Hur har ni blivit bemötta av Älvsbyhus när ni gjort felanmälan?

Mina erfarenheter är att Älvsbyhus systematiskt undviker felanmälande kunder.

Vi fick problem med att några dörrar i vårat Älvsbyhus inte gick att stänga. Antagligen berodde detta på att huset satt sig. Självklart tyckte jag det var Älvsbyhus sak att ordna till detta. Dagligen i tre veckors tid försökte jag ringa Stefan på Älvsbyhus som är ansvarig för reklamationsärenden. Det var alltid en telefonsvarare som meddelade att personen var upptagen. Till sist bad jag att få tala med Stefans chef. Han bad mig beskriva problemet i ett brev/mail och skicka detta till den reklamationsansvarige.

Nu har det gått ca 2 månader sedan jag skickade in felbeskrivningen men inget har jag hört från Älvsbyhus. Snacka om dålig service. Här har man köpt nåt för en miljon och det är svårare att reklamera fel än om man skulle köpt en mp3-spelare på Elgiganten.

Snart är det Sverker som gäller.
 
Johall!
Kan meddela att vi har samma problem som du. Vi har två dörrar (tillval spegeldörrar) som ej går att stänga. Vi byggde hus sommaren 2005. Har ringt Stefan för att få hjälp. Får inget svar. Jag har dessutom ringt Swedoor som tillverkar dörrarna men där är det helt omöjligt att få tag i någon som kan ge svar. De bara hänvisar till sina återförsäljare! I vårt fall tror jag att det man måste göra är att justera gångjärnen. Men jag kan inte få tag i någon instruktion om hur man justerar den här typen av nya gångjärn. Jag har även ringt till byggvaruhus som säljer Swedoors dörrar, lika illa där. Jag ha varit inne på Swedoors hemsida där det finns en massa broschyrer utlagda men inget om hur man justerar gångjärnen!! Så jag håller med dig det är för sogligt både från Älvsbyhus, Swedoor och återförsäljares sida.
 
Skriv brev till VDn (addressera bara till verkställande direktör, behöver inte veta namnet) och beskriv framförallt problemet med att få kontakt. Får du sedan svar från Stefan eller någon annan så kontaktar du VD igen och förklarar att det var VD du ville ha en förklaring ifrån. Finns stor risk att någon VD sekreterare "räddar" den ansvarige genom att aldrig låta VDn få se brevet.

Får du ingen kontakt på det viset så är det väl ARN som borde vara nästa intsans.
 
Har upplevt och upplever samma problem.
Har annars varit nöjd med Ä-hus, men lösa problem verkar inte vara något dom vill göra.
Hade ett problem som det tog över ett halvår innan någon behagade komma och titta på det, sedan ytterligare någon månad innan ett par killar dök upp som skulle åtgärda. Tyvärr var vädret dåligt, de skulle återkomma några dagar senare. Detta var i augusti!!!

Nu har vi ett gäng andra saker som vi vill ha åtgärdade, men händer inte mycket!.
Fruktansvärt dåligt!
Fortsätter det så här lär man inte rekommendera Ä-hus i framtiden!
 
Kan tillägga att vi har bekanta som också upplevt samma problem hos Älvsbyhus. Dom lyckades förvisso få tag i Stefan men det gjorde saken inte bättre. Dom hade påpekat att Älvsbyhus borde göra nåt åt sitt redan dåliga rykte och även nämnt att det diskuteras en hel del på internet-forum om deras dålig service. Stefan hade svarat hånande att forumen ändå bara når ut till en ytterst liten del av deras blivande kunder.
 
Jag kan säga att vi för övrigt är jättenöjda både med Älvsbyhus och vårt hus. Men just dörrarna behöver vi ha hjälp med. Det leder ingen vart att bara gnälla över hur dåliga Älsvsbyhus är. Lika dåliga är ju Swedoor och alla andra dörrfabrikanter också. Kan ingen snäll individ tipsa om hur man ska få reda på hur dessa moderna gångjärn ska justeras. Jag har för mig att likadana gångjärn finns på flera andra fabrikanters dörrar också! Jag harr sökt överallt på internet utan att hitta några tips. Hur gammaldags gångjärn ska justeras med bockjärn vet jag men inte hur dessa nya ska åtgärdas.
 
Nu var det ju inte riktigt dörrar och gångjärn den här tråden handlade om. Att "gnälla" på Älvsbyhus tror jag precis är det man ska göra om man inte blir rätt behandlad.
 
