Nja, det här är nog ett av de mest lönsamma forum du kan hitta skulle jag tro.
 
  • Gilla
Jorn och 5 till
  • Laddar…
Jag har full förståelse för att det kostar att driva runt siten och att betala för innehåll på en nyhetssida är inget konstigt, det som skiljer här är att det mesta av det jag konsumerar produceras av medlemmar som bidrar med sina kunskaper utan betalning. Huruvida det är rimligt att ta betalt alls eller hur mycket får var och en bilda sig en egen uppfattning om genom att läsa boksluten.

För egen del känns det som en käftsmäll att behöva betala för hitta någorlunda i det innehåll som man själv bidragit till under drygt ett decennium. En sak hade varit om premium hade tillfört något nytt eller mer, men istället har man försämrat funktionaliteten i "gratisutgåvan" såvitt jag kan förstå.

Som motprestation kanske man ska få ett par hundralappar för varje "Bästa svar" om man är premium-medlem? Jag kan mycket väl annars tänka mig att de mest aktiva och uppskattade medlemmarna här, av vilka flera driver eget i byggbranchen, omvärderar sin tid och lägger forumtiden på att jobba istället. Det lär vara mer lönsamt.

Som konstruktivt förslag så skulle jag föreslå att det journalistiska läggs bakom betalvägg och att innehållet förbättrades med mer djuplodande och förklarande artiklar. Lite åt illustrerad vetenskap.

Då skulle även jag överväga ett premium-abonemang.
 
  • Gilla
Tokslut och 17 till
  • Laddar…
Lucky2015
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Idag lanserar vi Byggahus Premium. Byggahus Premium ger dig en annonsfri upplevelse, avancerade funktioner och en unik titel.

[länk]

Längst ner på premiumsidan så finns det en liten FAQ där det bland annat står vad Byggahus Premium är,
men kort och gott så ingår detta i tjänsten som kostar 39 kr/månad eller 399 kr för ett år:

1. Annonsfri upplevelse i alla enheter vilket bland annat gör sajten rejält mycket snabbare. :strong:
2. Efterlängtat filter som gör att det enklare att söka fram inlägg som du och trådskaparen gjort i trådar.
3. Filter som gör att du snabbare kan hitta inlägg med bilder och videoklipp i.
4. Efterfrågad funktion som gör att du i mobilen själv kan välja hur många rader av senaste inlägget som du vill förhandsvisa i trådlistor.
5. Möjlighet att välja en helt unik användartitel som syns under ditt användarnamn i dina inlägg.
6. Möjlighet att välja en forumikon som passar ditt intresse (som också syns i närheten av ditt användarnamn).

Alla Byggahus Vänner :heart: uppgraderas automatiskt till Byggahus Premium och får ta del av nyheterna redan idag.

Lämna gärna feedback på tjänsten i denna forumtråd. :)
Sänk priset. Det är för dyrt. Med lägre pris kommer fler bidra med ett premiummedlemskap.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
boschkenta
Jag förstår tanken och tycker det är självklart att ni ska kunna hålla igång sidan utan problem, och kunna plocka ut lön som admins osv. Men samtidigt tycker jag inte att man ska gömma vad jag anser vara grundläggande funktioner bakom betalvägg.

Punkt 1, 5, och 6 är bra premiumfunktioner. Kanske kan dessa utökas med att tex tillåta animerade profilbilder (om detta inte redan är en funktion dvs), och lite annat visuellt till ens profil. Rent kosmetiska funktioner är något som kan vara kul att lägga pengar på. Det är inte kul att känna sig tvungen att betala då viss funktionalitet saknas!

