Om luftspalten går ända upp till nocken bör den ventileras i nocken och förses med insektsnät i takfoten och inte byggas igen. Så har jag fått lära mej.
 
  • Gilla
Mugmaz och 1 till
  • Laddar…
N
Redigerat:
Mats-S Mats-S skrev:
Mycket märklig metod att renovera ett tak, man lägger alltså ett nytt tak på ett befintligt dåligt tak?
Totalt fel i min värld, har man ett dåligt tak river man bort det och ersätter det med ett nytt tak, men det här kanske är en innovativ uppfinning av hantverkare som kör på temat "fort men fel" ...

Det ser ju för djävligt ut när man kollar på TS bilder, katastorfalt urkasst jobb.
Tyvärr ,det förekommer om du saknar
ett svart på vitt avtal
 
Rickard.
Jag har jobbat med tak och utvändiga tätskikt sen 2013 och jag förvånas över hur starka reaktionerna är på att det byggdes upp, jag ser inget direkt fel med det om än det såklart kan diskuteras om det var rätt val. Jag kan inte bedöma det över telefonen och jag förvånas över att så många andra här kan. Undantaget här blir om dom misslyckats med luftningen men det betyder inte att hela metoden inte kan fungera.

Felet här är att dom inte hade en susning om hur man monterar råsponten. Om pappen är tät eller inte vet jag inte heller men dom skulle såklart aldrig monterat skiten oavsett.
 
Redigerat:
  • Gilla
jonko och 3 till
  • Laddar…
Har du köpt det vitt och via ett svenskt företag är det bara reklamera.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Har du köpt det vitt och via ett svenskt företag är det bara reklamera.
Det är gjort.
 
  • Gilla
jade_wys38 och 1 till
  • Laddar…
Det spelar ingen roll hur bra man än spikat om träet sväller. Då MÅSTE det utvidgade träet ta vägen någon stans och det är stora krafter i omlopp.

Men luftspalt tycker jag är tveeggat. Kan ju lika gärna kallas fuktspalt. Fuktig luft utifrån blåser in....

Å om det är snustorr råspont, och torr väderlek, så behövs ju inte så mycket för att det ska svälla.
Ett generellt tips är väl att inte slå ihop råsponten till förbannelse utan åtminstone ibland lägga en tändsticka emellan.

Jag har varit med om resning en ända gång. Det var mitt eget garagebygge som efter stomresning och takläggning stod ofärdigt i övrigt samt utan garageport i nåt år. Fukten som då kom in i garaget blev uppenbarligen för mycket för råsponten. Men då låg den alltså helt öppet. Utan väggar kanske det hade blivit mer blåst som tog bort ev fukt men jag är inte säker.

Svårt att uttala mig om ditt fall TS. När det hände mig satte jag sänksågen i några råspontbrädor, skruvade sen ner dem ordentligt och lagade takduken just där problemet var.
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Mats-S
M martinradbo skrev:
Ett generellt tips är väl att inte slå ihop råsponten till förbannelse utan åtminstone ibland lägga en tändsticka emellan.
HELT korrekt, mycket bra att du nämner det. Men hur många missar inte den "lilla" detaljen. Som du skriver:
M martinradbo skrev:
Det spelar ingen roll hur bra man än spikat om träet sväller. Då MÅSTE det utvidgade träet ta vägen någon stans och det är stora krafter i omlopp.
En fysikalisk lag som inte går att ändra på, så spika rätt, men lämna även rörelsemån så att taket inte reser på sig när det blir lite fuktigare väderlek.
 
Rickard.
Eftersom råsponten är fuktigare när man monterar den direkt från brädgården än den någonsin kommer vara senare i sitt liv under ett tak så är det helt onödigt att lämna rörelsemån i dom allra flesta fall. Jag har sett mer tak där sponten torkat helt isär än tvärt om. Köper man inte av stora varuhus med rullians kanske man kan hitta torr nog att man behöver fundera på rörelsemån.
 
  • Gilla
Joak och 5 till
  • Laddar…
Nu är det två månader sen jag sa till honom.
Enda som hänt är att han tittat på det.
Han väntar på besiktningsman.
Men varför ska det behövas?
Han vet ju att det är fel.
Tex igenspikad luftspalt.
Vad är skälig tid?
Kan jag ta ditt en annan hantverkare som fixar det?
Sen får han betala räkningen?
Hur gör man?
 
Du får nog sätta agendan själv. Lägg upp en plan och meddela honom skriftligt. Sätt ett sista datum för att starta åtgärden. Meddela också ditt agerande efter datum. Ex. Anlita egna hantverkare och att kostnaden kommer att belasta ditt företag i form av frivillighet eller stämning i tingsrätt. PS. En stämningsansökan kostar några hundra och avgörs av nämndemän. Behövs juridisk hjälp så har man rättsskydd i hemförsäkring som kan täcka det mesta.
 
Rickard.
Kommunens konsumentrådgivning har varit bra för mig (dock aldrig mot hantverkare) annars kanske hallå konsument har något.

Eftersom jag är lite för trög för att läsa in information föredrar jag att prata med en kunnigare människa :)
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Nu är det två månader sen jag sa till honom.
Enda som hänt är att han tittat på det.
Han väntar på besiktningsman.
Men varför ska det behövas?
Han vet ju att det är fel.
Tex igenspikad luftspalt.
Vad är skälig tid?
Kan jag ta ditt en annan hantverkare som fixar det?
Sen får han betala räkningen?
Hur gör man?
Lagen säger "utan dröjsmål". Med tanke på vatten som tränger in och en vecka med riktigt dåligt väder i Skåne kommande vecka så ladda upp med hinkar. Alla följdskador som kommer från detta ska du ha dialog med försäkringsbolaget som i sin tur kommer att kontakta hantverkarens försäkringsbolag för debitering. Han har runt 30 000 i självrisk. Ring dem redan nu så ärendet är registrerat. Och ta in en besiktningsman omgående.
 
DanielPinjegård DanielPinjegård skrev:
Lagen säger "utan dröjsmål". Med tanke på vatten som tränger in och en vecka med riktigt dåligt väder i Skåne kommande vecka så ladda upp med hinkar. Alla följdskador som kommer från detta ska du ha dialog med försäkringsbolaget som i sin tur kommer att kontakta hantverkarens försäkringsbolag för debitering. Han har runt 30 000 i självrisk. Ring dem redan nu så ärendet är registrerat. Och ta in en besiktningsman omgående.
Det värsta scenario är när man köper svart och fifflare är i farten. Tom utpressning förekommer .Aktuellt att se upp!!!!
 
jade_wys38 jade_wys38 skrev:
Det värsta scenario är när man köper svart och fifflare är i farten. Tom utpressning förekommer .Aktuellt att se upp!!!!
Jag har inte köpt det svart.
Är en svensk firma.
 
  • Gilla
jade_wys38
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.