Thomas59 Thomas59 skrev:
Borde inte vara raketforskning att utveckla ett mätinstrument för ”fallmätning” typ ett elektroniskt vattenpass (ev kombinerat med 360-laser) och bluetoothkoppling till mobil.

Till detta en mobilapp som scannar rummet i 3D (appar som scannar ett rum i 3D finns ju redan) och visar var vattenpasset ska placeras (hantverkaren markerar på 3D-bilden var olika funktioner som tex golvbrunn, trösklar, avlopp osv finns och resultatet av mätningen överförs sedan automatiskt till mobilappen. Avlopp och golvbrunns avstånd från vägg borde vara lätt att lägga till.

Allt läggs automatiskt in i en PDF där hantverkaren matar in fastighetsbeteckning/lägenhetsnummer. Bilder från mätningen läggs automatiskt in i PDF:en som sedan mailas till uppdragsgivare och bifogas som en del av våtrumsintyget.

Appen tillsammans med vattenpasset med 3D-funktion/laser bör även kunna användas för att automatiskt markera var nivåpinnar ska placeras och korrekt nivå för rätt fall när flytspacklingen förbereds.

Det vore heller ingen raketforskning att integrera ett mönster av rfid-chips i tätskiktsfolien för golv så att man i efterhand kan avläsa nivåer och fall på tätskiktsnivå.

Med tanke på hur vanligt det är med felaktiga fall borde merkostnaden lätt kunna motiveras.
Jag är den första att skaffa detta om någon tar fram det och jag hade använt det med glädje men jag åsyftade mest att det i dagsläget inte finns något riktigt bra sätt att dokumentera fallen då det är svårt att få med på bilder.

Sen skulle det bli intressant att se hur många som hade använt sig av det.

Hade nyligen en kontroll från BKR där vi gick genom allt som de brukar göra med behöriga företag en gång vart 5e år typ.

Deras man fick se avvikelserapporter och kvalitetsdokument samt inspekterade fall och annat på ett av mina projekt.
Han blev imponerad av fullständigt ifyllda dokument och framförallt avvikelserapporten som var fullständigt ifylld och undertecknad av kunden vilket han sa var fruktansvärt sällan han såg.
Tydligen slarvas det väldigt mycket med detta trots att de egentligen är till för att skydda hantverkaren i första hand när man frångår reglerna vid t.ex storformatsplattor på golv etc.

Kan inte folk göra detta enkla moment så är frågan om de kommer att dokumentera fallen. :dizzy:
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Liksom när man bestrider en faktura bör man inte skriva mer än nödvändigt. Skriv bara att den föreslagna lösningen inte överensstämmer med (ange relevant branchregel) och därför bestrides/ej accepteras.

Branchreglerna är i princip binära (antingen är fallet korrekt eller så är det felaktigt) och ger inget utrymme för eget tyckande som husföretagets besiktningsman i detta fall ger uttryck för.
Mja, tilläggen i mitt förslag hanterar inte själva sakfrågan utan är bara ett tips till företaget att den här kunden har koll och kommer inte acceptera något mer fusk - medvetet eller omedvetet - som det de här försökte med. Ibland behöver man vara tydlig.
 
  • Gilla
Lisa&Sluggo
  • Laddar…
Lisa&Sluggo Lisa&Sluggo skrev:
Gjorde det igår. Typ allt inkluderat det du föreslår. Så tacksam för tips och råd här i tråden. :D(y)
Lysande! Ser fram emot att få reda på svaret när det kommer. :D
 
  • Gilla
Lisa&Sluggo
  • Laddar…
Thomas59
T ToRy skrev:
Mja, tilläggen i mitt förslag hanterar inte själva sakfrågan utan är bara ett tips till företaget att den här kunden har koll och kommer inte acceptera något mer fusk - medvetet eller omedvetet - som det de här försökte med. Ibland behöver man vara tydlig.
Att vara spydig/otrevlig kanske känns bra för stunden men tillför inget vad gäller sakfrågan och lär inte på något sätt öka lusten hos husleverantören att ta sitt ansvar. Men visst. Tycker man att det är kul att vara otrevlig så är ju ditt förslag till svar lysande.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Thomas59
Thomas59 Thomas59 skrev:
Att vara spydig/otrevlig kanske känns bra för stunden men tillför inget vad gäller sakfrågan och lär inte på något sätt öka lusten hos husleverantören att ta sitt ansvar. Men visst. Tycker man att det är kul att vara otrevlig så är ju ditt förslag till svar lysande.
Att vara saklig och trevlig i alla kontakter/dialoger med leverantörer/hantverkare/grannar/butikspersonal osv kommer man långt med. Det behöver inte betyda att man är mesig eller att man inte ställer tydliga krav eller har tydliga åsikter. Just sayin!
 
