Ja vad ska man säga nu när man hört hela historien?
Elektriker 1: Erfaren liten firma, resonerar som många elektriker gör

Elektriker 2: Stor firma, gör inte jobbet enligt beställningen. Spelar ingen roll varför.
Kunden påtalar detta och får uträkningen som Visar att det är godkänt även om det kanske ligger på gränsen.
Uträkningen har med stor sannolikhet inte gjorts av elektriker som installerade.

Tycker att du i fortsättningen ska anlita elektriker 1 ;)
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Vi har fortfarande inga svar på förimpedans och kabellängd. Det kanske finns tillräckligt med marginal med denna kabel. Men nu är den tydligen redan utbytt, kanske i onödan ;)
 
Om du orkar bråka så kan du ju gå på elektriker 2. Han hade fel när han påstod att du måste byta kabel och du litade givetvis på honom, inget konstigt med det. Nu "prackade" han på dig onödig arbetstid och material.
 
Du menar elektriker 1? Man kan undra hur mycket som tumregler har kostat folk i onödigt grova ledningar.
 
tommib
Nej, jag skulle säga gå på elektriker 2 för att de ursprungligen installerade för 16 A istället för 20 A. Nu var ju visserligen kabeln ok för det men det luktar efterkonstruktion. Rimligen så räknade man på det innan man bytte passkontakterna och kom fram till att man kunde göra mindre backjobb genom att lämna den lite marginella kabeln.

Troligen inte värt att gå på någon av elektrikerna dock, ta det som läropengar och gå vidare i livet. Spara kabeln du har och installera någon annan stans när det behövs.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Bo, det händer ofta att man väljer bort det som är "dåligt" även om det är godkänt. En kabel som är på gränsen tillhör det som jag inte skulle dra, lika lite som jag skulle använda det billigaste lågprissortimentet när det gäller materialet jag använder. ÄVEN om det skulle spara några kronor för kunden. Men visst skulle jag kunna dra en kabel som ligger på gränsen och använda Mline normsäkring OM kunden absolut vill och jag inte kan övertyga vederbörande om att göra på "mitt" sätt. En av grundbultarna i mitt sätt att se på "bra" installationer är att alltid ha en god marginal både när det gäller dimensionering och matr.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Bo, det händer ofta att man väljer bort det som är "dåligt" även om det är godkänt. En kabel som är på gränsen tillhör det som jag inte skulle dra, lika lite som jag skulle använda det billigaste lågprissortimentet när det gäller materialet jag använder. ÄVEN om det skulle spara några kronor för kunden. Men visst skulle jag kunna dra en kabel som ligger på gränsen och använda Mline normsäkring OM kunden absolut vill och jag inte kan övertyga vederbörande om att göra på "mitt" sätt. En av grundbultarna i mitt sätt att se på "bra" installationer är att alltid ha en god marginal både när det gäller dimensionering och matr.
Instämmer helt med dig.
Jag hade aldrig installerat så till mig själv.
Varför ska jag då göra det ute hos en kund?
Det handlar om yrkesstolthet. När jag är klar med en installation vill jag kunna känna att jag har gjort ett bra och säkert arbete. Och inte att förglömma, kunden ska vara nöjd.
Om kunden inte är nöjd så är ju risken stor att man får läsa om det här på forumet :oops:
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Jag tror vi behöver hålla isär vad som brukar vara (tumregelmässigt) lämpligt för t.ex framtida utbyggnad och uppsäkring etc, och å andra sidan kunskapen att dimensionera rätt utan överdrifter och extra kostnader. Jag ser ingen som helst yrkesstolthet i att hävda tumregler som det enda rätta utan det är enbart ett försvar mot sina bristfälliga kunskaper!
 
  • Gilla
Millox och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du menar elektriker 1? Man kan undra hur mycket som tumregler har kostat folk i onödigt grova ledningar.
Ja, sorry. Tänkte elektrikern som var där andra gången, alltså elektriker nr 2. Det går lite för fort i mitt huvud ibland.:thinking:
Vad det gäller TS fall hade jag inte ens funderat på annat än 6 mm² mellan mätarskåp och huvudcentral oavsett storlek på huvudsäkring. Fast elektrikern som påstår att man måste byta ut en kabel när det inte behövs har som sagt inte koll och har gjort onödigt arbete.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Besparingen som elektriker 2 gjorde genom att inte använda en N1XV 5g6 är ungefär 7:- metern, så jag tycker att det är ett dåligt val. En uppgradering till 6 mm2 är absolut värt den lilla pengen.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Besparingen som elektriker 2 gjorde genom att inte använda en N1XV 5g6 är ungefär 7:- metern, så jag tycker att det är ett dåligt val. En uppgradering till 6 mm2 är absolut värt den lilla pengen.
Ja, jag håller definitivt med. Fast att byta ut en redan förlagd kabel till en grövre är en annan kostnad.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Och jag försvarar inte kabelbytet, utan tycker bara att det första kabelvalet var ett dåligt val. Även jag är rätt säker på att uträkningen är en efterhandskonstruktion som visade sig "hålla".
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja jag måste säga att jag börjar vackla lite.
Jag tror jag också slarvade lite och missade lite utav förutsättningarna som kanske fanns i början av tråden.

Vad det gäller dimensioneringsbiten och den fina uträkningen har elektriker 2 helt rätt, fast elektriker 1 har ju rätt på sätt och vis, att det borde varit ett bättre val från början. Däremot kanske det var omotiverat att "kräva" byte till större area om den nu redan satt där.
Då hade i alla fall jag sagt att "den här är lite klen, du kommer aldrig kunna säkra upp något mer på abonnemanget utan att byta, men det är inget som behöver åtgärdas nu på direkten, utan du kan ta det den dagen behov uppstår".


Men var det nu så att det var elektriker 2 som satt 2,5mm2 kabel från början, så kan denna beräkning i efterhand helt enkelt vara ett sätt att försvara ett aningens dåligt kabelval.

Som elmont skrev, det högre priset på kabeln är ingen stor sak, i just detta fall skulle jag också valt 6mm² från början.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Elektriker 2 satte 2.5 mm² med utgångspunkt från att säkringen skulle vara max 16 A, så långt helt ok även om förimpedans och kabellängd är okänd. Men nu skulle det vara 20 A, de missade detta och behövde göra en efterhandslösning där det visade sig att man kunde säkra upp utan att byta kabeln. Vad som dock är oroande är att de har installerat kabeln från början utan att veta förimpedansen(?)
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Några av er blandar ihop elektriker 1 och elektriker 2, men jag förstår vad ni menar iaf :). Elektriker 2 gjorde den ursprungliga installationen och elektriker 1 bytte.. men de uttalade sig i omvänd ordning.
Kabeln är runt åtta meter. Förimpedans har jag inte begripit vad det är.
Japp, båda har rätt på sätt och vis och båda har fel på sätt och vis, och då är det konsumenten som får sitta emellan :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.