Pen skrev:
Nu gör du det lite svårt för mig. Du får ta helt på ditt eget ansvar när du kopplar. Jag vill inte uttrycka mig i termer vad du ska göra. Friskt kopplat hälften brunnet.

Men, baserat på det du sagt och det jag kan se på bilderna så förefaller det sannolikt att nollan ska gå till plint A. Av synnerlig vikt för att detta ska hålla är att den ledare som nu sitter på plint A med säkerhet ENDAST går till lampan och inte grenas på vägen eller kopplas vidare vid lampan.

Har nu provat att ansluta inkommande blå (nolla) till plint A på kontaktorn = ingen skillnad

Provade också att 'ringa' mellan plint A och jordskena > resultat JFB löste ut > kopplade bort nollan från plint A ringde mellan plint A och jord igen > JFB löste igen....nästa steg ?
 
Nästa steg är att se om du har verkligen har nolla i den blåa tåten. Öppna stickkontakten i andra änden och kolla att den blåa ledaren är ansluten till N-stiftet. Du har väl modern rund trefas-kontakt med 5 stift hoppas jag?

Ett annat sätt är att mäta mellan jord och den blå ledaren när den är ansluten till plint A. Får du då 230V så betyder det att den inte är ansluten till nollan i matande kontakt. Får du 0V så betyder det att hypotesen jag gjorde inte stämmer (fast då blir jag lite förvånad).

Pen

PS: Du kopplar väl inte efter fredags-groggen?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Pen skrev:
Nästa steg är att se om du har verkligen har nolla i den blåa tåten. Öppna stickkontakten i andra änden och kolla att den blåa ledaren är ansluten till N-stiftet. Du har väl modern rund trefas-kontakt med 5 stift hoppas jag?

Ett annat sätt är att mäta mellan jord och den blå ledaren när den är ansluten till plint A. Får du då 230V så betyder det att den inte är ansluten till nollan i matande kontakt. Får du 0V så betyder det att hypotesen jag gjorde inte stämmer (fast då blir jag lite förvånad).

Pen

PS: Du kopplar väl inte efter fredags-groggen?
Nu ÄNTLIGEN fungerar det! det var nollan som saknades, den är numera inkopplad på A-plinten på spolen! Både Y och D läget funkar perfekt

Tack för all din hjälp, det har varit väldigt betydelsefullt är mkt. tacksam!
 
Lycka till med tryckluften.

... och byt så snart som möjlgt till ett riktigt pådrag eller pysventil.

Pen
 
  • Gilla
Jormen och 1 till
  • Laddar…
Bra jobbat, Pen och Haegermeister !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.