Hej! Long time reader first time poster här!

Skulle behöva lite hjälp med installation av ny dimmer. Eller kanske snarare er input på den dimmer som ska bytas ut och hur den installerat av någon annan en gång i tiden. Jag är inte på något sätt en expert på el, snarare tvärtom, men har bytt ut en och annan dimmer utan problem tidigare.

Ur taket där lampan hänger kommer två bruna sladdar och en blå. Tolkar det som att det är en gammal kronkontakt med två tändkablar och en nolla.
Närbild på en elektrisk dimmeranslutning med två bruna sladdar och en blå sladd inkopplade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men när jag skulle byta ut dimmern som var kopplad till lampan ser jag att två bruna sladdar går till varsin ”pil in” och den svarta (vilket man får anta är fasen) går in på ”pil ut”. Tänker jag fel här, eller borde det inte vara tvärtom? Fas på pil in (motsvarande L på nya dimmern) och en av de bruna kablarna in på pil ut (motsvarande kurva med pil på nya dimmern). Kanske går att skarva dem till en förvisso, men ändå. Dimmern och lampan har ju fungerat i flera år med den gamla setupen, så kanske tolkar jag något fel här? Tänker oavsett att i den nya dimmern ska de bruna in i kurva+pil och svarta in i ett av L:en? Tacksam för all hjälp här!
En begagnad BUSCH-dimmer med anslutningsterminaler och inställningsratt på träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk illustration av en gammal dimmer med märkning för anslutningar, två bruna och en svart tråd kopplade felaktigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Har du kollat så det inte bara är säkringen som gått? Så kan du byta den istället för dimma.

Ska ärligt medge att jag inte läst hela din text men det du beskriver låter som man dragit fast fas plus tändtråd till lampan.

Detta fungerar också, kolla bara så fasen var isolerad.

Om du nu ska byta dimmer kan du isolera den ena bruna om du är säker på att det går som du tror, lägg den på x.
 
E El-Löken66 skrev:
jag inte läst hela din text men det du beskriver låter som man dragit fast fas plus tändtråd till lampan
varför i hela friden skulle någon ha dragit in fast fas till lampan???

till ämnet och ett försök till svar på det som TS -- välkommen med första inlägget! -- skrivit:

då det gäller en dimmer utan nolla, som alltså reglerar strömmen i princip sittande på en ledning så spelar in och ut ingen roll (en helt annan sak om det vore en dimmer som kopplas till nollan)

dimmern har två L-plintar för att den ska kunna matas med obruten fas och samtidigt erbjuda en vidarekoppling av den obrutna fasen till någon annan intressent (annan dimmer, vägguttag eller så), och därtill en plint för en singel utgående tåt som tändtråd till lampan

du har troligen en kronarmatur med ursprungligen två kretsar (men som nu är ihopkopplade till en och ljusreglering sker med dimmern i stället för att tända upp olika uppsättningar av lampor) och således finns det två tändtrådar som kommer ner till dimmern (tidigare en numera borttagen kronströmställare), och installatören av dimmern har då fiffigt valt att "vända på" dimmern (har ingen funktionell inverkan över huvud taget i detta fall) och kopplat de två tändtrådarna till "in" och den matande, obrutna fasen till "ut" för att ansluta de tre tåtarna

det mer korrekta sättet är att koppla som du skriver att du tänkte, men det blir inte bra att knö in de två tändtrådarna under skruven på kurva/pil-plinten -- det ryms nog inte -- utan då behöver du ta en liten trådstump först och sen förgrena den till de två tändtrådarna, förslagsvis i en WAGO-klämma för tre trådar

eller så gör du som den gamla var kopplad, och sätter de två tändtrådarna under var sin L-plint -- funkar lika bra det
 
E
harka harka skrev:
varför i hela friden skulle någon ha dragit in fast fas till lampan???