I nuläget känns det som om man straffar veteraner och sätta käppar i hjulet för nykomlingar (som är potentiella premiumanvändare).
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
För egen del känns det som en käftsmäll att behöva betala för hitta någorlunda i det innehåll som man själv bidragit till under drygt ett decennium. En sak hade varit om premium hade tillfört något nytt eller mer, men istället har man försämrat funktionaliteten i "gratisutgåvan" såvitt jag kan förstå.
boschkenta boschkenta skrev:
I nuläget känns det som om man straffar veteraner och sätta käppar i hjulet för nykomlingar (som är potentiella premiumanvändare).
Jag vill förtydliga att vi inte tagit bort någon befintlig funktionalitet eller gjort någon försämring för användare som dig mexitegel. Vi har utvecklat ny funktionalitet och lanserat den för premium-medlemmar i ett försök att öka värdet på premiumtjänsten.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Alla Byggahus Vänner :heart: uppgraderas automatiskt till Byggahus Premium och får ta del av nyheterna redan idag.
För hur lång tid?
 
Vi har försökt att skapa ett så rättvist system som möjligt.

Några hade bidragit med 10 kr, de allra flesta 30-60 kr per månad eller en gång, och någon har bidragit med 900 kr.

Under Vanliga frågor på premiumsidan har vi skrivit så här:

Vad händer med mig som redan är Byggahus Vän?

Du som är Byggahus Vän uppgraderas automatiskt till Byggahus Premium.

Som före detta Byggahus Vän får du automatiskt Byggahus Premium i ett visst antal dagar kostnadsfritt.

Räkneexempel 1:
Om du har bidragit med 10 kr så får du 10 kr/(39 kr/30 dagar) = 7,69 dagar kostnadsfritt (vilket avrundas uppåt till 8 dagar).

Räkneexempel 2:
Om du har bidragit med 90 kr per månad i fyra månader dvs 360 kr så får du 360 kr/(39 kr/30 dagar) = 276,92 dagar kostnadsfritt (277 dagar).

De som betalat per månad eller år, får fortsätta betala in det belopp de valt och får ytterligare x antal dagars premiemedlemskap. Har man valt att betala mer än 39 kr per månad kan man säga upp prenumerationen och börja om på nytt, så får man x antal dagar gratis.

https://www.byggahus.se/premium
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Jag saknar möjligheten att köpa en månad utan att behöva skapa en prenumeration.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Kommer reklamen öka för de som inte är premium medlemmar? Är tanken att försämra för icke betalande medlemmar?
Då tror jag man är ute och cyklar.
Som nån skrev man betalar redan för forumet genom de inlägg man gör.
Att försämra för icke betalande är big no no. Eftersom forumet är det som ger klirr i kassan. Då måste man se till att det går att fortsätta vara på forumet.
Jag har inget emot en premium sida. Det är absolut en bra tanke.
Det dom lockar mig är ändå reklamfritt. Inte nått av de andra. Men det är smart och slänga med lite extra.
Själv vet jag inte om jag kommer skaffa premium. Det har med hur forumet sköts.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
boschkenta
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag vill förtydliga att vi inte tagit bort någon befintlig funktionalitet eller gjort någon försämring för användare som dig mexitegel. Vi har utvecklat ny funktionalitet och lanserat den för premium-medlemmar i ett försök att öka värdet på premiumtjänsten.
Absolut, men genom att öka värdet på premiumtjänsten så ökar ni ju klyftan mellan premium och ickepremium, dvs sänker det relativa värdet på ickepremium. Något som i min mening inte är ett problem om man låter premium vara kosmetiskt.

Ett annat alternativ är att låta alla ha tillgång till allt, men premium får lite mer av allt, dvs högre upplösning på bilder, diverse maxgränser blir höjda, osv. Ska man eventuellt ha nån "premium feature" så hade det var bättre med tex mer synlighet åt premiuminlägg, som att lägga en extra låda till höger med "senaste preimuminlägg" eller liknande. Att ha något så grundläggande som filter exklusivt för premium känns mer som ett straff för ickepremium än som något extra godis för premium, är det jag försöker säga. Det är i regel bättre att utöka existerande funktioner i tjänster via premium än att ha premium som minimum för funktioner. Premium bör vara lite "godis", liksom.
 
boschkenta boschkenta skrev:
Absolut, men genom att öka värdet på premiumtjänsten så ökar ni ju klyftan mellan premium och ickepremium, dvs sänker det relativa värdet på ickepremium. Något som i min mening inte är ett problem om man låter premium vara kosmetiskt.

