Hej har en cylinda kyl / frys som slår av och stannar efter ett tag mellan 2- 6 timmar och indikerar LO på frys ind, samt PO på kyl ind. Drar jag ut stickkontakten och sätter i den igen så startar den och går ca. 2-6 timmar fel på ?
 
  • Cylinda kyl/frys med digitala indikatorer som visar -20 för frysen och +4 för kylen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bertil Korseman skrev:
Hej har en cylinda kyl / frys som slår av och stannar efter ett tag mellan 2- 6 timmar och indikerar LO på frys ind, samt PO på kyl ind. Drar jag ut stickkontakten och sätter i den igen så startar den och går ca. 2-6 timmar fel på ?
Låg spänning. Cylinda indikerar LOPO när du har låg spänning. Står i cylindas manual att apparaten går i beredskapsläge när spänningen hamnar under 170V.

Bor du i hus eller lägenhet?
 
Hus, har provat att byta olika uttag ( olika grupper ) samma fel, tror det är kyl / frys som är felet
 
Gradmässigt och så hur ser det ut där?

jag menar, märker du att temperaturen inte håller eller att den går upp? Innan den stängs av
 
Verkar hålla temperatur, men den går hela tiden
 
B Bertil Korseman skrev:
Verkar hålla temperatur, men den går hela tiden
Har du testat att rengöra kondensorn ?
Kanske stänger av pga överhettning.
 
Låter troligt, menar du den lilla kondensorn på 4uf eller vad ?
 
B Bertil Korseman skrev:
Låter troligt, menar du den lilla kondensorn på 4uf eller vad ?
Kondensor är inte samma sak som kondensator. Kondensorn är "elementet" på baksidan av skåpet.
 
Menar du det stora rörnätet på baksidan, det är rent, funderar om det kan vara kondensatorn som inte ger rätt fart / knuff tillkompressorn så den får jobba för hårt därför löder den ut ?
 
A
troligtvis är det kretskortet som inte orkar hålla rätt spänning
byte detta eller reparera det (byt kondensatorn på kretskortet)
 
  • Gilla
Agge87
  • Laddar…
Ok skall kolla kretskort, hör av mej sen tack för tipps
 
Vem är kondensatorn ? Kretskort med elektroniska komponenter som kondensatorer, placerat på ett rött tyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Elektronikkort med komponenter på bord, inklusive kondensatorer, omringad av verktyg och mobiltelefon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Agge87
  • Laddar…
Kondensatorerna är de lite större runda, stående komponenterna. Jag ser 3 st. Vet inte vilken som är med ”suspekt”, utan kännedom skulle jag börja med den stora.

Den ser ut att höra till spänningsregleringen.
 
3 ljusblåa elytar och 1 stor mörkblå elyt (samt 2 andra typer av kondensatorer bredvid trafon).
Om man ändå skall beställa på nätet hade jag beställt alla 4 varianter på en gång eftersom fraktkostnaden lär bli hög jämfört med inköpspriset.
Och byt sekatören till ett mer lämpligt verktyg när arbetet skall utföras....:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.