S
B byggarätt skrev:
Bagatelliseringen av elfel leder till främst bränder!
I något fall kan överspänning ge att dåliga jordningar kan ge dödlig spänning mellan hölje och diskbänk vattenelement!
Krypströmmar ?
Med flytande nolla så kan det uppstå olika lömska fel!
Jag har bara avsikten att elektrikern ska ta sitt jobb på allvar!
Intressant, berätta hur det skulle gå till när jorden slutade fungera på grund av en 400V matning.

Du har varit tydlig med att du tycker alla som gör ett fel förtjänar att få karriären avslutad.
 
S
B byggarätt skrev:
Alla som tar ansvar och lär sig av misstag är bättre än de som tror att alla misstag kan man lära sig på jobbet!
Meningen med utbildning är just att inte göra andras misstag!!!
Alla kan göra misstag!
Olyckor kan ske!
Gör man sitt bästa och tar ansvar och lär sig så är det bra!
Ibland så kanske man bör byta jobb om man inte klarar att verifiera sitt egna arbete!
du har en nästan löjlig övertro på utbildning.
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
S
C cpalm skrev:
Instämmer i att polisanmälan var väldigt överdrivet, men blir lite förvånad över hur detta jämförs med ett vanligt misstag som vem som helst kan göra en dålig dag. Själva den felaktiga inkopplingen är en sak, det kan ha varit hjärnsläpp. Vilka kontroller som gjorts vet vi faktiskt inte, det finns många kontroller som kan göras på en spänningslös installation. Men att lämna platsen och signalera klart utan att ens slagit på strömmen tycker jag inte man kan placera i kategorin vanliga misstag/olyckor(?)
här är jag villig att hålla med, bristen på kontroll bör leda till ett samtal med chefen om han har någon. Är han egen företagare tror jag att han blir tvungen att jobba gratis + betalaför ett element är tillräckligt för att han ska tänka till nästa gång.

byggarätts inställning att hans karriär borde vara över är så extremt överdriven att jag inte ens orkar vara nyanserad när jag bemöter han.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Bagatelliseringen av elfel leder till främst bränder!
I något fall kan överspänning ge att dåliga jordningar kan ge dödlig spänning mellan hölje och diskbänk vattenelement!
Krypströmmar ?
Med flytande nolla så kan det uppstå olika lömska fel!
Jag har bara avsikten att elektrikern ska ta sitt jobb på allvar!
Du har inte svarat på frågan vad du själv jobbar med.
Sen undrar jag hur du ställer dig till mitt misstag på jobbet. Jag jobbar på ett boende för ungdomar som är inlåsta och de flesta som hamnat där är inte mammas snälla gosse...
Men jag glömde vattenpasset...
Det blir lätt ett vapen att slåss med. Jag utsätter mina kollegor för en potentiel farlig situation. Folk hade kunnat bli ihjälslagna.... Om vi ska måla upp allt som det allra värsta alltså...
Nu hände ingenting personalen hittade vattenpasset innan...
Men vem vet hur många som kunnat bli ihjälslagna... Blodbad...
Ska jag också anmälas hängas kastreras misshandlas?
Eller räcker det med en utskällning och att jag byter rutiner?
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Och nu tror jag att den elektriker som slarvade knappast behöver en utskällning (skäll brukar inte leda till nått annat än osämja) utan det behövs bara ett lugnt samtal om det som skett och h*n kommer nog inte att göra om samma tavla.
Ps
Hur funkar folk som tror att skäll och ovett skulle förbättra nått? Skäller någon på mig så kan vederbörande kyssa sig i asselet och fara och flyga. Pratar folk lugnt och sansat löser det det mesta.
 