Vi har samma problem med samme man - den ökände Stefan! Den 19/9 i år har det gått två år sedan slutbesiktning och INGET av anmärkningarna på slutbesiktningen har de tagit tag i. Inga stora grejer, men det är irriterande. ÄH hade monterat en extrabeställd vattenutkastare på fel sida av huset. Då vi var i behov av vatten på framsidan när vi sådde gräs skickade jag ett brev till Stefan där jag skrev att om två veckor anlitar jag en lokal rörmokare som får fixa till felet. Då behagade han höra av sig och jag fick ta en lokal rörfirma. Det var ju smidigt.
När det gäller de andra anmärkningarna försökte jag per telefon få tag på mannen i två månaders tid. Sekreteraren lade minst tre meddelanden på hans skrivbord om att han skulle höra av sig. Ingen Stefan i luren. Jag skrev ett liknande brev som jag gjort tidigare. Då behagade han skicka ett mejl där han ursäktade så mycket och meddelade att han hade ett snickarlagi närheten och de skulle titta in till oss. Det var i oktober förra året. Sedan dess har jag inte hört någonting. Nu håller ÄH på att resa ett Torgrim till grannen. Det ska bli intressant om snickarna kommer till oss nu när de "är i närheten".

Snälla nån, vilken reklam för ett stort företag som i övrigt har skött sig bra. Det grumlar sig i glaset, Älvsbyhus...
 
Till Johall
Ditt första inlägg gällde faktiskt dörrar som inte gick att stänga. Det primära borde väl då vara att få dörrarna åtgärdade. Om nu Älvsbyhus inte gör det så kan man säkert enkelt göra det själv, bara man vet hur man ska göra det. Problemet är faktiskt att ingen kan svara på hur det ska göras. Än en gång finns det ingen som vet .... Denna konstruktion på gångjärn verka ju finnas på de flesta nytillverkade dörrar!!!
 
Syftet med den här tråden var att diskutera hur Älvsbyhus bemöter sina kunder. Problembeskrivningen var kuriosa.
 
Finns väl all anledning att "gnälla" på en leverantör som inte tar hand om reklamationer. Överhuvudtaget så skall man undvika att göra affärer med företag som inte svarar i telefon eller på mail.

Överhuvudtaget så är det så himla korkat av företag (oavsett bransch) att inte sköta reklamationsärenden. Den absolut bästa reklam ett företag kan få är när de sköter en reklamation bra. Rent reklammässigt så är det bättre att sköta ett reklamationsärende bra än att göra rätt från början.
 
Om man vill fixa dörrarna så ska det skruvas med vanlig mejsel på undersidan av gångjärnen.Lätt som en plätt.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Senaste frågan till vår advokat Filip Rydin handlar också om Älvsbyhus bemötande:[länk]

Jag skrev frågan och mitt katastrofbygge i Ekeby med Älvsbyhus går att följa på älvsbyhus forum. Bemötandet har varit så uselt från det att huset kom på plats, dessförinnan var säljarna ju riktigt proffsiga i Helsingborg. Varken med hjälp av advokat, hot om media eller rent vädjande blev vi hörda och det var inte förrän kommunen grep in som det hände något. Svaren på våra frågor har från Ä-hus ledning låtit "och vad ska vi göra åt det" "det har vi ingen skyldighet till" "håll er borta från byggplatsen, vi ses på slutbesiktningen".

Jag gav aldrig upp och idag kom Anticimex till huset för att göra en fuktmätning och förbesiktning. Detta får vi bekosta själva säger Ä-hus. Provsvaren var ju som väntat med fuktvärden på 20-25 på flera kritiska ställen. Värden på 12-14 är maximalt. Provsvaren ledde idag till att byggledaren nu lovat att bryta upp och fortsätta med avfuktning innan eländet stängs igen.

Kampen är inte över än men vi har kommit en bit på vägen, från ett oerfaret bygglag som blev sparkade, ett hus som ligger mycket långt efter och med fuktskador. En totalentreprenad där vi blev tillsagda att luta oss tillbaka skönt i soffan och håva in husnycklarna när allt var färdigt, ett hus av kvalitet, ett hus byggt av ett noggrant utvalt bygglag med erfarna byggare, en muntlig garanti på skydd under montage i oväder e t c, e t c.

Husen i sig är ok men bemötandet och de falska förhoppningarna är bedrövliga. Betyg-underkänt.
 
Jag har under mina 2.5 år i mitt Älvsbyhus behövt och fått åtgärdat saker som inte har kunnat väntat till garantibesiktningen. Jag har mailat Älvsbyhus, och begärt "skärskild besiktning" på dom grejer som det har varit fel på. Det har inte tagit mer en högst 2 veckor, sen har felen varit åtgärdade. Det bästa är att maila, och spara alla mail.
//Leif
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.