Hej.

Hoppas någon vvs / badrumskunnig kan hjälpa.

Vi har ett bara 6 år gammalt badrum där vi uptäckt felet att det rinner ut vatten gennom väggen vid duschblanderen till andra sidan väggen (gästtoalet). Inkommende vatten kommer från gästtoan gennom väggen med pex-rör i rör till duschblanderen. På något sätt tar vattenet sig inn i det ytre av rören någonstans på duschsidan vid väggen och rinner ut inne i / vid pex-röret och ner på golvet i gästtoan.

- Felet upstår bara når det rinner vatten på väggen övenför blanderen, inte om man sprutar vatten direkt på golvet.
- Felet är borta när duschen / vattenet är stängd i duschen

Försäkringen ville skicka ut anticimex men i stället kom det ut en trevlig byggare. Var inget mätbart fukt i väggen men som rekommendarede i alla fall såga upp ett hål från toaletsidan för att kolla/säkerställa om ytterligare skade skett inne i väggen. Ingen ytterligare skada kan konstateras inne i väggen, ser fint och tort ut. Det enda vi inte ser är hur gipset ser ut bakom kakel på dusch sidan.

Så frågan är nu: VVS kunniga?, vad kan felet vara?
1) tätning mellan blandare och väg?
2) Är det korrekt utförd arbete att sätte en blandere i skarven på en platta sådär?
3) Något annat?

Försäkringen tycker jag ska kontakta dom som gjort badrummet (en del av Comfort med garanti och våtrumsintyg) med "reklamation av fel i tjänst (konsumenttjänstlagen) och om dom inte vil åtgärda då tar försäkringen över och skicker regress för sine kostnader till dom.

4) Frågan är bara om det är smart väg att ta?
Jag vet ju inte helt vad felet beror på och dom som har gjort badrummet i värste fall kanske tar enklasta väggen och dutter på lite silikon eller något sånt. Vet inte heller om gipset bakom kakel har suget vatten för det syns inte där vi tagit upp ett hål (plywoodskiva täcker för gipsskivan).

Vad skulle ni göra? (ps rörfirman är en stor renomerad firma i området)
Tack :D
 
  • Duschinstallation med text som pekar ut potentiell läcka i varmvattenröret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenläcka vid röranslutning i vägg, text och pil indikerar problemet. Svart golv, vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elinstallation, vägggenomföringar för rör, träregel, skruvar, strukturerad märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag skulle tro att du behöver dra åt muttrarna på duschblandaren!
Ser ut som att det är ett blandarfäste från Gustavsberg/vårgårda och det blandarfästet får man dra åt ordentligt, har varit med om det förut att vattnet letar sig igenom skyddsröret och börjar läcka i andra änden! Jobbar som vvsare!
 
  • Gilla
UffePlåtis och 7 till
  • Laddar…
R Rishlish skrev:
Jag skulle tro att du behöver dra åt muttrarna på duschblandaren!
Ser ut som att det är ett blandarfäste från Gustavsberg/vårgårda och det blandarfästet får man dra åt ordentligt, har varit med om det förut att vattnet letar sig igenom skyddsröret och börjar läcka i andra änden! Jobbar som vvsare!
tack!
Så med andra ord tror du att jobbat KAN vara utförd korrekt från början men att den bara ska dras åt.

ser att det kommit nya regler 2021 för rörgennomföringar och att nya fästen är uppdaterade på något sätt.

skulle känns bra att få nya fästen i sånna fall men osäker om garanti /försäkring tar den kostnaden.
 
  • Gilla
T-dog och 1 till
  • Laddar…
Det stora felet här är anslutningen mellan vägg och PEX rör på toasidan. Ytterröret skall mynna i ett utrymme där ev. läckande vatten inte kan ställa till skada. Eftersom ytterröret nu mynnar precis på den oskyddade gipskanten, så kan vatten rinna in i väggen.

Om allt är rätt gjort så skall det inte vara ett problem att vatten rinner i ytterröret. Det är liksom helat tanken med röri rör.

OM det vore muttttrarna som är dåligt åtdragna så skulle det läcka hela tiden, inte bara när man sprutar vatten på väggen.

Det ingår väl ngn packning till blandarfästet, så att dte skall täta. Nu har du ju en kakelfog precis på "fel" ställe. Troligen är det där vattnet kommer in.