  • Gilla
Lisa&Sluggo och 1 till
  • Laddar…
Lisa&Sluggo
Thomas59 Thomas59 skrev:
Att vara spydig/otrevlig kanske känns bra för stunden men tillför inget vad gäller sakfrågan och lär inte på något sätt öka lusten hos husleverantören att ta sitt ansvar. Men visst. Tycker man att det är kul att vara otrevlig så är ju ditt förslag till svar lysande.
Vi har inte varit spydiga i kontakt överhuvudtaget.
 
Thomas59
Lisa&Sluggo Lisa&Sluggo skrev:
Vi har inte varit spydiga i kontakt överhuvudtaget.
Kommentaren var riktad till användaren ToRy. Inte till Er.
 
  • Gilla
Lisa&Sluggo
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Att vara spydig/otrevlig kanske känns bra för stunden men tillför inget vad gäller sakfrågan och lär inte på något sätt öka lusten hos husleverantören att ta sitt ansvar. Men visst. Tycker man att det är kul att vara otrevlig så är ju ditt förslag till svar lysande.
Själv tycker jag att företaget redan varit mer än otrevliga med de förslag på åtgärd som lämnats och skulle inte tveka att visa vad jag tycker. Jag skulle också vara väldigt tydlig med att visa att jag inte går att köra över på det viset.
Med tanke på att reglerna är väldigt klara i det här fallet så finns det inte utrymme för företaget att "ha lust" att ta sitt ansvar. Något som inte nämnts är huruvida Lisa&Sluggo har betalat allt de ska, eller om de har något kvar att betala. Förhoppningsvis har de inte slutbetalat och har då ett utmärkt läge att tvinga fram en riktig, regelmässig åtgärd även om företaget inte har lust.
 
  • Gilla
Lisa&Sluggo
  • Laddar…
Lisa&Sluggo
T ToRy skrev:
Själv tycker jag att företaget redan varit mer än otrevliga med de förslag på åtgärd som lämnats och skulle inte tveka att visa vad jag tycker. Jag skulle också vara väldigt tydlig med att visa att jag inte går att köra över på det viset.
Med tanke på att reglerna är väldigt klara i det här fallet så finns det inte utrymme för företaget att "ha lust" att ta sitt ansvar. Något som inte nämnts är huruvida Lisa&Sluggo har betalat allt de ska, eller om de har något kvar att betala. Förhoppningsvis har de inte slutbetalat och har då ett utmärkt läge att tvinga fram en riktig, regelmässig åtgärd även om företaget inte har lust.
Tyvärr blev vårat hus i stort sett godkänt vid slutbesiktningen så vi skulle hålla inne med 10 000 kr, vilket inte är någonting i detta läge vi befinner oss i.
 
Lisa&Sluggo
Behöver råd. Gjort en ny särskild besiktning av våra 2 badrum och tvättstugan. Påvisar en hel del fel.
Husfirman ger sig inte. Tar vi inte deras erbjudande om att endast lägga om golven så vill dom göra en överbesiktning.
Fortfarande inte fått åtgärdsplan med åtgärder och tid från den särskilda besiktningen vi gjorde på hela entreprenaden.
Blev lovad av VD att bli uppringd i fredags, men hörde ingenting. Sökte VD 3 ggr idag på telefon men utan resultat.
 
Är det inte så att ni och entreprenören gemensamt ska utse en (opartisk) besiktningsman som gör överbesiktningen? Har ni haft kontakt med konsumentrådgivning eller Hallå Konsument, tycker att jag fick bra råd utifrån bekymmer med entreprenör.
 
Lisa&Sluggo
I ilvemarken skrev:
Är det inte så att ni och entreprenören gemensamt ska utse en (opartisk) besiktningsman som gör överbesiktningen? Har ni haft kontakt med konsumentrådgivning eller Hallå Konsument, tycker att jag fick bra råd utifrån bekymmer med entreprenör.
Va det via kommunen?
 
Jag bor i en kommun som inte har någon egen konsumentrådgivning så kolla din kommuns hemsida. Hallå Konsument har en bra hemsida hallakonsument.se och rådgivning via telefon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.