Här kommer en ny planlösning.

Mvh J
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Några kommentarer:
För att vara ett så stort hus verkar det, åtminstone ljudmässigt, bara vara ett sällskapsutrymme. Ljud från en TV kommer att sprida sig till allrummet uppe, kök, matsal och TV rum nere. Finns inget behov (läs barn) att någonsin skilja på dem som vill se Bolibompa och de som vill göra annat? Eller hur tyst diskmaskinen än är på papperet, förr eller senare fyller man den så att någonting står och slår hela körningen.
Varför den konstiga inväxten för att komma in i de bägge mindre sovrummen? Skulle inte en rak vägg med 2 dörrar i vara enklare och ytsnålare?
Även om jag ofta saknar förråd i hus så tycker jag er klädkammare tar väldigt många kvadrat för de gaderober man får plats med därinne. Skulle inte garderobsväggar i sovrummen ge lika mycket garderob på betydligt mindre yta?
En annan grej, jag kanske är gammal men förr sades det att dra rör var dyrbart. Ni har spritt ut våtutrymmena i tre av fyra hörn på huset. Blir inte rördragningen dyrare då?
ytterligare en detalj, nu vet jag inte er familjesituation men det är ett stort hus med bara tre sovrum. Om ni har två barn, behövs aldrig något arbetsrum? vi tycker det är mycket bra med ett rum där man kan förvara alla papper som måste sparas och man kan ha arbete ligga framme utan att störa övriga familjen.
Tvättstugan med den sneda väggen verkar inte praktisk att jobba i. Man måste gå in och stänga dörren för att komma åt maskinerna. Det ser dessutom ganska trångt ut framför torkskåpet. Tvättstuga uppe eller nere lägger jag mig inte i.
En sista kommentar för denna gång: toaletten nere ligger centralt i huset. När man är ute och jobbar är det praktiskt med en toalett direkt åtkomlig utifrån. Praktiskt för mig, ovärdeligt om man har mindre barn. "Pappa kissa" kommer när alla är påklädda och halvägs ute med redan nergeggade skor.
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Mikael_L
Rent byggtekniskt ska ni vara medveten om att den husbredden kommer troligen kräva 2 st bärlinor för mellanbjälklaget, med ganska kraftiga limträbalkar i taket (ca 270x115 eller 315x115mm).

Med senaste planlösningen som utgångspunkt kan lämplig placering kanske vara som jag markerat med rött. Och stolpar som tar upp krafterna och för ner dem i grundplattan markerat med blått.
Vissa av stolparna går att bygga in snyggt i väggar (som då bara måste vara aningens tjockare).
Johannesen-01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Gör man huset lite smalare, säg ca 8 meter klarar man sig med en limträbalk istället, placerad mitt i.

Det kan även gå att trixa lite med dyrare och lite ovanligare lösning med t.ex. Kertobalkar eller masonite beams, och fixa denna planlösning med en enda limträbalk i mitten. Med tjockare och dyrare mellanbjälklag på minussidan då.
 
Mikael_L
Johannesen skrev:
Det är ett krav att huset på utsidan ska vara i klassisk herrgårdsstil, så fönster mm måste vara symmetriskt placerade.
Det blir lite svårt, eller åtminstone se lite lustigt ut, då ni ska ha en garageport på ena sidan ... ;)

Är det områdesplaner som bestämmer att det ska vara herrgårdstil?

Kan ni kanske fundera lite på en 2-vånings huskropp med en envånings utbyggnad på sidan?
Jag hittar inga riktigt bra bilder, men här kommer två exempel som visar lite på principen. Men ska givetvis bli helt annorlunda. (Större garagedel och större hus för att få till proportionerna rätt då)
http://www.floodstra.com/Sottern.asp
http://www.karlsonhus.se/1/1.0.1.0/257/I-903.pdf

Satsa i så fall på att hitta ett hus som är max 8 meter brett, och kanske 13-14 meter långt, så inte garagedelen (som kanske kan få vara 3,5 meter bred, ungefär) blir för dominerande.
Leta i huskataloger/hemsidor efter hus som ser bra ut, placera en garagedel på ena gaveln.


Jag åker ibland förbi ett hus som jag vill minnas ser ut som jag nu tänker. Jag ska komma ihåg att fotografera det om jag kör förbi där i närtid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.