Den här lawline-länken beskriver hur mycket TS riskerar om detta går till domstol.

http://lawline.se/answers/forenklat-tvistemal-och-rattegangskostnader

- Rättslig rådgivning i högst en timme á 1242 kr exklusive moms.

- Ansökningsavgiftför stämning á 450 kr.

- Resekostnaderför part eller dess ombud om personlig inställelse inte föreskrivits – dennasumma kan alltså variera.

- Vittnesbevisning– också en summa som kan variera, men vittnesmålets kostnader måste hur somhelst stå i proportion till förhandlingen och den tvistiga saken.

- Översättning av handling – detta kan innefatta tolk eller liknande som krävts underförhandlingen.
 
Ang. det som diskuterades några inlägg bakåt om "god tro". Begreppet finns fortfarande kvar vid bedömning om en köpare av stöldgods gjort sig skyldig till Häleri. Du kan alltså inte bli straffad för att du köpt en vara ex. på blocket om inte omständigheterna var sådana att du borde begripit att varan var stulen.

Men det "nya" sedan typ 10 år, är att den ursprunglige ägaren till en sak som har stulits har "bättre rätt", dvs. den som blivit bestulen på varan har rätt att få tillbaka varan, även om nuvarande innehavare har köpt varan i god tro. Nuvarande innehavare får i sin tur försöka få tillbaka det han betalat från den han köpt av.

Men skillnaden mot äldre lagstiftning är alltså att den ursprunglige ägaren kunde tidigare inte få tillbaka sin egendom med mindre än att nuvarande innehavare fälldes för häleri.
 
Chrissofsweden skrev:
Mejlet gick ut till flera och såg likadant ut.
Precis, det här mejlet kan vara formulerat av vem som helst på deras kundtjänst, inte alls säkert att någon jurist tillfrågats.
 
Gissningsvis inte första gången det händer så dom använde väl mallen från förra gången...
 
fsn skrev:
Jag förstår precis, det gör helt uppenbart inte alla. Läs vidare lite så framgår det helt tydligt att det finns andra kompletterande konsumentskydd. Men skit i det, det är ovidkommande. Man blir dock lite rädd för rasens fortlevande när vuxna människor leker hobby-Silbersky och hänvisar till avtalslagens ond tro för ett fynd i en webshop. Det är en blå Bosch, inte trustorhärvan.

Det ligger ju NetOnNet lite i fatet att dom har skrivit avtalet mellan säljare och köpare, det begränsar ju helt klart köparen från möjligheten att smyga in nåt som skulle kunna vara ond tro. Läs paragrafen igen och försök förstå den, snälla.
Jag tror tyvärr inte att du förstår avtalslagens relation till andra lagar som t ex konsumentköplagen. Därmed inte sagt att NetOnNet har rätt i frågan - jag är bara heller inte helt övertygad om att TS har rätt baserat på det han skrivit. Det är ju rätt uppenbart att han insåg att priset var felaktigt och att det inte var ett "fynd"

Sen tror jag inte att NetOnNet kommer att driva detta vidare på något sätt om TS vägrar att skicka tillbaka varorna. Det är svårt för dem att komma med bevis och det kostar dem helt enkelt för mycket tid/pengar samt goodwill.

Ett tips i all välmening är att amatörmässiga försökt till härskarteknik inte fungerar på normalbegåvade personer.:)

/Krille
 
Jag bestred med hänvisning till att priset inte kändes orimligt vid köpetillfället. Det var först efter det uppdagades vilket klipp det verkligen var. Bosch säljs i rätt många varianter och är svåra att hålla isär. Sen hänvisade jag till lite andra sidor som har flera produkter ute till 70-80 % av ord. pris.
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Jag bestred med hänvisning till att priset inte kändes orimligt vid köpetillfället. Det var först efter det uppdagades vilket klipp det verkligen var. Bosch säljs i rätt många varianter och är svåra att hålla isär. Sen hänvisade jag till lite andra sidor som har flera produkter ute till 70-80 % av ord. pris.
Jag skulle passa mig för att krångla till det med en massa argument. Skriv bara "Bestrides, köpet slutfört" eller något liknande. Tänk på att "allt du säger/skriver kan komma att användas emot dig"... ;)
 
Försent men du har en poäng.
 
nikasp
Fast du skrev faktiskt att du visste om vilket underpris det var på multiverktygen och att samvetet var lite skadat. Jag hade haft svårt att motivera mig att köpa och troligen ringt och kollat först. Jag är så Rickard Rättrådig så jag brukar säga till de få gånger jag får tillbaka för mycket pengar på ICA och liknande. Men då har jag jobbat i butik själv under studietiden.
 
Att få tillbaka för mycket pengar i kassan tycker inte jag är samma sak som att köpa fyndvaror på nätet. Då har man accepterat det priset som stod på prislappen när man lade varan i vagnen. Sedan är det oftast bara några kronor det gäller. Ser jag det innan jag kommer ut till bilen säger jag till, annars struntar jag i det. Åt båda hållen.
Dessutom händer det ju att varor är för lågt prissatta i en fysisk butik med, men då upptäcks det oftast i kassan och då säger kassörskan att priset inte stämmer så är det bra med det
 
Du får gärna citera mig. Jag har aldrig handlat blått förut och kan inget om modellbeteckningen. Det var efter köpet jag uppmärksammade felet då en kompis också skulle beställa.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
nikasp
Det var väl de här jag reagerade på. Hade du verkligen köpt fem om du bara tyckt att du gjort ett ärligt och riktigt kap?

"Affären är gjord precis som vanligt bortsett att jag vet vilket underpris det är."
"Alltså en del av mitt samvete är lite skadat medan den andra delen är skitglad. För jag köpte fem."

Chrissofsweden skrev:
Du får gärna citera mig. Jag har aldrig handlat blått förut och kan inget om modellbeteckningen. Det var efter köpet jag uppmärksammade felet då en kompis också skulle beställa.
 
Jag är lite nyfiken på tidslinjen - hur lång tid gick mellan leverans och "erbjudande att göra rätt för dig"?

Givet att jag som konsument har 14 dagar att returnera en oanvänd vara, borde ju säljaren ha betydligt mindre tid att ens säga "f-N vad tokigt det blev". Oaktat att påföra krav mot en affär han redan genomfört och traderat.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
F
nikasp skrev:
Fast du skrev faktiskt att du visste om vilket underpris det var på multiverktygen och att samvetet var lite skadat. Jag hade haft svårt att motivera mig att köpa och troligen ringt och kollat först. Jag är så Rickard Rättrådig så jag brukar säga till de få gånger jag får tillbaka för mycket pengar på ICA och liknande. Men då har jag jobbat i butik själv under studietiden.
Det är ju en efterköpskänsla du beskriver. Det är ingen som vet vad TS visste eller trodde när han trycke på köp. Att han ropade i 5st bevisar att det var ett klipp och det är inget olagligt att göra en bra deal. Win some, loose some. NetOnNet får ta detta på erfarenhetskontot enligt mig.

Ingen som reagerat på den ytterst dåliga svenskan i NetOnNets snyft-brev? Gissar på att det är ett mail som går ut när nåt liknande uppdagas inom rimlig tid för att fånga dom som är lite skakigt lagda.

Det första man får inpräntat på juridik-basic är att juridik inte har ett skit med vare sig moralisk rätt eller sunt förnuft att göra.

Sen kan det mycket väl hända att NetOnNet vill ha det prövat av nån anledning och att det får kosta. Det kan vara ett strategiskt beslut.

Skulle vara kul att skriva tillbaka att man har för avsikt att skicka den i retur men att den är använd och originalemballage saknas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.