

Om jag beställer de nya saxtakstolarna med det ursprungliga måttet, tror ni då att det stämmer med de befintliga när de avlastas?

Men, frågan är om det har någon betydelse i verkligheten?
 
Kan tilläggas att takstolarna är från -82 med ca 9 meter spännvidd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.