En annan faktor du måste ta med i beräkningen är att hus rör sig. De flesta hus har en cykel efter årstiderna, då de kan förändras rätt rejält. Det kan innebära att ett bra fall förvandlas till ett dåligt fall, och ett dåligt fall till inget fall alls.
Så huset hade kanske ett acceptabelt fall när det besiktades, men för tillfället är det dåligt.
 
Kvalitetsdokument behövs inte gentemot oss som försäkringsbolag det stämmer helt. MEN nackdelen är att då det saknas kvitto har du ingenting att kunna påtala mot en hantverkare vilket du annars hade haft på ett felaktigt utfört jobb.

Dolt fel är det inte under några som helst omständigheter då det kan konstateras vid nogrann (knappt ens särskilt nogrannn i detta fallet) undersökning.

Avtalet säger rent juridiskt att fel skall påtalas efter kontakt av besiktningsmannen och åtgärdas innan tillträde. Visst kan detta felet tas upp med säljaren och du har vissa chanser att se det som en tillräckligt strikt utfästelse, synd du inte har nedtecknad utfästelse på att allting är gjort enligt normen vid utförandet.... Inte tillräckligt säkert för att jag skulle rekommendera någon av våra försäkringskunder att gå vidare med ärendet i en process utan försöka förlika.

När det gäller besiktningsmannen så är detta erat avtal men misstänker att han inte åtagit sig att återkomma mer än att muntligt ha uttalat detta. Det kan vara tveksamt att bara påtala för svag lutning när den är felaktig men problemet är att hans ansvarsskyldigheter är mycket mindre än man önskar. Hans försäkring kommer inte täcka för felaktigheterna för er speciellt inte då han påtalat viss konstruktionstveksamhet. Redan det uttalandet är egentligen nog för att jordabalken ålägger er ytterligare undersökning.

Det är nackdelen med okunniga besiktningsmän och också därför jag oftast(läs nästan alltid) rekommenderar en jordabalksundersökning. De besiktningsmän som utför dessa har hitills vad jag sett varit väldigt kompetenta och lägger ner mycket mer tid även på de delar som ingår i själva överlåtelsebesiktningen

MVH Lorant
 
Tack Lorent för det utförliga svaret!
Tyvärr inte med några bra nyheter :x

Våran väg verkar gå via säljaren och hantverkaren. Så du menar alltså att om jag hade haft ett sk kvalitetsdokument, kvitto eller dokument som säger att det är gjort "enligt konstens alla regler" så hade jag kunnat bestrida detta gentemot hantverkaren?

Well well får göra ett försök att prata med säljaren och hantverkaren. Måntro om det skulle funka att få ett sådant dokument på att han har gjort jobbet enligt gällande normer och sedan sätta dit honom på göra om det :cool:
 
Sorry för det tråkiga svaret :)

Det handlar inte om dokumentet i sig utan att ha kvitto från hantverkare med ansvarsförsäkring. En hantverkare lämnar garanti på utfört arbete i 10 år genom sin försäkring. I detta fallet är jobbet felgjort så är det en relativt enkel reklamation.

Kolla via säljare sen blir det mest hans sak att ta diskussionen med hantverkare. Notera att du har ett rättsskydd i din hemförsäkring som hjälper till med advokatskostnader oftast mot 20% självrisk.

MVH Lorant
 
ok. Tack igen! :)
Ska ta ett snack med säljaren. Tror i och för sig inte de har fått något kvitto på detta "kompis-jobb" men hon kan ju ev vara behjälplig och försöka ordna något med hantverkaren.
Vi får se hur det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.