MrJay
I all ärlighet tror jag att ni inte kommer komma upp i passivhusnivå med de öppningarna och materialval.
 
MrJay MrJay skrev:
I all ärlighet tror jag att ni inte kommer komma upp i passivhusnivå med de öppningarna och materialval.
Vad menar man egentligen med ett "passivhus" i Bangkok? Ett hus som knappt behöver kylas eller?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Vilket fint hus!

Det enda jag kom att tänka på som kan vara bra att förbereda för är:

- Pool? Teknikhus, rördragning, access från veranda/hus?

- Laddning för elbil? Det har väl inte riktigt tagit fart än i Thailand, men elbilar från Kina är det 0% importskatt på, så räkna med ett större uppsving framöver. Kan ju bli dyrare att få med sånt i framtiden om servis ut till gatan behöver bytas etc. Det blir väl dessutom snyggare om man slipper ha en massa extra kablar klamrade utanpå ett så snyggt hus. Gjut åtminstone in kabelkanaler i väggarna så är det förberett.

Lycka till!

/S
Tack för svar! Vi har tänkt på detta också - kommer planera för elbil absolut och med nya bilföretag som GWM (med produktion i Thailand) samt regeringens satsning på EVs kommer det säkert bli en elbil i mitt nästa köp
 
anthill anthill skrev:
Badrumsdörrar som går inåt är ett otyg vi svenskar är ganska ensamma om. I våra pyttebadrum kanske det finns en poäng med dörrar som öppnas utåt men om det finns utrymme är det alltid trevligare med dörrar som öppnas inåt från hall eller andra gemensamma ytor. När man öppnar dörren mot sig får man känslan av att gå ut och när man öppnar från sig känslan av att gå in. Man vill gå in badrummet från hallen och ut i hallen från badrummet, inte gå ut i badrummet från hallen och in i hallen från badrummet.

Samma gäller förstås med entrédörrar där vi i Sverige återigen är motvalls. Finns dock bättre belägg för att öppna en entrédörr utåt än för en badrumsdörr. Vad är sannolikheten att du ska kollapsa just framför dörren i ett större badrum? Och vad är isf skillnaden mellan att kollapsa framför dörren i badrummet vs dörren i sovrummet? Med sådant katastroftänkande borde varje dörr öppnas utåt mot gemensamma ytor.

Nej, vi svenskar är bra på mycket praktiskt som passar livsstilen här men det är nog bäst att ni anpassar ert hus efter livsstilen i Thailand. Om ni vet med er att ni alltid kommer ha hushållerska behöver ni t.ex. inte anpassa tvättstuga och grovkök för att praktiskt passa användare i familjen. Bättre då att anpassa dessa utrymmen på bästa möjliga sätt för att underlätta hushållerskans arbete, osv. Samma gäller om ni regelbundet kommer ha trädgårdsfolk eller poolskötare på besök: gör iordning en sidoingång med intilliggande parkering där de som arbetar i huset kan komma och gå utan att känna att de stör/utan att ni blir störda. Det kan även bli en privat ingång för hushållerskan med access till sin bostad och kanske en egen liten plätt att kunna hänga sin tvätt och sitta ute.
Intressant att höra anledningen och skillnaderna med dörrarna. Något jag kommer tänka på mer framöver
Väldigt bra idé med separata ingång också. Det skulle vara möjligt och en bra lösning. Vi kommer ha ett område avsett för maids etc där all kan ha sin egen space. Tack!
 
MrJay MrJay skrev:
I all ärlighet tror jag att ni inte kommer komma upp i passivhusnivå med de öppningarna och materialval.
Jobbar på detaljerna med materialen nu - vi får se! Vi har en erfaren byggare som redan har gjort ett ”test-hus” i Thailand som håller passivhus standarden. Vi är dock första officiella huset i Thailand som byggs enligt principen så det finns begränsat med bevis på att det kommer funka 100%
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar man egentligen med ett "passivhus" i Bangkok? Ett hus som knappt behöver kylas eller?
Precis så. Det krävs alltså lite annorlunda prioriteringar med ventilationssystemet etc. Vi blir (om allt går ok) fösta passivhuset i Thailand så det bli spännande att uppleva hur det funkar.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Lite svårt att förstå om det finns men en stor "terrass/uteplats" gärna under tak är något jag verkligen nyttjar i hus i Thailand. Nu kanske det finns.

Välkommen hit!
Verkligen. Uteplats med skydd för solen kommer vi bygga själva efter huset är klart.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ska du ha gasspis med "flaska" utomhus? Tänkt på placering av den?
Ja, vi ska ha gasspis utomhus. Placeringen kommer vara så långt ifrån huskroppen som möjligt. Har du några bra tips på säkerhetsåtgärder där så dela gärna!
 
T Thaihenrik skrev:
Placeringen kommer vara så långt ifrån huskroppen som möjligt. Har du några bra tips på säkerhetsåtgärder där så dela gärna!
Absolut ingen gasexpert men ofta har jag sett att man har gasspis i köket med flaskan placerad utomhus på "andra sidan köksväggen". Gas är ju jättevanligt "överallt" utom i Sverige och jag har aldrig uppfattat det som något större olycksproblem utan mest som något som många svenskar är ovana med och därför kanske inte riktigt bekväma med.

Det enda tips jag kan ge är väl att ha kort och överblickbar slang mellan flaska och spis och hålla koll på att den är i bra skick och kanske byta innan det verkligen behövs. :geek: Lite diskmedelsvatten på kopplingar (läcksökning) någon gång per år skadar säkert inte heller...
 
T Thaihenrik skrev:
Vi blir (om allt går ok) fösta passivhuset i Thailand så det bli spännande att uppleva hur det funkar.
Men viss kyla måste ni väl ändå ha? Jag tänker att även om huset är "en perfekt termos" så kommer ju värme från de som vistas där och aktiviteter som exempelvis matlagning att tillföras och helt utan kylning borde det väl bli för varmt?
 
Tack för tipset ang gas. Det är ju en grym precision när man använder det vid matlagning.

Ang Aircon så kommer vi ha ett system (från Zehnder) som är igång 24/7 fast på mycket lägre BTU kontra traditionellt hus och därmed mindre energibehov (upp till 80% lägre). En annan klar fördel är att kontrollerad ventilation även reglerar luftfuktigheten och luftföroreningar. Som sagt, håller tummarna för att det här ska gå vägen som planerat och isf visa fördelarna med passivhus i Thailand.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jag tycker det är lite udda med en soffgrupp i sovrummet. Hellre en till umgängesyta som inte är en del av sovrummet.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag tycker det är lite udda med en soffgrupp i sovrummet. Hellre en till umgängesyta som inte är en del av sovrummet.
Tack för att du tagit tid för att ge en åsikt. Vi baserar det på hur vi umgås och använder vårt nuvarande hus i dagsläget, där mycket tid spenderas i sovrummet som även är som ett mer privat, 2:a vardagsrum för familjen. Kommer ha en glasvägg/gardin mellan säng och soffgrupp så det blir lite avskilt vid behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.