B Bertil Korseman skrev:
Menar du den mörka ( svarta )
Den största cylinderformade.
 
Förtydligande
Vem är kondensatorn för spännings regleringen den största blå eller den stora mörka ?
 
Hej den största svarta bredvid piezo summer hör till sekundärsidan på trafo inkl de 4 dioder bredvid. Ser inte denna kondning rund ut på toppen eller är det en synvilla, isåfall är den nog paj
 
Redigerat:
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Hej den största svarta bredvid piezo summer hör till sekundärsidan på trafo inkl de 4 dioder bredvid. Ser inte denna kondning rund ut på toppen eller är det en synvilla, isåfall är den nog paj
Tycker också den ser svälld ut.
 
Ok skall försöka att få tag i en kodning på elfa och löda dit, är nu 100% säker att det är styrkorset som krånglar, jag hade 2st kyl o frys bredvid varann så jag bytte kort så nu är det den andra kyl o frysen som krånglar
 
Det behöver inte vara just den typen. Hitta en med ungefär samma kapacitans (uF), hellre lite för stor än mindre, och minst lika hög spänning. Tänk på att elektrolytkondensatorer är polariserade. Gäller att hålla reda på plus o minus. Annars blir det en djäkla smäll. Båda värdena brukar stå på komponenten, ibland i lite kryptiskt format.
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Hej hemfixare o electroluxaren mm, nu har jag byt den stora kondensatorn 2200uf 2200uf 25v och vips så fungerar kyl/frys igen. Tack för alla tips och GOD JUL till er alla
 
  • Gilla
Håbbe01 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.