StefanBlom StefanBlom skrev:
hej igen, finns det någon guide hur man åtgärdar/kontrollerar de potentiella felkällor du nämner?
Hej!
Jag har nästan samma problem...
Vad har du för värde i kanal 3 på innedelen??
Min är fast på 85, och någon jag ringde från Nibe support sa att han skulle börja med att byta temperaturens givare tull utedelen...
 
pmdeltoro pmdeltoro skrev:
Hej!
Jag har nästan samma problem...
Vad har du för värde i kanal 3 på innedelen??
Min är fast på 85, och någon jag ringde från Nibe support sa att han skulle börja med att byta temperaturens givare tull utedelen...
hej , jag bytte utegivare (den sitter under utedelen inuti en kopplingsdosa, en sådan som elektrikern använder på väggar inomhus). Nibe tekniska avdelning skickade en på posten till mig efter jag pratat med dem). Dock så fortsatte problemet och jag rensade filtret som sitter på returledningen ca 50cm från innedelen, jag lossade inte hela rensskruven utan bara så mkt att det sprutade en hel del vatten. Detta hjälpte.
 
  • Gilla
pmdeltoro
  • Laddar…
StefanBlom StefanBlom skrev:
hej , jag bytte utegivare (den sitter under utedelen inuti en kopplingsdosa, en sådan som elektrikern använder på väggar inomhus). Nibe tekniska avdelning skickade en på posten till mig efter jag pratat med dem). Dock så fortsatte problemet och jag rensade filtret som sitter på returledningen ca 50cm från innedelen, jag lossade inte hela rensskruven utan bara så mkt att det sprutade en hel del vatten. Detta hjälpte.
Så du har inte längre problemet efter den, vad?
Vad hade du för förbrukningen medan du hade problemet??
Vi ligger på runt 60Kwh per dag med en temperatur på ca15°C in i huset och kurvan på 10 -2.
Det är bara för att kolla om vi har något problem med innedelen också (vi har det samma som du)...
 
pmdeltoro pmdeltoro skrev:
Så du har inte längre problemet efter den, vad?
Vad hade du för förbrukningen medan du hade problemet??
Vi ligger på runt 60Kwh per dag med en temperatur på ca15°C in i huset och kurvan på 10 -2.
Det är bara för att kolla om vi har något problem med innedelen också (vi har det samma som du)...
Vi hade ungefär samma förbrukning när utedelen inte fungerade men vi hade ca 17grqder i huset med inställning 10 och -2. Ibland hade vi en daglig förbrukning på 120kwh om utetemperatur gick ner under typ -5 grader.
Jag hade blockerat den stora elpatronen men även då kunde vi komma upp u 120kwh/dygn.

nu ligger vi på ca 50-60kwh med samma inställningar men med en fungerande utedel igen vid en utetemperatur mellan 3-5 plusgrader
 
  • Gilla
pmdeltoro
  • Laddar…
Jag kikade lite på Nibes reservdelar, och det finns flera givare som är kompatibla, och en uppgraderings kit med 2 givare som kostar som 10 givare fast det kommer bara med två... kommer du ihög modelen på den du köpte??
 
pmdeltoro pmdeltoro skrev:
Jag kikade lite på Nibes reservdelar, och det finns flera givare som är kompatibla, och en uppgraderings kit med 2 givare som kostar som 10 givare fast det kommer bara med två... kommer du ihög modelen på den du köpte??
Jag pratade med Nibe service tekniska avdelning och de skickade en per post till mig. Det var en tempgivare endast vilket gör att man får mecka lite själv. Annars tror jag det är denna som gäller
https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-luftvatten/fighter-2020-10kw-064009.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.