Nu är det ju inte bränslet som är orsaken till att stiftet blir sönderbränt. Om så vore fallet så skulle vi ha samma problem med våra bilar, vilket inte är fallet. Däremot kan man få problem med bränsleförsörjningen, som mycket riktigt påpekats tidigare, just på grund av att plast och vissa gummiblandningar inte tål etanolinblandningen i bränslet.

Dessutom så är det högst osannolikt att stiftet skulle bli sönderbränt efter bara 2 timmars körning. Vad är det på stiftet som blir sönderbränt, sidoelektrod eller mittelektrod?
När klipparen stannar så skruva bort stiftet och kontrollera om du har gnista på det. Är stiftet torrt eller vått? Är stiftet svart och sotigt? Normal färg på stiftet är grått eller ljusbrunt.
 
Redigerat:
Stiftet ser ju helt rent ut.
Det konstiga är ju att eländet funkar pertekt när jag bytt stift. Även när den är varm. Har ju klippt i tre timmar när eländet dött. Byter då tändstift och sen funkar eländet igen.
Jag gillar annars klipparen. Vill inte köpa en ny. Får väl ta det som en hobby att plocka isär den i vinter. Men jag har en relativt stor gräsmatta med massa löv att köra över forttfarande. Kommer att fortsätta attt kämpa någon månad till. Blir en obduktion i vinter av eländet och hoppas att jag kan återuppliva den.
Hoppas att jag slipper lämna in den till verkstaden. Vore ju att sluta kämpa.
 
Det hade varit intressant och se vad som händer om du bytar tändspole.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.