till ämnet och ett försök till svar på det som TS -- välkommen med första inlägget! -- skrivit:

då det gäller en dimmer utan nolla, som alltså reglerar strömmen i princip sittande på en ledning så spelar in och ut ingen roll (en helt annan sak om det vore en dimmer som kopplas till nollan)

dimmern har två L-plintar för att den ska kunna matas med obruten fas och samtidigt erbjuda en vidarekoppling av den obrutna fasen till någon annan intressent (annan dimmer, vägguttag eller så), och därtill en plint för en singel utgående tåt som tändtråd till lampan

du har troligen en kronarmatur med ursprungligen två kretsar (men som nu är ihopkopplade till en och ljusreglering sker med dimmern i stället för att tända upp olika uppsättningar av lampor) och således finns det två tändtrådar som kommer ner till dimmern (tidigare en numera borttagen kronströmställare), och installatören av dimmern har då fiffigt valt att "vända på" dimmern (har ingen funktionell inverkan över huvud taget i detta fall) och kopplat de två tändtrådarna till "in" och den matande, obrutna fasen till "ut" för att ansluta de tre tåtarna

det mer korrekta sättet är att koppla som du skriver att du tänkte, men det blir inte bra att knö in de två tändtrådarna under skruven på kurva/pil-plinten -- det ryms nog inte -- utan då behöver du ta en liten trådstump först och sen förgrena den till de två tändtrådarna, förslagsvis i en WAGO-klämma för tre trådar

eller så gör du som den gamla var kopplad, och sätter de två tändtrådarna under var sin L-plint -- funkar lika bra det
Tja du.. Takfläkt?

Det kan såklart vara som du beskriver också, alltså okunskap. Då det rätta i så fall som sagt varit X eller Wago.

Men jag har inte orkat läsa all text ni producerat, ber om ursäkt för detta, tänkte bara kolla ifall TS kollat säkringen.
 
E El-Löken66 skrev:
jag har inte orkat läsa all text ni producerat
lite tröttsamt med alla dina spridda, slumpmässiga one-liners som förvirrar och rör till och jag vill uppmana TS och andra läsare att bortse från förslaget "att använda X-plinten" såsom varande en helt ovidkommande kommentar

att TS skulle kunna kolla säkringen är ju däremot en relevant frågeställning, men det kan ju finnas många skäl till varför TS vill byta den gamla dimmern, dom är inte kända
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Två L innebär oftast att dimmern harven växlande kontakt, en trappfunktion. L och L är inte sammankopplade utan sluter mot sinussymbolen varannan gång. Jag tycker du ska dra bort den överflödiga tändtråden helt, alltså en av de bruna.
 
E
harka harka skrev:
lite tröttsamt med alla dina spridda, slumpmässiga one-liners som förvirrar och rör till och jag vill uppmana TS och andra läsare att bortse från förslaget "att använda X-plinten" såsom varande en helt ovidkommande kommentar

att TS skulle kunna kolla säkringen är ju däremot en relevant frågeställning, men det kan ju finnas många skäl till varför TS vill byta den gamla dimmern, dom är inte kända
Du får gärna förklara varför man ska bortse från min kommentar.
Är det för att harka skriver det eller det finns någon teknisk bakgrund till det, förklara gärna i så fall, man kanske kan lära sig något?

Är det så att TS inte vet vad x-plinten är så ber jag om ursäkt för att ha varit otydlig, du kan se det som en parkeringsplats för oanvända ledare/trådar/kablar.

Vilket ju tändtråd 2 verkar blir i ditt fall, krononkopplarens orginalsyfte var så vitt jag vet att stegvis tända en större ljuskrona, en föregångare till dimmern om man vill.
 
J Johan456 skrev:
Två L innebär oftast att dimmern harven växlande kontakt, en trappfunktion. L och L är inte sammankopplade utan sluter mot sinussymbolen varannan gång. Jag tycker du ska dra bort den överflödiga tändtråden helt, alltså en av de bruna
aaaja, korrekt! så kan det ju förstås också vara, men om det inte finns några trappbrytare inkopplade så blir väl funktionen ändå som om L och L vore ihopkopplade (även om de inte är det)

men det är onekligen mycket snyggare att bara ha en tråd in, en tråd ut

om vi antar att lamparmaturen är kronkopplad (två separata ljusslingor) och att TS även fortsättningsvis vill att alla lampor ska lysa med bara en tändtråd så måste antingen lampan byggas om, alternativet är att de två tändtrådarna sätts ihop med en wago och ansluts med en tåt från dimmerns utgång som jag beskrev tidigare)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Du får gärna förklara varför man ska bortse från min kommentar.
mitt antagande är att det från lampkontakten kommer ner två tändtrådar till dimmern, och att båda är i användning för att försörja den armatur som sitter installerad -- att placera ena tändtråden på X släcker i så fall effektivt halva armaturen

men det är en senare utveckling, i den ursprungliga kontexten så var förslaget med att använda en Wago för att kunna koppla in båda tändtrådarna till en liten dimmerplint, vilken oftast inte rymmer två tåtar under samma skruv (på ett säkert sätt) och du säger att man kan använda x-plinten, men den är ju lika liten den och kan inte användas som någon kopplingspunkt

du gjorde kanske något annat antagande och det kan ju vara bättre än mina antanganden, men jag har åtminstone läst vad TS skrivit och beskrivit och ville ha hjälp med
 