  • Gilla
Lostål och 11 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och nu tror jag att den elektriker som slarvade knappast behöver en utskällning (skäll brukar inte leda till nått annat än osämja) utan det behövs bara ett lugnt samtal om det som skett och h*n kommer nog inte att göra om samma tavla.
Ps
Hur funkar folk som tror att skäll och ovett skulle förbättra nått? Skäller någon på mig så kan vederbörande kyssa sig i asselet och fara och flyga. Pratar folk lugnt och sansat löser det det mesta.
Som sagt lös problemet...
Elektrikern borde få en kunnig kollega som går igenom hur han tänkte och var det gick snett och om detta var sättet elektrikern gjorde regelmässigt eller bara en engångshändelse!!!
Sedan borde någon som kan psykologi fundera ut om detta kan upprepas?
Polis är meningslöst...
Det är inte en bagatell men elektrikern bör naturligtvis inte straffas onödigt om det inte skärper in allvaret !!
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
@byggarätt, läste du #19 ?
Svar ja... du brukar ge vederhäftiga råd i forumet men i detta fallet har du tyvärr fel!
Min person har inget med detta att göra!!!
Alltid tråkigt med personangrepp när det är sakfrågor!
Vi är säkert överens om att ingen ska göra så som elektrikern gjorde!
 
S
B byggarätt skrev:
Som sagt lös problemet...
Elektrikern borde få en kunnig kollega som går igenom hur han tänkte och var det gick snett och om detta var sättet elektrikern gjorde regelmässigt eller bara en engångshändelse!!!
Sedan borde någon som kan psykologi fundera ut om detta kan upprepas?
Polis är meningslöst...
Det är inte en bagatell men elektrikern bör naturligtvis inte straffas onödigt om det inte skärper in allvaret !!
"naturligtvis inte straffas onödigt" trots att du förespråkade att bojkotta honom för alltid och att han borde sluta som elektriker?

Har du svängt i frågan eller vet du inte ens vad du själv tycker?
 
S SueCia skrev:
"naturligtvis inte straffas onödigt" trots att du förespråkade att bojkotta honom för alltid och att han borde sluta som elektriker?

Har du svängt i frågan eller vet du inte ens vad du själv tycker?
Vad har detta med tråden att göra?
Läs inläggen i ordning så ser du vad jag menar!!!
Hade vi haft polis o rättsväsende som fungerar så hade det varit vägen att gå med att lämna till kund att spänningssätta en anläggning som precis har gjorts arbeten på utan egenkontroll!
Min person och elsäkerhetsverket kan inte lastas för att elektrikern struntar i gängse arbetssätt!

Det viktigaste är att elektrikern fattar att nu är det kört med att hålla på att strunta i egenkontrollen
 
Gissar på att det suttit en 400V radiator där tidigare, som bytts ut till en 230V. Det finns i sådana fall troligtvis ingen nolla framdragen.
 
S
B byggarätt skrev:
Vad har detta med tråden att göra?
Läs inläggen i ordning så ser du vad jag menar!!!
Hade vi haft polis o rättsväsende som fungerar så hade det varit vägen att gå med att lämna till kund att spänningssätta en anläggning som precis har gjorts arbeten på utan egenkontroll!
Min person och elsäkerhetsverket kan inte lastas för att elektrikern struntar i gängse arbetssätt!

Det viktigaste är att elektrikern fattar att nu är det kört med att hålla på att strunta i egenkontrollen
det har mycket med tråden att göra då du uppgett att du tycker att man ska tvingas lämna yrket efter ett misstag.

men jag antar att du ändrat dig på den punkten så det är väl bra antar jag :)
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
S SueCia skrev:
det har mycket med tråden att göra då du uppgett att du tycker att man ska tvingas lämna yrket efter ett misstag.

men jag antar att du ändrat dig på den punkten så det är väl bra antar jag :)
Det är inte ett misstag att låta kunden spänningssätta ett ej egenkontrollerat jobb!
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Det är inte ett misstag att låta kunden spänningssätta ett ej egenkontrollerat jobb!
Misstag eller glömska... Han gjort ett fel. Läser man dina tidiga inlägg skulle
Då spöstraff bli stenad. Men skönt att du börjar nyktra till.

Bättre å gnälla på hjärnkirurgen hade en dålig dag....
 
B Byggdjuret skrev:
Misstag eller glömska... Han gjort ett fel. Läser man dina tidiga inlägg skulle
Då spöstraff bli stenad. Men skönt att du börjar nyktra till.

Bättre å gnälla på hjärnkirurgen hade en dålig dag....
Som sagt delar av vad han gjorde är misstag!
Att inte göra spänningssättning och kontrollmäta är inte ett misstag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.