Gammelnörden
Arkitektonisk ritning över en enplansvilla med garage, kök, vardagsrum och sovrum markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
[media]
Tack, men har tyvärr inte möjlighet att bygga ut
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Gammelnörden
Planritning av ett hus med garage, tre sovrum, kök och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fabaa
  • Laddar…
Spontant tycker jag dina lösningar ser lite omständiga ut och kräver ett stort ingrepp på huset, men det är lite svårt att se också.

Vilka funktioner är det mer specifikt du vill få in i huset? Antal sovrum? Antal badrum? Garage/förråd? Osv…
 
L lillanutten skrev:
Spontant tycker jag dina lösningar ser lite omständiga ut och kräver ett stort ingrepp på huset, men det är lite svårt att se också.

Vilka funktioner är det mer specifikt du vill få in i huset? Antal sovrum? Antal badrum? Garage/förråd? Osv…
Vad är det för lösningar som ser omständiga ut?

Rummet längst ner till vänster i mina ritningar är garaget. Det ska vara kvar orört på den plats det är.

Vill helst ha entré på kortsidan.

Vi vill ha köket där vardagsrummet är på originalet. Vill ha ett walk-in-skafferi i anslutning till det.

Vi vill ha ett mastersovrum med wic.

Behöver två barnrum, alt ett större som med lätthet kan göras om till två rum så småningom.

Vill ha ett badrum med dubbeldusch och dubbelhandfat.
En gästtoalett bör ju finnas någonstans
En bastu med utgång till altanen som är uppåt på ritningarna.
Ett badkar någonstans.

Nåt typ av hemmakontor bör finnas.

Har inte ambition att flytta inkommande vatten/fjärrvärme då det tydligen ska vara dyrt.och besvärligt vilket betyder att det bör vara ett nåt typ av våtrum där.
 
Sen är det också ett önskemål att dela upp så att barnrum och stora sovrummet kommer en bit ifrån varandra.
 
Skiss av en planritning med vardagsrum, barnrum, badrum, samt garage och entré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Något sådant kanske? Nyttja den ytan som finns under entrétaket idag för att bredda det "burspråket" och förlägg barnrummen där. Då kan de initialt vara ett stort rum som sedan delas av till 2.

Enda jag inte riktigt gillar på denna planritningen är att vardagsrummet blir lite väl litet...
 
Ritning av en husplan med olika rum som sovrum, badrum, bastu, tvättstuga och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett annat alternativ.
 
BirgitS
J Jarlsgård skrev:
Enda jag inte riktigt gillar på denna planritningen är att vardagsrummet blir lite väl litet...
Går det att byta plats på lilla sovrummet och klädkammaren för att sen göra klädkammaren smalare och på det sättet ge mer plats till kök och vardagsrum?
Innebär visserligen att man behöver flytta på en vägg men det är ju litet i sammanhanget.
 
J Jarlsgård skrev:
[bild]

Ett annat alternativ.
Tack! Men du missförstod nog.
Inkommande vatten och fjärrvärmen är inte inritat på originalet.
 
  • Byggplanritning som saknar inkommande vatten och fjärrvärme markerade trots röd pil och text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltså i övre vänstra hörnet i pannrummet
 
  • Bild på en husritning med markerat övre vänstra hörnet i ett pannrum nära föråd och garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Petbod skrev:
Alltså i övre vänstra hörnet i pannrummet
Aha, missade den detaljen :crysmile:

Fast det är ju egentligen bara positivt, för då kan man ju stänga igen dörren som är in till pannrummet och sedan öppna upp en ny från tvättstugan.

Gör vardagsrummet något bättre. Även om det innebär att ackutanken behöver flytta lite.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Går det att byta plats på lilla sovrummet och klädkammaren för att sen göra klädkammaren smalare och på det sättet ge mer plats till kök och vardagsrum?
Innebär visserligen att man behöver flytta på en vägg men det är ju litet i sammanhanget.
Menar du som på den andra planritningen jag la upp? :)
 
BirgitS
J Jarlsgård skrev:
Menar du som på den andra planritningen jag la upp? :)
Jag hann inte se den andra :oops: men så ja, fast utan alla de andra ändringarna du gjorde i den också :)
 
Planritning i Sketchup med justering av pannrummet, inklusive mått och rumsetiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Testade föra in din planritning i Sketchup och rita upp hur jag tänkte med en liten justering gällande pannrummet ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.