Det är "svårt" att omfördela i en central så att det blir jämn belastning. Eller det är svårt att mäta strömmen och slå igång saker och ting så att det efterliknar vardaglig elförbrukning. Man får mäta strömmen, slå i gång lite slumpmässiga saker och flytta runt lite. Men det är ingen garanti för att det kommer funka efteråt, utan det kan kanske behövas kollas igen om någon ytliggare grupp kan byta plats.

//Patrik
 
Först och främst TACK FÖR ALLA SVAR!

Den ena golvvärmen sitter inte på den fasen. Den andra vet jag inte vilken fas den sitter på eftersom den sitter på en nyare el-central med vipp-säkringar som sitter bredvid den gamla el-centralen.

Vi hade en elräkning i december på 4300kr (ej inkl. nätavgift). Huset är på 215kvm så det är väl inte så farligt? Vi eldar ganska mkt i en Cronspis iofs.
 
Tycker det är konstigt eftersom jag inte tycker det sitter massa elslukare på den fasen. Fasen har ju gått även när vi inte kör diskmaskin, tvätt osv.

Kan det vara så att det är någon grej som är defekt och börjar tokdra för mkt ström?

Tycker ni jag ska ta hem en elektriker som får kolla på det? Tror iofs inte han kommer hitta felet men han kan väl lägga över nåt på en annan fas.
 
Det är ju lätt att se vad som ligger på berörd fas. För du vet ju vad som blir svart och slutar funka när säkringen gått. Bara att lägga över dessa en och en och se om felet flyttar sig.
Nu vet jag att det ibland kan vara svårt att lägga om men allt som sitter på stickpropp är ju lätt att fixa.
 
snuttjulle skrev:
Det är ju lätt att se vad som ligger på berörd fas. För du vet ju vad som blir svart och slutar funka när säkringen gått.
Jag vet vad som sitter på denna fasen eftersom jag gått igenom allt och gjort ett nytt gruppschema.

Det kanske är enda sättet som du säger. Att lägga över lite på en annan fas. Blir bara lite konfunderad eftersom vi två gånger innan har gjort detta. Detta var förra vintern och jag är ganska säker på att det var en annan fas som spökade då.
 
Då finns det bara en lösning kvar då, säkra upp till 20A.

Protte
 
prototypen skrev:
Då finns det bara en lösning kvar då, säkra upp till 20A.

Protte
Kanske.

Men jag var precis ute i förrådet och bytte eluttag på en 1000W fläkt så den hamnar på en annan fas. Fläkten är ställd på lägsta nivån på termostaten så den slår bara till ibland men det kan ju vara den som får "bägaren att rinna över".

Kollade på säkringarna jag använder: 16A gG 500 V. Finns det trögare säkringar?
 
Spik lär vara supertrögt.

Protte
 
prototypen skrev:
Spik lär vara supertrögt.

Protte
Där slog du huvudet på spiken ;)
 
Om du inte hittar förbrukare som (samtidigt) kan komma i närheten 7 kW på den fasen så kan det ju vara ett fel (sporadisk kortslutning) i ledningssystemet. Det kan i så fall vara värt att ta hem en elektriker igen.
 
Bo.Siltberg skrev:
7 kW på den fasen
Bra, då vet jag att det inte får överstiga 7kW.

VVB är på 3kW fördelat på 2 faser så det blir väl 1,5kW.
Elemtet 1kW
Avfukatare krypgrund 0,5kW
Element i Bacho-systemet är 1kW tror jag
Den numera omkopplade fläkten 1kW

Bara detta är på 5kW och sedan tillkommer fläkt till Bacho-systemet + annat smått och gott så det kanske blev över 7kW när alla lyckades köra samtidigt.

Hoppas det räcker med att jag kopplade fläkten i förrådet på en annan fas. Annars får jag nog säkra upp till 20A om det inte finns några trögare säkringar som kan hjälpa.
 
Bo.Siltberg skrev:
För att bränna en 16 A säkring så måste ni upp i närmare 7 kW på den fasen. Är det möjligt?
Du räknar med 400V? Innebär ju två faser då...

1 fas 230V 16A blir ju knappt 4 kW max
 
En säkrings "tröghet" har endast betydelse vid höga strömmar som kortslutning och startströmmen från stora motorer. För överlast så är alltid 16 A = 16 A (även om det kan skilja mellan olika fabrikat, och förstås mellan typ - diazed och dvärg).

Det du räknade upp ligger ju i häraden för vad en 16 A säkring pallar. Så det kanske finns en naturlig (och framför allt hanterbar) förklaring i alla fall - plugga inte in allt ni har i alla lediga hål i väggen ! :@:)

EDIT: 7 kW räknade jag på 230V och grovt på att en 16 A diazed tål upp till 1.6 ggr märkströmmen under lång tid, även under flera minuter för högre strömmar (2x). Tiden kan räcka för att t.ex ett elelement ska hinna slå av.
 
Redigerat:
Tack igen för hjälpen! Inga mer problem än så länge :cool:

Har jag fattat det rätt?:

En fas klarar ca 7kW under några minuter.
Under konstant belastning klarar den bara 4kW.
 
H skrev:
Tack igen för hjälpen! Inga mer problem än så länge :cool:

Har jag fattat det rätt?:

En fas klarar ca 7kW under några minuter.
Under konstant belastning klarar den bara 4kW.
Att skriva att "en fas" klarar det är lite fel uttryckt, dessa beräkningar är gjorda på att den fasen är säkrad med en 16 A diazed (porslinssäkring). En fas kan givetvis vara säkrad med annat amperetal och då är det andra siffror som gäller.
Sen är det väl som med allt, ingen regel utan undantag, men du bör nog kunna använda det som en ungefärlig riktlinje. Det stämmer ganska bra med vad jag använt i några år men jag är ingen elektriker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.