Kommunen kommer överklaga Länsstyrelsens beslut....men räkna inte med att grannen måste riva/flytta....
 
peternicklas
Enk Projektet skrev:
Kommunen kommer överklaga Länsstyrelsens beslut....men räkna inte med att grannen måste riva/flytta....
Var inte så säker på detta. Det är inte kommunens beslut om överklagandet vinner laga kraft.
 
Då har överklagandetiden gått ut och varken grannen eller kommunen överklagade......?!
Det har inte funnits nått om detta i lokalpressen då kommunen, och även jag, inte tycker det är en lämplig åtgärd. Kommunen har två liknande ärenden som studsar runt i pressen och är inte intresserad av ett till, därav kanske anledningen till varför dom inte överklagat.
Blir intressant att se vart detta tar vägen nu...
 
Blev inte som jag skrev i mitt senaste inlägg....
kommunen överklagade inte då länstyrelsen gjort en bedömning att det förändrade bygglov grannen skickat in ska räknas som ett nytt bygglov och att vi överklagade under överklagandeperioden och därmed klarar sug kommunen från skadestånd motsv. Grannen däremot överklagade, helt naturligt, sista dagen men utan att uppge anledning till överklagandet. Nu har två månader gått och vi vet inget mer ännu....fortsättning följer��
 
Länstyrelsen drog som sagt tillbaka samtliga bygglov, både det gamla och nya. Mark&miljö domstolen tog upp det efter grannens överklagande och fastslog länsstyrelsens beslut. Mark&miljö överdomstolen fick då ärendet då det åter igen överklagades men valde att inte ta upp ärendet och fastslog mark&miljödomstolens beslut. Detta beslut är nu ej överklagningsbar! Grannen lämnade i april/maj 2015 in en ansökan om ändrig av detaljplan, som ska vara svarad på inom 4 månader...Svaret kom i månadsskiftet Dec/Jan 2015/2016, med ett avslag på ansökan. Jag har efter det varit i kontakt med bygglovsavdelningen och frågat vad som nu händer, bör bli ett tillsynsärende. Du avvaktar att grannen ska komma in med en ny ansökan om bygglov med förändringar...Det har nu gått 3 månader och inget nytt ännu.
Hur lång tid är det praxis att man brukar få på sig att inkomma med en ny ansökan??
 
Sånt där kan dra ut på tiden, framförallt om kommunen har gjort fel från början (har inte läst hela tråden nu, så jag är osäker på om kommunen har en del av skulden).

Jag tror att det går att påskynda kommunen. är dock osäker på hur. Men om man ser kommunens beslut att invänta en ny bygglovsansökan som ett beslut, så kan man överklaga det beslutet till länstyrelsen, som då kan kräva att kommunen agerar mot det svartbyggda huset.
 
Visa kommunen att du följer saken genom att t.ex. ringa en gång i månaden och fråga vad som händer. Inte för ofta och inte för påstridigt tjatande så att du blir "jobbig", bara lagom för att hålla dig informerad och hålla dem medvetna om att saken inte kommer försvinna.
Inte fel att helt enkelt fråga dem hur deras uppfattning om rimlig tid är.
Om du tycker det verkar för segt, fråga länsstyrelsen om samma sak.

Det första aktiva agerande man kan vänta sig borde vara att kommunen i ett formellt beslut sätter ett sista datum för grannen att lämna in ny bygglovsansökan, med klargörande av konsekvensen att efter det kommer återställningskrav på det redan byggda.
Exakt hur lång tid man ger varierar rimligtvis beroende på komplexiteten i aktuellt ärende. För din del tänker jag det viktiga är att man i första skedet kommer till att en gräns faktiskt sätts, vilket gör att det blir rull på ärendet. Kan vara något konkret och samtidigt rimligt som du kan ligga på om.
 
Jag tror att det förekommer i sådana här ärenden att kommunen fattar ett beslut om rivning/återställning. Med krav att det skall vara klart ex. 1 dec, med vites krav.

