T TedM skrev:
Så om du köpt utan friskrivningsklausul och kan visa på att den angivna driftskostnaden är orimlig så finns det gott om prejudikat som skulle ge dig rätt.
Om den angivna driftkostnaden är orimlig så borde man väl reagerat på det innan köpet?
 
  • Gilla
Kardan79 och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om den angivna driftkostnaden är orimlig så borde man väl reagerat på det innan köpet?
Orimlig i meningen att den är märkbart felaktig i förhållande till vad det faktiskt kostar att värma upp huset, vilket ju inte går att veta på förhand.
 
Claes Sörmland
T TedM skrev:
Orimlig i meningen att den är märkbart felaktig i förhållande till vad det faktiskt kostar att värma upp huset, vilket ju inte går att veta på förhand.
 Det gäller ju att man som köpare är i god tro vid köpet också. Om uppvärmningskostnaden för det hus man tittar på uppenbart avviker från uppvärmningskostnaden för liknande objekt så har man ju en rejäl uppförsbacke att visa att man var i god tro vid en senare tvist tänker jag.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det beror på några saker, var energideklarationen en bilaga till köpeavtalet? Köpte ni av ett dödsbo?
Jag kan inte minnas om det var en bilaga. Jag vet att vi signerade flera bilagor men jag får gräva fram dom och kolla exakt vilka det var. Och ja, det var ett dödsbo. Säljarna var barnen till tanten. Det var för övrigt tanten och hennes make som byggde huset på 60-talet så barnen känner till huset mycket väl då de växte upp i det.
 
B buffyin skrev:
Har ni redan förbrukat 17 000 kWh sedan september? Eller hur baserar ni att har dragit mer?


Energidekleration ska utgå ifrån 20grader temperatur så kan vara värdena är justerade efter det om de hade 23 inne (17000kwh på 20c ej 23c).
Det är enligt Eons uträkning som vi förbrukar mer. Jag får dock inte tillgång till förra ägarens förbrukningsuppgifter själv pga gdpr så jag kan inte se exakt hur mycket just månad för månad.

Jag har för mig att energideklarationen enbart utgår från hur mycket el som har förbrukats i hushållet.
 
L lob skrev:
Då förstår jag upplägget men direktverkande el som begrepp är i min värld el-element där varje element också är värmekällan. Med ett vattenburet system har du ju bra förutsättningar att få ett bra och hyfsat ekonomiskt system.
Vattenburet kan vara direktverkande. Det handlar om uppvärmningskällan och hur den värmer. Eftersom det är en elpanna som enbart använder elpatron för att värma vattnet till elementet blir det direktverkande.

Visst har man bra förutsättningar då man kan koppla in en värmepump på det vattenburna systemet men energiåtgången är ändå betydligt större än utlovat och det kommer krävas en större (och därmed dyrare) värmepump.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är väl möjligt att den äldre personen kallställt vissa rum helt, därför körde elpannan på sparlåga men hade 23grader enbart i TV rummet mha primärt el-radiatorn. Gick antagligen minimalt med varmvatten då.

Alternativt att de som säljer huset minns hur varmt den förra personen hade det, men återberättar kWh utfallet från tiden som det varit obebott och de sett räkningarn, utan att reflektera över att det faktiskt varit både en lägre förbrukning och temp än tidigare.

Verkar djupt osannolikt att hålla +23 i ett obebott hus.
Ja det är väl just det dom verkar ha gjort, dom har uppgett siffror från den tiden huset stod tomt men samtidigt uppgett hon fortfarande bodde i huset med dessa siffror. Hon hade 23 grader i hela huset när hon bodde här men dom har ju garanterat skruvat ner värmen efter att hon flyttade ut.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jämför ni inte siffror med förbrukningen sept-dec 2022? Var tantens ens hemma då? Låg hon inte på sjukhus då? Eller hade lämnat in? Det skulle ju förklarar de lägre siffrorna för 2022 som ni jämför med?
Ja det är precis det som är grejen. Hon bodde inte här ifjol. Men enligt energideklarationen var det en person i hushållet med den förbrukningen som uppgavs. Med andra ord så utgick man ju från att siffrorna var från 2 år sedan när hon fortf. bodde här.
 
T TedM skrev:
Kul (eller inte) att se att någon annan har haft precis samma problem som jag med felaktig energideklaration, lade upp en tråd om min liknande situation här på forumet tidigare i höstas.