E
harka harka skrev:
mitt antagande är att det från lampkontakten kommer ner två tändtrådar till dimmern, och att båda är i användning för att försörja den armatur som sitter installerad -- att placera ena tändtråden på X släcker i så fall effektivt halva armaturen

men det är en senare utveckling, i den ursprungliga kontexten så var förslaget med att använda en Wago för att kunna koppla in båda tändtrådarna till en liten dimmerplint, vilken oftast inte rymmer två tåtar under samma skruv (på ett säkert sätt) och du säger att man kan använda x-plinten, men den är ju lika liten den och kan inte användas som någon kopplingspunkt

du gjorde kanske något annat antagande och det kan ju vara bättre än mina antanganden, men jag har åtminstone läst vad TS skrivit och beskrivit och ville ha hjälp med
Har uppfattat att TS är familiär med kronkopplingar och inte önskar ha detta.

Då är mitt råd att TS kopplar som hen själv beskrivit :
Svart - L
Brun 1 - sinuspil

Med mitt tillägg:
Brun 2 - X

Denna isoleras i taket.

Jag kan givetvis ha feltolkat men i min mening är detta en bättre lösning än att försöka slita ut ledare och ha sig.

Min tanke till kopplingen var att man vill kunna dimra antingen takfläkt eller belysning men det kan såklart finnas tusen andra förklaringar.
 
Ja det anses hövligt att lösa tråden innan man svarar.

Dimmern må vara felkopplad och växla mellan tråd tändtrådar. Bild och text antyder att det är an gammalt rum, kanske i lägenhet, med ojordade uttag och ett ojordat kronuttag i taket.

Ska man reda ut vad dessa två bruna är räcker det vanligen inte med att titta i taket och bakom dimmern, man behöver leta upp den kopplingsdosa som är med i spelet också.

Men så finns även alternativet att låta det vara och helt enkelt koppla in den nya dimmern på samma sätt som den gamla, bara flytta över trådarna. Det fungerar, förutsatt att befintlig inkoppling inte är felaktig/farlig på något sätt. Man får ju ingen krontändning längre, men det fanns ju inte före heller.

Av texten låter det som att både gamla och nya dimmern stöder trappkoppling och båda har en växlande kontakt. Att det kan kännas lite bakvänt med tändtråd på "pil in" är ju sant, men dimmern känner ingen riktning på strömmen.
 
  • Gilla
harka och 1 till
  • Laddar…
Hej igen! Wow, stort tack till alla för hjälpen!

Till att börja med så kan jag säga att ingen säkring eller liknande har gått. Jag byter dimmer för att den gamla helt enkelt är väldigt sliten och ful. Ibland får man vara lite fåfäng :)

Tror att vi kan konstatera att det är en kronkoppling som sitter i taket, men det är ingenting jag har användning av. Jag tror att det sitter någon adapter mellan för att koppla den till en "vanlig" lampa. Jag vill bara kunna tända och släcka en lampa och dimmra densamma, så jag tror inte att båda tändtrådarna behövs egentligen.

Jag tror att min logik brast i att en given riktning måste in i en given plint. Gjorde till slut så att jag kopplade in den nya dimmern precis som den gamla, och det fungerar utan problem vad jag kan avgöra. Så länge det inte är farligt på något sätt så behåller jag den gärna så, men kan såklart använda en Wago/isolera ena/sätta den på X om det är att föredra, eftersom båda ändå inte behövs för den lampa jag använder. Vad tror ni? Skulle det märkas på något sätt om något var fel?

Återigen, stort tack till er alla! @harka @Johan456 @El-Löken66 @Bo.Siltberg
 
  • Gilla
harka och 1 till
  • Laddar…
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja det anses hövligt att lösa tråden innan man svarar.

Dimmern må vara felkopplad och växla mellan tråd tändtrådar. Bild och text antyder att det är an gammalt rum, kanske i lägenhet, med ojordade uttag och ett ojordat kronuttag i taket.

Ska man reda ut vad dessa två bruna är räcker det vanligen inte med att titta i taket och bakom dimmern, man behöver leta upp den kopplingsdosa som är med i spelet också.

