P preben89 skrev:
nyare krav på rörgennmföringar sen 2021,
Osäker, men jag har för mig att dte handlar framförallt om cc avståndet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kan mycket väl vara som du säger att packningen bakom fästet inte gör tätt eller till och med saknas!
Är lite lurigt att plocka bort fästet nu när det är monterat dock
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
P preben89 skrev:
Tack. Kanske ska kolla upp med gustavsberg vilke motagekrav som finns.

Man kunde också ha kaklat så inte skarven skulle hamna mitt i fästet.. hmm

finns tydligen nyare krav på rörgennmföringar sen 2021, inte koll på dom.

Du kan inte använda 2021 års upplaga utav intresseorganisationerna bkr eller säker vatten, du får utgå från från det som gällde när det byggdes (årtal). Försäkringen lär du nog inte kunna använda då det måste vara en skada.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
R Rishlish skrev:
Missa att det bara läckte när han spola över blandaren!:sweat:
Är rätt vamligt att kopplingar och blandarfästen bara läcker när det använts. Materialen expanderar och krymper olik fort vid temperaturförändringara som blir när man spolar
 
D Danne213 skrev:
Du kan inte använda 2021 års upplaga utav intresseorganisationerna bkr eller säker vatten, du får utgå från från det som gällde när det byggdes (årtal). Försäkringen lär du nog inte kunna använda då det måste vara en skada.
jo det förstår jag.

Det var dock försäkringen som tyckte jag skulle öppna väggen.
 
Trycker in i skyddsröret när du spolar, löses med en ändkrage. Monteras bakom blandarfästet mellan skyddsröret och mediarör
 
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
J jerwes skrev:
Trycker in i skyddsröret när du spolar, löses med en ändkrage. Monteras bakom blandarfästet mellan skyddsröret och mediarör
typ som denna https://www.vvsochbad.se/lk-andkrage-kupad-ror-i-ror-x16-36-364495 ?

problemet är bara när man spolar på väggen övenför fästet men det kan löses så menar du?
 
  • Gilla
HasseGy
  • Laddar…
Hej,

hade exakt lika i mitt badrum med enda skillnaden att röret läckte i badrummet. Rör i rör ska bli så. Firman som gjorde badrummet kom hit och drog åt blandaren och sen har det aldrig hänt igen.
 
Hej, om du drar kopplingsmuttrarna mellan blandarfäste och blandare så blir du av med problemet.
Har råkat ut för detta flertalet gånger och är lätt att åtgärda om man vet felet.
Problemet är att kopplingarna ej dragits åt ordentligt.
 
R Rishlish skrev:
Jag skulle tro att du behöver dra åt muttrarna på duschblandaren!
Ser ut som att det är ett blandarfäste från Gustavsberg/vårgårda och det blandarfästet får man dra åt ordentligt, har varit med om det förut att vattnet letar sig igenom skyddsröret och börjar läcka i andra änden! Jobbar som vvsare!
Njae den vanligaste läckan uppstår vid rent slarv och oskicklighet när inte Pex röret har kapats rakt och klämringen inte kommit in över röret vilket kan vara känsligt och svårt om man inte har montage vektyget men det går. Har man fått allt det där det minsta snett så kan du dra åt muttrarna tills de går sönder. Ta isär och kolla att klämringen sitter på ordentligt , och att någon skumögd inte satt en 16 ring på 15 slang det har hänt. Proppen som går in i slangen/pexröret kan hålla tätt för funktion en kort tid men när varm vattnet kommer på så börjar den läck utan rätt montage ( för övrigt så kan inte regler om säkert vatten följts på något sätt att montera dålda montage i vägg oavsett om man är proffs eller lekman utan att låna eller ha gjort provtryckning tyder på oskicklighet)

R Rishlish skrev:
Jag skulle tro att du behöver dra åt muttrarna på duschblandaren!
Ser ut som att det är ett blandarfäste från Gustavsberg/vårgårda och det blandarfästet får man dra åt ordentligt, har varit med om det förut att vattnet letar sig igenom skyddsröre
 
T Tareson skrev:
Njae den vanligaste läckan uppstår vid rent slarv och oskicklighet när inte Pex röret har kapats rakt och klämringen inte kommit in över röret vilket kan vara känsligt och svårt om man inte har montage vektyget men det går. Har man fått allt det där det minsta snett så kan du dra åt muttrarna tills de går sönder. Ta isär och kolla att klämringen sitter på ordentligt , och att någon skumögd inte satt en 16 ring på 15 slang det har hänt. Proppen som går in i slangen/pexröret kan hålla tätt för funktion en kort tid men när varm vattnet kommer på så börjar den läck utan rätt montage ( för övrigt så kan inte regler om säkert vatten följts på något sätt att montera dålda montage i vägg oavsett om man är proffs eller lekman utan att låna eller ha gjort provtryckning tyder på oskicklighet)
jodå, är väl medveten om hur viktigt det är montera blandarfästen enligt anvisning med allt från raka kap till millimetrar från vägg men jag vet av erfarenhet att detta fästet är lite extra känsligt, på denna modellen sitter det dessutom en klämring av plast och det kan man ju tycka vad man vill om

menar du att detta inte följer reglerna enligt säker vatten?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
R Rishlish skrev:
jodå, är väl medveten om hur viktigt det är montera blandarfästen enligt anvisning med allt från raka kap till millimetrar från vägg men jag vet av erfarenhet att detta fästet är lite extra känsligt, på denna modellen sitter det dessutom en klämring av plast och det kan man ju tycka vad man vill om

menar du att detta inte följer reglerna enligt säker vatten?
Jo allt följer reglerna om säkertvatten MEN om man provtrycker så upptäcks mer än 90% av montagefel och plastring eller smuts på glasögonen måndagmorgon osv ökar ju på chansen till att glömma allt det där och vara oskicklig, toleranserna att få saker att hålla och bli täta ökar ju inte med med att leverantören har funnit på att en billigare klämring i plast klarar tryckravet vid en en perfekt montering.)
 
T Tareson skrev:
Jo allt följer reglerna om säkertvatten MEN om man provtrycker så upptäcks mer än 90% av montagefel och plastring eller smuts på glasögonen måndagmorgon osv ökar ju på chansen till att glömma allt det där och vara oskicklig, toleranserna att få saker att hålla och bli täta ökar ju inte med med att leverantören har funnit på att en billigare klämring i plast klarar tryckravet vid en en perfekt montering.)
Hej och tack för alla tips, jag undrar bara om du fick med att vattenet bara rinner inn när man spolar direkt på väggen övenför fästet?

Inte om man duscher en halvmeter bort från väggen och inte när vattenet är avstängd.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Om det bara är inläckage från vatten när man spolar på väggen, så hade jag lossat fästet och tryckt i lite silikon.
Det räcker i ovankant så det inte rinner in.

Detta förutsätter att skyddröret är korrekt kapat och slutar i kant med ytan på kaklet.
Tätskiktet runt skyddsröret ska se till att inget vatten tar sig in i väggen
 
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.