zakaria skrev:
Vi har pratat om sakerne inte är åtgärds så han är medveten om det.
Jo men visste mäklaren VID överlåtelsen att avtalet inte vara uppfyllt?

Om mäklaren visste det och ändå lät er gå vidare och ta över huset utan att föreslå någon form av säkehet för er. Då kan ni anmäla mäklaren till fastighetsmäklarnämnden. Han kommer att få en prickning, ev avregistreras (= förbjuden att mäkla fastigheter i fortsättningen). Ev. kan ni även kräva mäklaren på skadestånd för den skada hans försummelse givit er (kanske mindre sannolikt att lyckas).
 
M
Jag kan förstå att du inte är intresserad av att ta några i ditt tycke "onödiga" kostnader för något som säljaren ska göra enligt ert avtal. Dock verkar det inte bättre än att säljaren är en riktigt ful fisk som inte tänkter uppfylla sin del av avtalet. Då är frågan vad du vill göra. Antingen strunta i säljaren och lägga tid, möda och pengar på att fixa felen själv. Det lär inte vara sista gången du får lägga pengar på huset, det finns alltid saker att göra på ett hus. Man måste även inse att ibland måste man lägga pengar på sånt som man egentligen inte vill betala för. Som tandläkaren, typ ;)
Eller så väljer du att kontakta en jurist och ser var du har för möjligheter att klämma åt säljaren. Även detta kommer att kosta tid, pengar och möda. Frågan är vilket du tror ger bäst resultat?
 
kindvall skrev:
Är den här "hantverkaren" överhuvudtaget kvalificerad att hålla på med våtrumsarbete och rörmokeri?

Jag hade tagit dit en rörmokare för att få en bedömning vad det egentliga felet är. Oavsett vems felet är hade jag varit rädd om min investering på 3 miljoner.

Kranen såg speciell ut, förstår inte riktigt av bilden hur den sitter monterad och var vattnet kommer ut :S
Här ser du hur kranen ser ut!
 
  • Kran2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kran1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
som sagt var, lägg ner allt snack om stämningar och annat... chansen att få igen detta är så gott som obefintlig. Du är skyldig, enligt jordabalken att göra en ordentlig undersökning, i den undersökningen ingår VVS. Det verkar som om detta inte är besiktigat.
 
odjuret: Har du läst alla mina inlägg. Besiktningen är gjort men vi kan ju inte kolla hur rören i väggerna är och att kranerna läcker, hur skall vi se det liksom.

Sen är det även kontraktbrott också. Jag har pratat med mäklaren nu också och villaägeran och alla säger jag skall skicka ett skriftlig REK brev till honom så det skall jag göra i helgen.

Sen på måndag får jag även besök av en VVS gubbe som skall titta på badrumet och komma fram till vad som är fel. Det kanske bara är kranerna och då är det lättlöst.
 
Det låter allvarligt att det läcker "ur väggen". Hur är det möjligt? Är det en rörkoppling som är otät så efterdrar man den. Inuti väggen får det inte förekomma skarvar överhuvudtaget.
 
zakaria skrev:
odjuret: Har du läst alla mina inlägg. Besiktningen är gjort men vi kan ju inte kolla hur rören i väggerna är och att kranerna läcker, hur skall vi se det liksom.

Sen är det även kontraktbrott också. Jag har pratat med mäklaren nu också och villaägeran och alla säger jag skall skicka ett skriftlig REK brev till honom så det skall jag göra i helgen.

Sen på måndag får jag även besök av en VVS gubbe som skall titta på badrumet och komma fram till vad som är fel. Det kanske bara är kranerna och då är det lättlöst.
Den besiktning du utfört är endast en överlåtelsebesiktning vilket inte är tillräckligt. Utöver det tillkommer exempelvis mkt juridisk undersökning, elbesiktning, VVS besiktning, skorsten o ventilation, radon etc etc....

Med det menas alltså att det är stor chans att felet hade upptäckts om du utfört en vvs besiktnkng av en rörmokare som är ackrediterad under "säker vatten" och dessutom har försäkring för att utföra besiktningen. För att säljaren skall bli ansvarig måste du bevisa att felet inte hade kunnat hittas trots riktiga undersökningar (inte bara en anticimex steg 2).

Däremot kan du få framgång på det övriga och med påtryckningar lyckas trots att du juridiskt sett inte har rätten på din sida
 
O
zakaria skrev:
odjuret: Har du läst alla mina inlägg. Besiktningen är gjort men vi kan ju inte kolla hur rören i väggerna är och att kranerna läcker, hur skall vi se det liksom.

Sen är det även kontraktbrott också. Jag har pratat med mäklaren nu också och villaägeran och alla säger jag skall skicka ett skriftlig REK brev till honom så det skall jag göra i helgen.

Sen på måndag får jag även besök av en VVS gubbe som skall titta på badrumet och komma fram till vad som är fel. Det kanske bara är kranerna och då är det lättlöst.
Jodå ha läst det mesta! Men saken är ändå den att du inte har gjort en fullgod besiktning enligt jordabalken. Om du tagit en in VVS expert så hade detta kanske upptäckts.

Kontraktsbrottet är en annan sak lättare att vinna, men som hempularen skrev, det är inte trots allt säkert att du får det du har rätt till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.