Men så finns även alternativet att låta det vara och helt enkelt koppla in den nya dimmern på samma sätt som den gamla, bara flytta över trådarna. Det fungerar, förutsatt att befintlig inkoppling inte är felaktig/farlig på något sätt. Man får ju ingen krontändning längre, men det fanns ju inte före heller.

Av texten låter det som att både gamla och nya dimmern stöder trappkoppling och båda har en växlande kontakt. Att det kan kännas lite bakvänt med tändtråd på "pil in" är ju sant, men dimmern känner ingen riktning på strömmen.
Nu har du faktiskt rätt Bo.

Men skriver man ett inlägg mitt i natten kanske man vill ha snabba svar, vad vet jag. De delar jag svarade på hade jag läst genom, svaren blir även av allmän karaktär.

Men jag ville lägga in en liten pik om att en bild säger mer än tusen ord, behövs oftast ingen uppsats för att lösa dessa problem.

Nu fick jag ju mothugg i tråden, även om jag inte riktigt förstår varför, men som jag ser det fungerar X ypperligt till att parkera en oanvänd ledare.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hellre korrekt än snabbt svar tycker jag, åtminstone ett svar som har lite bäring på den fråga som ställs.

Blindplintar fungerar utmärkt i sig. Problemet är dels att folk misstar sig för vad "X" och "B" är för något, och dels att apparater som strömbrytare, uttag och dimmers inte bör ha några andra ledare anslutna än de som faktiskt behövs för dess funktion. För 20 år sedan var det faktiskt förbjudet i föreskriften. Skälet är att dessa apparater får bytas av en lekman utan behörighet, och då bör man inte på något vis krångla till det. Det kan vara farligt att parkera en annan fas där t.ex som lekmannen inte hittade rätt säkring för.
 
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hellre korrekt än snabbt svar tycker jag, åtminstone ett svar som har lite bäring på den fråga som ställs.

Blindplintar fungerar utmärkt i sig. Problemet är dels att folk misstar sig för vad "X" och "B" är för något, och dels att apparater som strömbrytare, uttag och dimmers inte bör ha några andra ledare anslutna än de som faktiskt behövs för dess funktion. För 20 år sedan var det faktiskt förbjudet i föreskriften. Skälet är att dessa apparater får bytas av en lekman utan behörighet, och då bör man inte på något vis krångla till det. Det kan vara farligt att parkera en annan fas där t.ex som lekmannen inte hittade rätt säkring för.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hellre korrekt än snabbt svar tycker jag, åtminstone ett svar som har lite bäring på den fråga som ställs.

Blindplintar fungerar utmärkt i sig. Problemet är dels att folk misstar sig för vad "X" och "B" är för något, och dels att apparater som strömbrytare, uttag och dimmers inte bör ha några andra ledare anslutna än de som faktiskt behövs för dess funktion. För 20 år sedan var det faktiskt förbjudet i föreskriften. Skälet är att dessa apparater får bytas av en lekman utan behörighet, och då bör man inte på något vis krångla till det. Det kan vara farligt att parkera en annan fas där t.ex som lekmannen inte hittade rätt säkring för.
Bo!

Detta här är min tolkning.

Han i denna tråd som ska byta dimmer måste egentligen koppla den så som den gamla var kopplad om han förstår vad denna funktion innebär.

I annat fall måste han obönhörligen ringa efter elinstallatör.

Nog om detta nu.

Personen i fråga vill alltså byta ut sin fina Busch-Jaeger så denna tycks omodern.

Ok, inget olagligt med det.

Personen har öppnat upp och tittat vid rörutloppet/lamputtaget och där kontrollerat funktionen, det är bra.

Precis som Bo skriver kunde man då även kontrollerat dosan för att bli 100 % säker.

De flesta idag vet vad en X-plint är, om denna kunskap saknas får man inte byta apparater innan man läst in sig på det.

Vad kanske inte alla vet är att det är mycket vanligt att tändtrådsutgången växlar kontakt med de bägge ingångarna märkta L - alltså en trappfunktion som innebär att sinuspilen kan agera både tändtråd och fast fas medan Ellen då kan bli mellantrådar.

I detta fall tycker vi det finns skäl att undersöka de misstänkta bruna trådarna vidare.
Öppna då dosan och kolla riktningen.

Det finns såklart mer eleganta lösningar än att lägga den oanvända tråden på X men jag kan inte se att något skulle vara fel med det i detta fall. Den kan nu isoleras i dosan, eller uppe i taket om detta är enklast.

I många gamla dosor finns inte plats till något annat heller.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.