BirgitS
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
J Jhnaa skrev:
Tack! Tror dessvärre allrummet blir onödigt stort då istället om jag inte nyttar platsen där till barnens klk. Men ska absolut testa en vända till.
Jag vet inte riktigt hur det skulle kunna bli för stort? Är det inte meningen att ungarna ska kunna hänga där med kompisar så att de inte är i vägen i vardagsrummet? Fönster handlar heller inte bara om ljus utan om möjlighet att vädra, det blir snabbt kvavt om 5-6 ungdomar sitter och gamear ett dygn, något som våra döttrar gjort ett flertal gånger.

Allrummet behöver ju inte heller bli större av att man flyttar KLK, det kan bli längre och smalare istället.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, barnen kommer att använda det riktiga badrummet, det andra är ju bara en skrubb på 1,3 kvm. Att ha ingång till husets enda stora badrum från föräldrarnas sovrum är ett modernt påfund som snart kommer att gå i graven.
Jag trodde faktiskt att det va dusch i det andra badrummet med. Men är där ingen dusch så ska det givetvis inte vara dörr till sovrummet
 
P Pappa1986 skrev:
Jag trodde faktiskt att det va dusch i det andra badrummet med. Men är där ingen dusch så ska det givetvis inte vara dörr till sovrummet
det är dusch i båda badrummen.
 
J Jhnaa skrev:
det är dusch i båda badrummen.
Ja men då hade jag haft dörr till sovrummet :D
 
Nu har jag inte hunnit kolla över planritningen supernoga, men en sak som jag ser är att allrummet inte är godkänt.

Då det är ett utrymme för långvarigt vistelse så måste det finnas dagsljus insläpp, dvs fönster.
 
J Jarlsgård skrev:
Nu har jag inte hunnit kolla över planritningen supernoga, men en sak som jag ser är att allrummet inte är godkänt.

Då det är ett utrymme för långvarigt vistelse så måste det finnas dagsljus insläpp, dvs fönster.
är detta ok då, Ett inomhusfönster ovanför soffan?
 
  • Ritning av husplan med markerat inomhusfönster ovanför soffan i vardagsrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jhnaa skrev:
är detta ok då, Ett inomhusfönster ovanför soffan?
Spontant skulle jag säga nej, nu är jag inte en djävul på dagsljusinsläppsberäkningar men det krävs nog nästan ett fönster i ytterväggen :/

Min spontana tanke är att flippa allt, dvs ha tvätt/grov mot v-rum och allrum mot framsidan, då har ni möjlighet till ljusinsläpp :)

En tvättstuga omfattas nämligen inte av samma krav. Ett sätt att få in ljus där då är tex ljjstunnlar

En annan sak jag hade ändrat hade varit mini klk i sovrummen också. De stjäl bara värdefull golvyta, bättre att ha garderobsvägg I båda rummen då det dels ger mer förvaring men även fungerar som ljuddämpare :)
 
J Jarlsgård skrev:
Spontant skulle jag säga nej, nu är jag inte en djävul på dagsljusinsläppsberäkningar men det krävs nog nästan ett fönster i ytterväggen :/

Min spontana tanke är att flippa allt, dvs ha tvätt/grov mot v-rum och allrum mot framsidan, då har ni möjlighet till ljusinsläpp :)

En tvättstuga omfattas nämligen inte av samma krav. Ett sätt att få in ljus där då är tex ljjstunnlar

En annan sak jag hade ändrat hade varit mini klk i sovrummen också. De stjäl bara värdefull golvyta, bättre att ha garderobsvägg I båda rummen då det dels ger mer förvaring men även fungerar som ljuddämpare :)
Får ta reda på det, tack! :)

Såhär står det på Boverkets sida: ”Kravet på dagsljus gäller rum eller avskiljbara delar av rum där människor vistas mer än tillfälligt. I bostäder innebär det att exempelvis utrymmen för daglig samvaro, matlagning, måltider samt sömn och vila omfattas. Hygienutrymmen, garage och förrådsutrymmen är exempel på utrymmen där man inte vistas mer än tillfälligt, och dagsljuskraven gäller alltså inte för sådana utrymmen.”

Vi vill gärna ha klv där den är nu, av flera anledningar. Men en av dem är att slippa ljud från värmepump, tt och TM in till vardagsrummet. Sen är bara vyn från fönstret i tvättstugan rakt in i garaget. Inte så kul utsikt för varken sovrum eller allrum.
 
J Jhnaa skrev:
Får ta reda på det, tack! :)

Såhär står det på Boverkets sida: ”Kravet på dagsljus gäller rum eller avskiljbara delar av rum där människor vistas mer än tillfälligt. I bostäder innebär det att exempelvis utrymmen för daglig samvaro, matlagning, måltider samt sömn och vila omfattas. Hygienutrymmen, garage och förrådsutrymmen är exempel på utrymmen där man inte vistas mer än tillfälligt, och dagsljuskraven gäller alltså inte för sådana utrymmen.”

Vi vill gärna ha klv där den är nu, av flera anledningar. Men en av dem är att slippa ljud från värmepump, tt och TM in till vardagsrummet. Sen är bara vyn från fönstret i tvättstugan rakt in i garaget. Inte så kul utsikt för varken sovrum eller allrum.
Ja precis, daglig samvaro vilket ett allrum klassificeras som. Så allrum utan fönster är en no go dessvärre.

Jag förstår placeringen av tvätt, misstänkte att det var något sådant!

Då kommer iofs nästkommande fråga, om man inte vill ha tvätt på den placeringen pga oljud, vill man då verkligen has ett sovrum vägg i vägg där man ska försöka sova? :thinking:
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Ja precis, daglig samvaro vilket ett allrum klassificeras som. Så allrum utan fönster är en no go dessvärre.

Jag förstår placeringen av tvätt, misstänkte att det var något sådant!

Då kommer iofs nästkommande fråga, om man inte vill ha tvätt på den placeringen pga oljud, vill man då verkligen has ett sovrum vägg i vägg där man ska försöka sova? :thinking:
Fan! Jag som tyckte allt kändes bra nu, utom just det med fönster i allrummet då.

Haha! Kanske inte.. Men tvättar sällan på kväll/natt. ‍♀️ Mer när man kollar på tv tänker jag..
 
J Jhnaa skrev:
Fan! Jag som tyckte allt kändes bra nu, utom just det med fönster i allrummet då.

Haha! Kanske inte.. Men tvättar sällan på kväll/natt. ‍♀️ Mer när man kollar på tv tänker jag..
Värmepump och FTX går dock hela dygnet. :sweat:
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag skulle säga att I helhet är det bra, men lite finslip på vänstra partiet då blir det kanon!

Jag ska klura på det lite
 
  • Gilla
Jhnaa
  • Laddar…
J Jhnaa skrev:
är detta ok då, Ett inomhusfönster ovanför soffan?
Finns det någon särskild anledning att ni vill ha just klädkammare i barnrummen? 2 garderober i varje barnrum hade rymt betydligt mer och tagit mindre utrymme.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Går det att få till något typ detta?
Det är ju inte rätt storlek på rummen men kanske något att pröva om det går att få ihop.
GE = Groventré
Ritning av husplan med markerade rum och text "BAD" över badrum, "SOV" över sovrum, "GE" vid groventré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.