Vi har byggt ett nytt hus och jag kände att vi ville ha våra badrum riktigt gjorda. Därför kontaktade vi en firma som hade certifikat för att utföra dessa jobb. Nu visade det sig att dom har lagt ett rollande tätskikt som inte är godkänt i våtutrymme.

Dom påstår att det är godkänt.

Jag kontaktade då BKR och då står det helt klart att detta inte är godkänt. Dessutom så hade hantverkaren som utförde jobbet inget certifikat att göra jobbet. Det var hon som sitter och svarar i telefonen som har certifikat!

Företaget påstår att det är godkänt med rollsystem men BKR säger att det är det inte.

Hur går man tiilväga nu?
 
vad är läget då? har ni betalat? När gjordes jobbet (reglerna mot rollat är ganska nya)? Vad är det för väggmaterial, trähus eller betong?
 
Ja, lite mer fakta måste fram innan man kan ge nåt bra svar här.
 
Det är en skivkontruktion med gipsskivor för våtrum (gula skivor). Jobbet gjorde nu i juni.
 
Då är det inte godkänt utan måste vara foliesystem när det är skivmaterial... tyvärr...
 
Det var det jag var rädd för! Det är ju märkligt när man vänder sig till ett certifierat företag och så gör man på detta vis! Och de vågar givetvis inte erkänna att de har gjort fel.

BKR ska ta upp detta ärende till deras granskningnämnd men det hjälper inte mig.

Det ruskiga i det är ju att de tror fortfarande att det är godkänt.
 
Har du betalt allt ännu?
 
Man blir ju förb''''d. Jag tror man man måste gå ut med att varna folk för detta företag. Jag kontaktade dom efter en annons i tidningen. Detta är ett Göteborgs företag som skulle starta upp en filial i Kalmar. Tydligen hade de inget folk för att utföra detta jobb.

Det kom en irländare som inte kunde prata svenska . Han erkände lite senare att han var snickare och inte plattsättare. Enligt offerten så skulle jobbet ta ca. 100 timmar (ett större badrum på 11.5 kvadrat samt ett mindre på 3,7 kvadrat). Tiden beräknades till ca. 15 till 17 dagar. Efter 15 dagar och 108 timmar så hade han med hjälp av en hantlangare fått på ett rollat tätskikt samt satt kakel på ca. 85% av fyra väggar i det större badrummet. Jag tyckte och ringde flera gånger till en sk. arbetsledare som inte ville komma ut och titta på jobbet, det gick för långsamt eftersom vi hade en visning av huset på en bestämt datum.

Jag förklarade flera gånger att det MÅSTE var klart till detta datum.
Det var inga problem sa irländaren. Efter en dag så sa han att han inte skulle klara detta datum.

Jag trodde då att han skulle klar att göra färdigt det störra badrummet så tänkte jag att jag får göra det andra själv.

Dagarna gick och jag föklade för honom att på onsdag (detta var på torsdag veckan innan) att då måste det vara klart eftersom rörkillen måste ha några dagra att montera WC, badrumsinredning , badkar , dusch m.m. ( visning på söndag).

Irländaren kom aldrig vid 7 på morgonen, snarare vid 8 halv 9 och åkte oftast hem vid 2 halv 3 så man undrade verkligen vad han höll på med.

På måndagen i visningsveckan kommer jag ut vid 3 draget och han är inte där. Då har han resten av väggarna plus fogning och mjukfogning och hela golvet plus spacklning kvar. Och det ska var klart på onsdag. Kris.

Jag ringer arbetsledaren och som vanligt har han ingen aning om detta. Jag får kasta mig i väg och köpa spackel till golvet som jag gör på kvällen. Dagen efter så får jag lägga golvet själv medan dom gör väggarna klart till 90%.
 
Nej . 2 fakturer kvar men jag känner att de skickar bara detta ill inkasso. Sen sittar man där.
 
Marksten skrev:
Nej . 2 fakturer kvar men jag känner att de skickar bara detta ill inkasso. Sen sittar man där.
Icke! Bestrid fakturan och hänvisa till att tjänsten inte levererats på det sätt som är avtalat. Då måste de ta ärendet via tingsrätten för att få er att betala, och där lär de inte ha mycket att hämta om det stämmer att de inte utfört badrummet enligt reglerna och offerten.
 
Nu blir jag väldigt fundersam, vadå spackel? Det skall vara flytspacklat fall, sedan tätskikt, som skall göras tillsammans med väggen, därefter kan man kakla och sätta klinkers.

betal inget mer, ta ev. dit en besiktningsman från BKR, så får du svart på vitt att det är fel.

Det kan bli problem med att du tydligen gjort en del själv.
 
Dom påstår då att jag har brutit avtalet. Att jag själv har gått in och gjort restan av jobbet så de står inte för några garantier. Jag skrev till dom att , hur kan ni över huvudtaget lämna några garantier på ett jobb som inte är godkänt? Sen erbjuder de sig att att göra om jobbet från grunden om jag står för kostnaderna.

De tror och står fast vid att dett rollat system är godkänt. Skulle jag då beställa ett nytt jobb från dom och de skulle då rolla på ett ett nytt tätskikt. Hur dum tror dom att man är?
 
Hempularen. Det var där jag redan misstänke att något var fel. De la tätskiktet innan spackling.
 
Jag reagerade också direkt när du skrev spackling... Men samtidigt skrev du att Du kastade dig iväg och köpte spackel och gjorde det på kvällen...
Flytspacklade du då ovanpå tätskiktet...?

Känns inte som här är ett enda rätt i dessa utrymmena... Tyvärr
 
T
Men om det redan var tätskiktat så var det förhoppningsvis flötet med fall redan. Varför i hela världen åker du och köper spackel då? Fattar ingenting, vilken soppa........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.