Min mamma fick i dagarna ett brev från firman som sköter ekonomin för bostadsrättsföreningen där hon bor. De ber så mycket om ursäkt för att de gjort fel, men de har under några års tid skickat ut hyresavier med fel belopp på till henne (och några få andra i föreningen), så nu är min mamma plötsligt skyldig över 40 000 kr. (Ingen glad överaskning får henne som är ensamstående pensionär...)

De är enligt henne rätt vänliga och erbjuder henne avbetalning utslagen på flera år. Själv så blir jag smått upprörd och ställer mig undrande hur de sköter sin bokföring, redovisning och revision då sådant här kan hända.

Sedan undrar jag hur länge efteråt man kan krävas på pengar för en sådan här miss?
 
Det bör ju vara intressant att ta reda på på vilka grunder de nu anser sig ha fått fram rätt avgift (kallas för avgift, inte hyra i en brf), alltså vad har gått fel.
 
Har pratat med henne igen, det rör sig om 21 månader á ungefär 2000 kr, perioden januari 2011 - september 2012.

Att de gjort misstag är nog rätt, för min mamma har fått betala klart mindre månadsavgift än tidigare, men trodde det var pga bra ekonomi i Brf (inga lån, bra hyreslokaler).
 
Förstår jag rätt att hon bott där före januari 2011 och från och med januari 2011 har månadsavgiften, som den framgår av avierna, gått ner med ca 2000 kronor. Det bör ju i så fall rimligen vara en klart märkbar avgiftsminskning.

Jag har ingen åsikt kring hantering eller lösning utan vill bara förstå så bra som möjligt vad som har hänt.
 
Ja, hon har bott där flera år tidigare, så hon borde kanske insett att sänkningen var väl stor.

Jag vet iofs inte vilken avgift hon hade tidigare. Det är ju möjligt att de skulle höja 1000 kr per månad och råkade sänka 1000 kr per månad för min mamma, vilket är lättare att missa, vad vet jag. Får kolla upp vilken hyra det var tidigare. (Flera år tidigare fick de hyresfri månad då och då pga god ekonomi.)
 
jarlh skrev:
Ja, hon har bott där flera år tidigare, så hon borde kanske insett att sänkningen var väl stor.

Jag vet iofs inte vilken avgift hon hade tidigare. Det är ju möjligt att de skulle höja 1000 kr per månad och råkade sänka 1000 kr per månad för min mamma, vilket är lättare att missa, vad vet jag. Får kolla upp vilken hyra det var tidigare. (Flera år tidigare fick de hyresfri månad då och då pga god ekonomi.)

Jag skulle tro att sänkning av avgiften skulle aviseras i brev och eventuellt föreningsmöte, så det borde alla blivit uppmärksamma på, samma med en höjning av avgiften..

Samtidigt så tycker jag att man borde hört av sig till föreningen när hon såg att avgiften blev mindre..

Önskar ändå lycka till med ärendet.
 
Att föreningen inte upptäcker felet på såpass lång tid låter konstigt och väldigt slarvigt. Hur ser saken ut rent juridiskt ?
Vid tidigare hyressänkningar, har det kommit besked per brev om detta ?
Jag hade nog talat med en jurist om saken, frågan är om de kan kräva hela summan då det pågått såpass länge ?
Möjligtvis borde kanske TS mamma reagerat när hyran sänktes såpass drastiskt och hört sig för med styrelsen.
 
peternicklas
Även i en bostadsrätt så finns det avtal om hyra. Detta avtal gäller alltid tills dess att det ändras.
 
Bor själv i en bostadsrätt, hyran har under 10 års tid höjts 3 gånger, men jag har kvar mitt avtal från när jag flyttade in med lägre hyra och har ej fått något nytt sen dess....
 
NetNut skrev:
Bor själv i en bostadsrätt, hyran har under 10 års tid höjts 3 gånger, men jag har kvar mitt avtal från när jag flyttade in med lägre hyra och har ej fått något nytt sen dess....
?

Inte skickar de dig ett nytt kontrakt vid avgiftsthöjning elle sänkning. Däremot förhandlas detta på årsmötet eller dyligt.

Har du hyra till BRF? Trodde man endast hade avgift:p
 
O
Tyvärr tror jag att föreningen har rätt att kräva dessa pengar...
Jämför med en hyreshöjning, detta kan man kräva retroaktivt.
 
Det finns ganska lite praxis om felaktig debitering. Men jag hittar ett intressant rättsfall från 1991 - https://lagen.nu/dom/nja/1991s3

Elmätaren hos en Östgötabonde visade förbrukningen med endast fem siffror. Därför blev hans elräkning 90 (nittio!!!) procent för låg. Först efter fem år upptäckte elbolaget missen. Bonden blev krävd på 120.000 kronor, men bestred. Tingsrätten underkände elbolagets krav i efterhand. Hovrätten ändrade tingsrättens dom, och fastställde elbolagets krav. Fallet fortsatte ända upp till HD , som fastställde tingsrättens dom: Bonden slapp betala! I domskälen var den centrala frågan om en enskild person i ett modernt samhälle ska kunna lita på vardagliga räkningar. Inser man att räkningen är felaktig? Eller borde man ha insett det?

Rättsfallet i Östergötland har både likheter och skillnader mot fallet i den här tråden. "Vårt" fall gäller en bostadsrättsförening, vars räkningar inte baseras på någon uppmätt förbrukning, utan på en vid stämma fastställd avgift. Därför blir frågan om styrelsen, efter beslutande stämma, har upplyst frånvarande medlemmar om den nya avgiften på något ANNAT sätt än genom att skicka fler inbetalningskort. Om ICKE tycker jag saken verkar vara väl värd att pröva.

Jag föreslår att damen bestrider, och vänligt ber styrelsen ange sin juridiska grund för efterhandskravet. Vi får väl utgå från att det är endast EN medlem som fått felaktig debitering. Därför blir hon tvungen att driva saken själv. Om föreningen är ansluten till HSB kan damen som medlem be förbundsjuristerna om ett gratis råd. Mitt råd är att hon först tar reda på om hennes hemförsäkring ger rättsstöd i en sådan här tvist. Om så är fallet kan hon med begränsad risk gå vidare med saken till advokat.

Om styrelsen får klart för sig att saken kommer att bli prövad, och att medlemmen skaffat kvalificerad hjälp kan ni troligen nå förlikning (prutning) utan tingsrättsförhandling. Men se till att välj advokat med omsorg!
 
Redigerat:
Be henne kontakta hyresgästföreningen.
 
billy_baver skrev:
Vi får väl utgå från att det är endast EN medlem som fått felaktig debitering. Därför blir hon tvungen att driva saken själv. Om föreningen är ansluten till HSB kan damen som medlem be förbundsjuristerna om ett gratis råd. Mitt råd är att hon först tar reda på om hennes hemförsäkring ger rättsstöd i en sådan här tvist. Om så är fallet kan hon med begränsad risk gå vidare med saken till advokat.
Faktiskt nämnde ekonomi-firman att det var några fler medlemmar som blivit feldebiterade, dock utan att vilja tala om vilka de andra var. (Föreningen är rätt stor, typ 100 lägenheter.)

Jag har bett min mor göra en sammanställning på avgifterna de senaste åren.
 
Fråga henne hur styrelsen brukar informera om årsstämmorna: Brukar mamma få bara årsberättelse och sånt tillsammans med kallelse INNAN mötet? Eller får hon dessutom information EFTER stämman? Och kan man av denna information förstå hur hög just HENNES avgift i fortsättningen ska bli?

Försök snoka rätt på FLER drabbade! Kanske de kan driva saken gemensamt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.