Jag har haft en del kontakt med jurist kring detta, och befinner mig mitt i reklamationsprocessen ännu. Kort referat av det jag fått från juristen är att energideklarationen inte är så pass bindande du (och jag) vill få den till. Däremot är den ett bra komplement att ha om man ska reklamera baserat på felaktiga uppgifter om driftskostnad i objektsbeskrivningen, vilket är ett mer konkret fel.

Så om du köpt utan friskrivningsklausul och kan visa på att den angivna driftskostnaden är orimlig så finns det gott om prejudikat som skulle ge dig rätt. Men energideklarationen har lite mer diffust bevisvärde även när det kommer till specifika uppgifter lämnade av säljaren.
Hur mycket skiljer det sig för dig då? Och menar du att du försöker häva köpet helt?

I vårt fall hade det ju räckt om dom bara skrivit att huset stod tomt istället för att det var en person i hushållet. Det hade ju gjort det väldigt tydligt att förbrukningen kommer öka markant när man väl flyttar in. Hade vi fortfarande kört på elpannan idag och haft ca. 20 grader inomhus i hela huset hade vi säkert haft dubbla förbrukningen.
 
Claes Sörmland
B Benniee skrev:
Ja det är precis det som är grejen. Hon bodde inte här ifjol. Men enligt energideklarationen var det en person i hushållet med den förbrukningen som uppgavs. Med andra ord så utgick man ju från att siffrorna var från 2 år sedan när hon fortf. bodde här.
Det ni kommer att märka när ni har ägt huset mer än tre korta höstmånader är att energianvändningen slår rejält månad för månad mellan åren p g a vädret. I år har vi t ex haft en kall oktober-december. Ni borde i ett 60-talshus ha haft en rejält högre elförbrukning än den rekordvarma hösten-vintern 2022. Så här ser t ex förbrukningen för en luftvärmepump ut i dåligt isolerat timmerhus mellan 2022 (svart) och 2023 (blå):

Stapeldiagram som visar ökande värden från september till december. Färger varierar per stapel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Resten låter spekulativt från din sida. Och eftersom du har köpt av ett dödsbo så kan du ju bara gissa.
 
Redigerat:
  • Gilla
SirMayo och 8 till
  • Laddar…
B Benniee skrev:
Det är enligt Eons uträkning som vi förbrukar mer. Jag får dock inte tillgång till förra ägarens förbrukningsuppgifter själv pga gdpr så jag kan inte se exakt hur mycket just månad för månad.

Jag har för mig att energideklarationen enbart utgår från hur mycket el som har förbrukats i hushållet.
Om det är en prognos från Eons sida kanske det är värt att ta reda på hur den räknar. Om den bara utgått från er elanvändning under en kall höst och sen applicerat den på övriga året eller om den är smartare än så. Jag tänker om ni är en ny kund har den inte mycket data att använda sig av.
 
  • Gilla
SirMayo och 4 till
  • Laddar…
B Benniee skrev:
Vattenburet kan vara direktverkande. Det handlar om uppvärmningskällan och hur den värmer. Eftersom det är en elpanna som enbart använder elpatron för att värma vattnet till elementet blir det direktverkande.
Märklig logik. Vattenburen värme är ALDRIG direktverkande.
 
  • Gilla
dodge75 och 1 till
  • Laddar…
B Benniee skrev:
Hur mycket skiljer det sig för dig då? Och menar du att du försöker häva köpet helt?

I vårt fall hade det ju räckt om dom bara skrivit att huset stod tomt istället för att det var en person i hushållet. Det hade ju gjort det väldigt tydligt att förbrukningen kommer öka markant när man väl flyttar in. Hade vi fortfarande kört på elpannan idag och haft ca. 20 grader inomhus i hela huset hade vi säkert haft dubbla förbrukningen.
Hur ser era förbrukningssiffror ut per månad sedan ni övertog huset?
 
R
K Kane skrev:
Märklig logik. Vattenburen värme är ALDRIG direktverkande.
Så om man har elpatron och en cirkulationspump så är det inte direktverkande?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Benniee skrev:
Jag kan inte minnas om det var en bilaga. Jag vet att vi signerade flera bilagor men jag får gräva fram dom och kolla exakt vilka det var. Och ja, det var ett dödsbo. Säljarna var barnen till tanten. Det var för övrigt tanten och hennes make som byggde huset på 60-talet så barnen känner till huset mycket väl då de växte upp i det.
Ajdå, ditt case är svagt och speciellt då det är dödsbo, återkom gärna om du hittar bilagorna samt om det står något om friskrivningsklausul i själva köpeavtalet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.