Under den tiden har då fastighetsägaren möjlighet att komma in med en modifierad bygglovsansökan. Eller riva.
 
O
Till och börja med! Tack för att vi får veta hur det går! Det uppskattas verkligen! Säkerligen av de flesta här på forumet!

Frågan är bara vad ett nytt bygglov ska innehålla för att bli godkänt? Med tanke på att byggnaden är planstridig. Så ett nytt bygglov borde väl innebära att huset ritas om för att passa dp?
Eftersom det gamla bygglovet revs upp av domstolen, så borde väl kommunen passa sig för att godkänna ett nytt bygglov som även det strider mot dp?
Så han borde bli tvungen att bygga om... Att huset är byggt borde inte spela någon roll...
 
hempularen skrev:
Jag tror att det förekommer i sådana här ärenden att kommunen fattar ett beslut om rivning/återställning. Med krav att det skall vara klart ex. 1 dec, med vites krav.

Under den tiden har då fastighetsägaren möjlighet att komma in med en modifierad bygglovsansökan. Eller riva.
Jag tänkte utifrån det kommunen sagt att de inte gör något eftersom de ger tid att inkomma med ny ansökan. Kanske är det också så att fastighetsägaren meddelat att han avser göra så.
I praktiken tillämpar man förmodligen viss flextid för att ge fastighetsägaren tid att s.a.s rätta sig själv innan man agerar med myndighetsmetoder.

Tänker att effekten blir snarlik oberoende av hur föreläggande utformas, kan nog vara olika mellan kommuner och omständigheter i ärenden hur snabbt man plockar fram storsläggan. Men det viktigaste för TS är att man inom rimlig tid kommer till att formalisera saken.

Ibland kan det dröja ganska länge om myndigheten litar på muntliga löften från fastighetsägaren. Bara för att man inte satt formellt tvingande datum på papper från början måste man då ge en "ny" rimlig tidsfrist när föreläggandet väl görs efter att dessa löften svikits.

Så fråga hur länge man dröjer i denna fas innan tvingande datum sätts.
Det är mer viktigt än hur lång frist som sätts när föreläggandet väl skrivs.
För när ett sådant datum väl nås så händer det faktiskt saker. Medan "vänta på ny ansökan" i oformaliserat skick kan (om man har otur med mesig myndighet) kan dra ut avsevärt på tiden i olika etapper.
 
  • Gilla
hobbytakläggaren
  • Laddar…
Någon uppdatering såhär 5 år senare?
 
Detta är tyvärr fortfarande ett pågående ärende. Det har hunnit med ytterligare en vända till Mark&miljö överdomstolen och vända. Två rivningsbeslut är tagna av kommunen, överklagade och ett av dessa är det vi nu väntar på. Då allt är klart kommer en utförlig beskrivning om vad som hänt senaste 5 åren
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 5 till
  • Laddar…
En fråga….Detta ärende har pågått i snart 10år……kan en byggnad falla för preskriberings tiden och få stå kvar trots att det pågår en rättslig process i frågan?
 
L LGB skrev:
En fråga….Detta ärende har pågått i snart 10år……kan en byggnad falla för preskriberings tiden och få stå kvar trots att det pågår en rättslig process i frågan?
Det ska den inte göra. När det pågår en process kring saken så är det ju inte utan ifrågasättande den stått där under de åren.
 
Claes Sörmland
Om kommunen sköter ärendet illa så kan det preskriberas tio år efter överträdelsen:

11 kap. PBL:

Textutdrag ur Plan- och bygglagen om preskriptionstid för rättelseförelägganden rörande byggnadsåtgärder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


D v s misslyckas kommunen med att utfärda funktionella förelägganden före tio år har passerats sen byggstart så finns ingen möjlighet att utfärda nya. Åtgärden är preskriberad och resultatet av den, byggnaden, tolereras av samhället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.