Ett annat alternativ är att låta alla ha tillgång till allt, men premium får lite mer av allt, dvs högre upplösning på bilder, diverse maxgränser blir höjda, osv. Ska man eventuellt ha nån "premium feature" så hade det var bättre med tex mer synlighet åt premiuminlägg, som att lägga en extra låda till höger med "senaste preimuminlägg" eller liknande. Att ha något så grundläggande som filter exklusivt för premium känns mer som ett straff för ickepremium än som något extra godis för premium, är det jag försöker säga. Det är i regel bättre att utöka existerande funktioner i tjänster via premium än att ha premium som minimum för funktioner. Premium bör vara lite "godis", liksom.
Vi vill jobba mer med att utveckla sajten både för premium-medlemmar och för ej premium-medlemmar men nu när vi lanserade så var vi tvungna att välja ut något som var rimligt att åstadkomma inom en hyfsat snäv tidsram och då blev det dessa filter, förhandsvisningsinställningar, valbara titlar, ikoner och annonsfritt som vi valde ut. Jag är säker på att detta kommer vidareutvecklas, åtminstone så länge vi tycker det är roligt och så länge tillräckligt många visar intresse.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Jag visste inte att man "måste" läsa alla annonser och reklam ;) Det går att vänja sig av med.
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Jag håller med mexitegel, jag förstår att det kostar pengar att driva runt forumet men boksluten är offentliga och enligt dom siffrorna är det ingen risk att någon blir hemlös eller kursar..

Tycker det är helt fel att utveckla forumet för dom som betalar! Forumet byggs som sagt upp av eldsjälar som jobbar på dagarna och sen lägger sin fritid på att hjälpa folk på kvällarna. Helt utan betalning.. dessa ska nu betala för att få full tillgång till alla funktioner och kunna hjälpa folk? Det stjälper nog mer än hjälper tyvärr..

Jag själv tycker att forumet borde fortsätta utvecklas som gratisforum med alla nya funktioner som kommer locka hit mer nyfikna människor = mer visningar på annonser = mer pengar..

Alternativt ta ut en mycket låg månadskostnad typ 15kr/månad för att bara få reklamfritt, i grunden verkar det vara det folk har mest problem med..

Jag är själv en sån person som hellre betalar 30kr för ett reklamfritt spel på Google play än att köra gratisversionen.

Det känns bara väldigt girigt och ogenomtänkt det här, speciellt när du Pär skriver att ni var tvungna att komma på några funktioner väldigt snabbt för att kunna släppa det här..

Ni kanske skulle skapat en tråd innan för att kolla efterfrågan och vad folk skulle kunna tänka sig för funktioner och pris?
 
  • Gilla
Karlia och 4 till
  • Laddar…
Z zzoink skrev:
Ni kanske skulle skapat en tråd innan för att kolla efterfrågan och vad folk skulle kunna tänka sig för funktioner och pris?
Man gjorde ju ett test före sommaren med 'Byggahusvänner'. Jag antar att den nya affärsmodellen bygger på hur många som hakade på då och vad den genomsnittliga vännen betalar?

Frågar man så vill såklart ingen betala.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Z zzoink skrev:
Ni kanske skulle skapat en tråd innan för att kolla efterfrågan och vad folk skulle kunna tänka sig för funktioner och pris?
Vi skapade en tråd för några veckor sedan där vi frågade: Hur mycket skulle du kunna tänka dig betala för att slippa annonser på sajten?

Av de som svarade så svarade 9,2% 39-119 kr/månad. Hade vi haft med alternativen 10, 20 och 30 kr hade säkert procentsiffran varit högre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.