B Byggdjuret skrev:
Om plasten skulle fladdra av vinden så hjälper det inte så mycket hur bra du än tejpat. JAg har lärt mig att plasten är en ångspärr. För att inte fukten ska kunna komma in i huset. Det viktigaste borde vara isoleringen.
nä, det är en spärr för att inte fukten i den varma inomhusluften ska kondensera inne i väggen. Varmt inne, kallt ute - någonstans däremellan har du en daggpunkt. Genom att sätta plast på den varma sidan av denna punkt så stoppar du fukten från att vandra ut. Det här förbättrar isoleringen då det stoppar konvektion. Dessutom skyddar det väggen då det annars under ogynnsamma förhållanden kan fälla ut fukt i isoleringen.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
H
B Byggdjuret skrev:
Om plasten skulle fladdra av vinden så hjälper det inte så mycket hur bra du än tejpat. JAg har lärt mig att plasten är en ångspärr. För att inte fukten ska kunna komma in i huset. Det viktigaste borde vara isoleringen.
för att inte fukten ska komma UT ur huset
 
Låter som om du har dåligt tilltagen tilluft kontra den mekaniska frånluften. Justera luftflödet så minskar dina bekymmer.
 
Satt just o letade difftrycksmätare på lunchen. Hittade en från Omron som mäter +/- 50Pa. Tre sådana fast installerade och inkopplade till husets styrsystem får bli att lägga till på att göra-listan.
Jag varierar frånluften beroende på behov men med difftrycksmätning vid innertaket på ovanvåningen kan jag styra så att undertrycket aldrig blir noll.

Frånluftsflödet ändrar sig inte så mycket om jag stänger alla tilluftsdon. Frånluften är uppmätt och jag har även en anemometer. Behöver mäta undertrycket som sagt så vet jag vad rätt åtgärd är.

Läste även om täthetskrav enl BBR och kollade datablad för frånluftsfläkt. Med 0,6l/sm2 vid 50Pa insåg jag att det kan vara helt normalt att hela frånluften tas genom väggarna istället för ventilerna.
 
H hul skrev:
Plasten har ju allt att göra med om ett hus är tätt eller inte.
Man plastar ju självklart för att de ska bli tätt.
Plasten är där för att förhindra ångtransport från bostadsutrymmena ut i väggkonstruktionen. Inget annat. Punkt slut.

martin43 martin43 skrev:
Följdfråga, menar några av er att bara vindpappen och innerväggarna ska räcka för att få huset lufttätt (vid en provtryckning)? Vill gärna förstå detta ordentligt.
Det viktigaste för att få huset tätt mot inblåsande kalluft är naturligtvis det yttre skiktet utanför isoleringen.
Är man förståndig så sätter man utegips där, innan man läktar för luftspalten och sedan ytterpanelen.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Med 0,6l/sm2 vid 50Pa insåg jag att det kan vara helt normalt att hela frånluften tas genom väggarna istället för ventilerna.
Du menar kanske tilluften?
 
H
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Plasten är där för att förhindra ångtransport från bostadsutrymmena ut i väggkonstruktionen. Inget annat. Punkt slut.
.
Har jag sagt något annat?
 
H hul skrev:
Har jag sagt något annat?
Nej, inte just du (har jag påstått det?) men här framförs ju uppfattningar att plastfoliens uppgift är att förhindra att det "blåser in".
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du menar kanske tilluften?
Ja givetvis.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nej, inte just du (har jag påstått det?) men här framförs ju uppfattningar att plastfoliens uppgift är att förhindra att det "blåser in".
Nja. Jag försöker framföra åsikten att plasten behövs för att få klimatskärmen tillräckligt tät. Inte för att täta mot "inblåsande kalluft".

"Tätt mot inblåsande kalluft" och "tätt" är två helt olika saker i min värld.

Tätt mot inblåsande kalluft innebär för mig att när det blåser utomhus drar det inte inomhus. För det behöver man ingen plast.

Tätt i byggteknisk bemärkelse är för mig hur tätt klimatskalet är och det mäts vid 50Pa difftryck och uttrycks i i l/sm2 och är kravställt nånstans i BBR. Här verkar man behöva plast för att klara det.
 
martin43 martin43 skrev:
Tätt i byggteknisk bemärkelse är för mig hur tätt klimatskalet är och det mäts vid 50Pa difftryck och uttrycks i i l/sm2 och är kravställt nånstans i BBR. Här verkar man behöva plast för att klara det.
Jag blir lite fundersam p.g.a. vårt byggnadssätt.
Golv ok, med betongplatta, plast och syllisolering.
Och väggarna har utegips runt om.
Men taket? Träpanel, glespanel, ångspärr, 290 mm isolering, 28 mm golvträ.
Men där uppe på vinden, en "klimatvind" blåser det ju inte.
 
Det byggs ju en hel del hus helt utan plast i väggarna. Nästan lite religon över plast/icke plast.
 
H hempularen skrev:
Det byggs ju en hel del hus helt utan plast i väggarna. Nästan lite religon över plast/icke plast.
Fast Det handlar om fukttätt kontra fuktgenomsläpp. I den här diskussionen så fungerar en ångbroms i papp lika bra som en ångspärr i plast. Dvs de stoppar båda luftflödet.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag blir lite fundersam p.g.a. vårt byggnadssätt.
Golv ok, med betongplatta, plast och syllisolering.
Och väggarna har utegips runt om.
Men taket? Träpanel, glespanel, ångspärr, 290 mm isolering, 28 mm golvträ.
Men där uppe på vinden, en "klimatvind" blåser det ju inte.
Vet inte riktigt om du är ironisk och raljerar över vad jag skrev eller vad menar du att du funderar på? Vad är det med taket?
 
Själv är jag inte helt säker på att plast är det bästa gud har skapat när det gäller väggarna.
Det är lite olika läger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.