Ta hellre 80-skåp över hela, böttre förvaring samt smidigare lucka
 
Måste säga att jag tycker det senaste förslaget är helt kass. Det finns ju ingen beredningsyta över huvud taget! Se till att få in iallafall en sammanhängande tom yta på 120cm
 
3D-ritning av kökslayout med en 60 cm diskho, integrerat kök utan kyl/frys och en beredningsyta på 100 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är det förslag vi är mest "nöjd" med efter en del kompromisser. Kommer skippa integrerade kyl/frys, istället för en 80 diskho tar vi en 60cm ho. Vi får ingen bättre beredningsyta än 100cm (hörnan inte inräknad). Är väldigt tacksam för alla råd och synpunkter ni kommit med. Om allt stämmer med jobb idag kommer vi åka in till Ikea ikväll och eventuellt beställa det.
 
Är det inte bättre att byta plats på spisen och diskhon? Då hade du kunnat placera diskställ i hörnet
 
BirgitS
Vad är det för sorts lösning av underskåpen i hörnet ni tänkt er?
Ni har väl tänkt att låta en köksinredare på Ikea gå igenom förslaget?
 
BirgitS skrev:
Vad är det för sorts lösning av underskåpen i hörnet ni tänkt er?
Ni har väl tänkt att låta en köksinredare på Ikea gå igenom förslaget?
Vi har valt att inte ha något där, då vi inte hittat någon tillfredsställande lösning och som även passar i våra mått. Vårt nuvarande hörnskåp är värdelöst och tar för mycket plats. Vi kommer ha två stycken 40skåp närmst hörnet, med passbitar längst in. Valde ikeas "egna" hörnlösning i deras ritprogram. Ja, självklart hade vi tänkt det trots det inte framgick i texten :)
 
Johannes Carlsson skrev:
Är det inte bättre att byta plats på spisen och diskhon? Då hade du kunnat placera diskställ i hörnet
Bättre vet jag inte, dyrare dock. Diskställ använder vi inte, diskmaskinen går varm hos oss. :)
 
BirgitS
Bara en tanke eftersom det inte ser ut som särskilt mycket förvaring och nog för att jag tycker att karusellskåp och hörnskåp med utdragbara hyllor inte är särskilt effektiva men nog är de bättre än att inte utnyttja 60 x 60 cm alls.

Diskställ är bra för ursköljda förpackningar.
 
BirgitS skrev:
Bara en tanke eftersom det inte ser ut som särskilt mycket förvaring och nog för att jag tycker att karusellskåp och hörnskåp med utdragbara hyllor inte är särskilt effektiva men nog är de bättre än att inte utnyttja 60 x 60 cm alls.

Diskställ är bra för ursköljda förpackningar.
Vi får ta snacket ikväll inne på ikea om hörnskåp eller inte. Tack för dina vettiga inputs.
 
Be ngn på Ikea rita en lösning med hörnskåp m utdragbara hyllor, sväljer mkt förvaring av kastruller, skålar o formar. Förslag att inte ha täckt lucka överst i hörnet, ser plottrigt ut. Välj vitrin hela överskåpet med belysning.
Flytta om väggskåpen så ni får så många 80 skåp som möjligt. 40 skåp är inte bra förvaring, känns alltid trångt.
 
Charlie2 skrev:
Be ngn på Ikea rita en lösning med hörnskåp m utdragbara hyllor, sväljer mkt förvaring av kastruller, skålar o formar. Förslag att inte ha täckt lucka överst i hörnet, ser plottrigt ut. Välj vitrin hela överskåpet med belysning.
Flytta om väggskåpen så ni får så många 80 skåp som möjligt. 40 skåp är inte bra förvaring, känns alltid trångt.
Vi tänkte be en på Ikea komma med ett förslag på ett hörnskåp, och så hoppas vi att vi gillar det. Menar du vitrin i alla överskåp eller ett av dom?
 
Jag tycker ert senaste förslag ser bra ut, ni har fått till en bra arbetsyta mellan spishäll och hoar. Den lilla diskhon är dock inte min favorit men ibland måste man ju kompromissa, hellre mer arbetsyta än två stora hoar. Hoppa över hörnlösning (karusell) om ni vet att era kökssaker ryms i skåpen som nu är inritade. Lådor är alltid mer lättillgängliga och bättre än rangliga hörnkaruseller. Tips: skriv ut köket i vy rakt framifrån och skriv på de olika skåpen och lådorna vad som ska förvaras där. Då ser ni om allt får plats.
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
JLyck skrev:
Vi tänkte be en på Ikea komma med ett förslag på ett hörnskåp, och så hoppas vi att vi gillar det. Menar du vitrin i alla överskåp eller ett av dom?
Nej, det du ritat i hörnet
 
Var inne på Ikea nu ikväll. Var lite kö innan vi fick prata med en säljare. Säljaren där försökte få till en vettig lösning på hörnskåp, men varken hon eller vi blev nöjda och vi har därför valt att köra på vår lösning. Blev lite finjustering på placering och inredning i några lådor. Slutsumma för köket med vitvaror (utan fläkt) och bänkskiva med underlimmad diskho landade på ca 73800:-, varav bänkskivan med diskho står för 7800:-. Vi kommer ta bänkbelysning av vår elektriker som kommer ordna elen.

Nu sitter vi här hemma med förslaget, och jag har börjat fundera på för och nackdelar med underlimmad diskho. Bänkskivan kommer vara laminat, 3,8cm tjock. Någon som har erfarenhet? Enligt "offerten" ska de ha 2995:- för den underlimmade diskhon. Köps den separat kostar den enbart 795:-.
 
Värt varenda öre med underlimmad diskbänk. Ingen kant runt om där man får skura rent med tandborste, smulor och väta kan fösas rätt ner i diskhon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.