Jag lider verkligen med dig för i en lägenhet med gammal eller sekeskiftsstil så passar Renova väldigt bra. Trend blir inte bra tyvärr.
Tyvärr så finns nog bara tapetskydden för strömbrytarna och inte för vägguttagen om dom är dubbla. För enkla vägguttag kan dock tapetskydden passa.
Ingen chans att lägga en ny tapetvåd vid strömbrytarna och ev vid vägguttagen?? För det kan ju målaren göra osynligt. Om vägguttagen är relativt långt ner kan målaren laga tapeten rund uttaget om han är av den "äldre generationen" genom att riva tapeten. Och det kommer inte att synas så långt ner.
 
-=fullmoon=- skrev:
Med bakstycket så menar du att plasten runt brytaren är borttagen och du ser metall plattan som håller själva brytare/mekanismen?

Tapeten måste ligga bakom denna/överlappa. Viktigast i hörnen.
Ja det är så jag menar.

Jag vet inte hur tapeten sitter bakom då jag aldrig såg det efter tapetseringen var gjord innan plastkåpan kom på plats.

Det lutar åt att hoppas att det går att byta och att tapeten inte är skuren runt metallplattan. Annars blir det tapetskydd/klantram.

Tack. :)
 
Patrik_Hed skrev:
Jo, det är så jag har uppfattat det också. Det bästa är om målaren tapetserar över dosa helt och sedan skär ett kryss i tapeten som man sedan får skära bort tapetflikarna. Då är det tapet runt hela dosan och inte som nu otapetserat om man tar bort brytaren.

Ah, okej! Missförstod dig.

:/

//Patrik
Jag vet inte hur målaren gjorde. Det kanske går att lösa om målaren tapetserat in metallramen ordentligt och inte skurit runtomkring.

Jag kanske förklarar som en kratta men det verkar som ni tror att tapeten sitter mot plastkåpan, det gör den inte det är tapetserat innan plastkåpan kom på plats, men jag vet itne hur det ser ut bakom då både tapet och kåpa kom på plats under dagen.

Det är alltså inte otapetserat om man tar bort plastkåpan/brytaren.

Tack igen.
 
oceanis skrev:
Jag lider verkligen med dig för i en lägenhet med gammal eller sekeskiftsstil så passar Renova väldigt bra. Trend blir inte bra tyvärr.
Tyvärr så finns nog bara tapetskydden för strömbrytarna och inte för vägguttagen om dom är dubbla. För enkla vägguttag kan dock tapetskydden passa.
Ingen chans att lägga en ny tapetvåd vid strömbrytarna och ev vid vägguttagen?? För det kan ju målaren göra osynligt. Om vägguttagen är relativt långt ner kan målaren laga tapeten rund uttaget om han är av den "äldre generationen" genom att riva tapeten. Och det kommer inte att synas så långt ner.
Det verkar finnas tapetskydd för alla sorters Renova så det kan ju bli en sista nödlösning.

http://www.elbutik.se/product.html/renova-tapetskydd
 
DML skrev:
Det verkar finnas tapetskydd för alla sorters Renova så det kan ju bli en sista nödlösning.

[länk]
Tyvärr är dom bara för strömbrytare och enkla vägguttag men det är ju en bit på väg :)
 
DML skrev:
Jag vet inte hur målaren gjorde. Det kanske går att lösa om målaren tapetserat in metallramen ordentligt och inte skurit runtomkring.

Jag kanske förklarar som en kratta men det verkar som ni tror att tapeten sitter mot plastkåpan, det gör den inte det är tapetserat innan plastkåpan kom på plats, men jag vet itne hur det ser ut bakom då både tapet och kåpa kom på plats under dagen.

Det är alltså inte otapetserat om man tar bort plastkåpan/brytaren.

Tack igen.
Jag förstår exakt hur det är gjort. Det är tapsetserat runt metallramen som brytarinsatsen sitter i. Sedan är plastkåpan dittryckt. Tar man bort hela brytaren så är det då otapetserat bakom och sätter man en rund brytare så täcker inte den lika mycket som den fyrkantiga. Tapetskydd kommer krävas eller om målaren kan snygga till med tapeten.

Punkt. ;)

//Patrik
 
Redigerat:
oceanis skrev:
Tyvärr är dom bara för strömbrytare och enkla vägguttag men det är ju en bit på väg :)
Noterade precis detsamma. Sjuttsingen också...

Dock verkar Renovas uttag vara 83x105 mm medan Trends är 82x100. Kanske det räcker för att täcka över hörnen trots att de är rundade... Inte så sannolikt dock.
 
Patrik_Hed skrev:
Jag förstår exakt hur det är gjort. Det är tapsetserat runt metallramen som brytarinsatsen sitter i. Sedan är plastkåpan dittryckt. Tar man bort hela brytaren så är det då otapetserat bakom och sätter man en rund brytare så täcker inte den lika mycket som den fyrkantiga. Tapetskydd kommer krävas eller om målaren kan snygga till med tapeten.

Punkt. ;)

//Patrik
Tack så mycket för din hjälp och all information. Då har jag bättre input till mötet med elektrikern imorgon.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
O
Patrik_Hed skrev:
Ja, värt att nämna att det finns ju en hel del fler uttag och strömställare än ELJO Trend också. ELJO Exxact och ELKO Plus kan vara värt att kika på.

//Patrik
SEn har vi anslut och Cotech.... en elektrikers (mar)dröm
f´låt kunde inte hålla mig... :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.