Fullt tänkbart att en diskret silikon klick just där skulle lösa problemet. Men som sagt det stora felet här är på andra sidan väggen. Även där går det säkert att lösa med lite silikon.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Jag tycker dte låter lite överdrivet att man skull behöva öppna väggen för det här. Det kan inte vara några jättemängder med vatten som kommit in i väggen. Det torkar ut.
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
R Rishlish skrev:
Jag skulle tro att du behöver dra åt muttrarna på duschblandaren!
Ser ut som att det är ett blandarfäste från Gustavsberg/vårgårda och det blandarfästet får man dra åt ordentligt, har varit med om det förut att vattnet letar sig igenom skyddsröret och börjar läcka i andra änden! Jobbar som vvsare!
men då borde det väl rimligen läcka hela tiden då?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Om jag tolkar det rätt, så handlar det enbart om att det läcker in lite vatten bakom blandaren, när nan sprutar vatten på eller ovanför den. Detta vatten tar sig sen in i skyddsröret, och rinner då ut på gästtoaletten.
Den enda rimliga lösningen är ju att täta bakom blandaren. Skruva loss den och kolla så packningen är okej, samt att den är ordentligt åtdragen. Är detta okej, får du lägga en sträng silikon bakom packningen, samt runt blandarfästet.
Vidare bör du gör något åt det @hempularen påtalar. Skyddsröret på gästtoan måste längre ut, eller tätas mot väggen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag tycker dte låter lite överdrivet att man skull behöva öppna väggen för det här. Det kan inte vara några jättemängder med vatten som kommit in i väggen. Det torkar ut.
jo tyckte väl kanske det också men försäkringen ska stå för återställningen / tapetseringen och skönt att veta man inte har vatten på ytsidan av skydsröret.
 
A AG A skrev:
Om jag tolkar det rätt, så handlar det enbart om att det läcker in lite vatten bakom blandaren, när nan sprutar vatten på eller ovanför den. Detta vatten tar sig sen in i skyddsröret, och rinner då ut på gästtoaletten.
Den enda rimliga lösningen är ju att täta bakom blandaren. Skruva loss den och kolla så packningen är okej, samt att den är ordentligt åtdragen. Är detta okej, får du lägga en sträng silikon bakom packningen, samt runt blandarfästet.
Vidare bör du gör något åt det @hempularen påtalar. Skyddsröret på gästtoan måste längre ut, eller tätas mot väggen.
Jo förstår. Tack så mycket.

Det låter rimligt att firman som byggde badrummet ska göra eller? Det är ju garanti (alternativt försäkringen om firman vägrar).

Om jag förstår är rätt är det inte fackmannamässigt utförd på toasidan?

och hur är det med fästet vid duschen?
hur kollar jag om det är fackmannamässigt byygd?
 
S Stefan1972 skrev:
men då borde det väl rimligen läcka hela tiden då?
Missa att det bara läckte när han spola över blandaren!:sweat:
 
R Rishlish skrev:
Missa att det bara läckte när han spola över blandaren!:sweat:
ok ja präcis bara när man spolar över blanderen.

vad är felet då? Dålig packning bakom fäste?
Eller ska dom också ha lagt in silicon där?
 
Angående fästena så är det inget fel med dom! läcker det från båda rörändarna inne på toaletten eller enbart varmvatten?
 
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
Bara varmvatten (den som sitter till vänster på blanderen)
 
Med andra ord den som sitter närmast kakelfogen.

Det är klart en miss om det kan löcka in där. Men är osäker på om man kan kalla det "icke fackmannamässigt". Frågan är väl om det står några krav på ytans jämnhet i monteringsanvisningen för blandarfästet. Kan inte påminna mig att jag sett något sådant krav, men det är några år sedan jag satte upp blandarfäste. Sen kan man ju ha sunt förnuft också....

Genomföringen på andra sidan väggen däremot bryter mot de flesta regler som finns. Det är inte ens amatörmässigt.
 
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
Tack. Kanske ska kolla upp med gustavsberg vilke motagekrav som finns.

Man kunde också ha kaklat så inte skarven skulle hamna mitt i fästet.. hmm

finns tydligen nyare krav på rörgennmföringar sen 2021, inte koll på dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.