S Svante Svenson skrev:
Förutom det som redan påpekats så ser det ut som att det inte går att stänga av DM ovanifrån, det vill jag minnas är ett krav enligt säkert vatten, och har varit med om att röris vägrat installera ny DM utan att byta blandare till en med avstängning...
Det sitter en Ikea Knycklan som har fjärrkontroll.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Tjusigt!
Notera att enligt illustrationen i normerna sitter avloppsstammen utanför vattenskyddet.
Men jag håller med dig, mycket bättre att fånga läckor även från avloppet.

/Höghus

[bild]
Ok, men här är ju allt tappvatten också bakom skyddet.

@Paul-Staffanstorp la upp en bild på hur en nyinstallation typiskt ser ut för flera år sedan och jag "kopierade" det så gott det gick givet förutsättningarna här.
 
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Hade ni pratat om en säkervatteninstallarion? Jag skriver för min erfarenhet är att hantverkare inte alltid tänker/gör mer än vad som man säger till dom.
Säker vatten är väl i princip definitionen på fackmannamässigt utförande? Om man inte avtalar något annat så förutsätts en hantverkare utföra arbetet fackmannamässigt.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Säker vatten är väl i princip definitionen på fackmannamässigt utförande? Om man inte avtalar något annat så förutsätts en hantverkare utföra arbetet fackmannamässigt.
Givetvis ska jobbet vara fackmanamässigt gjort givet att det är en fackman.
Det jag menar är om man säger t.ex. "Jag har de här sakerna som jag vill ha installerade ..." och kanske inte så mycket mer i detalj så är det upp till hantverkarna att tolka och ställa följdfrågor/ge rekommendationer.
Får man då ut en hantverkare som är less på sitt jobb, har ingen yrkesstolthet eller av någon annan anledning inte vill och skiter i vilket så slutar det såhär. :(
 

Bästa svaret

Fulkemisten
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Givetvis ska jobbet vara fackmanamässigt gjort givet att det är en fackman.
Fast det ska det väl självklart vara ("fackmannamässigt") även om man gör jobbet som privatperson? Det är ju bara att inse att själv är bäste dräng.
Till TS, det ser ok ut men hade såklart kunna vara mycket mycket prydligare. Min erfarenhet är att om man ringer arbetsledaren/chefen och säger att det ser fördjävligt ut så kommer de och rättar till det hela. Det här ser fördjävligt ut, men också tyvärr ok.
 
  • Gilla
justmakemyday
  • Laddar…
Tack alla för bra och informativa svar. Jag har själv nu korrigerat plastmattan i skåpet, men nästa gång kommer jag göra detta själv istället. Som man kanske också brukar vara tvungen när man vill ha något gjort ordentligt.. :)
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Förlåt men jag kan inte se en manuell avstängning för vattnet till diskmaskinen.
Diskmaskinen måste ju gå på eget vatten med avstängning ovanpå diskbänken för de ska va fackmannamässigt och försäkring ska gälla.
 
Martinsa Martinsa skrev:
Förlåt men jag kan inte se en manuell avstängning för vattnet till diskmaskinen.
Diskmaskinen måste ju gå på eget vatten med avstängning ovanpå diskbänken för de ska va fackmannamässigt och försäkring ska gälla.
Den elektroniska avstämningen har fjärrkontroll. :)
 
J (-: skrev:
Den elektroniska avstämningen har fjärrkontroll. :)

Är de verkligen godkänt.. Skulle du få en seriös läcka så du får vatten i elen ryker ju säkringen varpå du inte elektroniskt kan stänga av vattnet.
 
Martinsa Martinsa skrev:
Är de verkligen godkänt.. Skulle du få en seriös läcka så du får vatten i elen ryker ju säkringen varpå du inte elektroniskt kan stänga av vattnet.
En Knyckla är en elektromagnetisk ventil som öppnar för vatten vid aktivering. I strömlöst tillstånd är den alltså stängd. Jag skulle bli väldigt förvånad, nej otroligt förvånad, om Ikea sålde icke godkända prylar.

/Höghus
 
  • Gilla
justmakemyday
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
En Knyckla är en elektromagnetisk ventil som öppnar för vatten vid aktivering. I strömlöst tillstånd är den alltså stängd. Jag skulle bli väldigt förvånad, nej otroligt förvånad, om Ikea sålde icke godkända prylar.

/Höghus

OK då är ja med. Tack för info
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Det är väl därför man ställer frågor i forum, för att lära sig något genom att läsa svaren?
Allt det du frågade efter syns tydligt på bilden som postades och det är rätt gjort i det avseendet. Eftersom det lät som du ifrågasatte installationen snarare än att fråga hur det fungerar fick du nog detta svar. Eller nått, vad vet jag.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Allt det du frågade efter syns tydligt på bilden som postades och det är rätt gjort i det avseendet. Eftersom det lät som du ifrågasatte installationen snarare än att fråga hur det fungerar fick du nog detta svar. Eller nått, vad vet jag.
Det syntes uppenbarligen inte tillräckligt tydligt för somliga :rofl:
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.