Hemmagjord verktygsversion av en Speedheater med en svart infravärmare och monterade metallspiklåtar med vingmuttrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord "Speedheater" för färgborttagning med en infravärmare och justerbara spikplåtar fästa med gängstänger och vingmuttrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DIY-version av Speedheater för färgborttagning med infravärmare och justerbara spikplåtar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord apparat för att ta bort färg med infravärmare och metallskärmar fästa med vingmuttrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Titeln är en referens till https://www.byggahus.se/forum/threads/fattigmansbetongfraes.87023/

Jag har under många år renoverat ett gammal hus. Nu har jag en hel jobb med målning. Det är en hel del tjocka färglager på dörrar och i tal som jag vill få bort innan jag målar. Skälet är att det översta färglagren är väldigt tjock färg. Gissningsvis alkydoljefärg då det är mycket tjockare jämfört med vad linoljefärg brukar vara.

Hursomhelst så var varmluftspistol väldigt tidsödande för stora ytor. Då tänkte jag att en Speedheater måste vara mycket effektiv. Jag tycker dock att 5000 kr är för mycket och hyra en så är inte effektivt heller då jag kommer att göra detta lite då och då. Inte stå dygnet runt i 3 dar eller så.

Så jag tänkte att man kanske kan göra en egen ”Speedheater”, det är ju trots allt bara lite värme på ett lagom avstånd som behövs. Så jag gjorde en egen.

Jag köpte en infravärmare från Clas Ohlson: https://www.clasohlson.com/se/Terrassvärmare/36-5169?showRatings=true
Kostar 499 och har 3 effektsteg.

Sedan köpte jag ett par spiklåtar, M5 gängstänger, M5 vingmuttrar. M5 passar i spikplåtar så inget borrande behövs. Och vingmuttrar gör det enkelt att justera. Gängstängerna får man kapa för lämplig längd.

Så här ser resultatet ut:

Och när jag testade på en dörr blev jag väldigt nöjd med resultatet:


Enda problemet är att Clas Olsons infravärmare har ett tippskydd. Vilket förstås är bra men jag vill ju kunna ta bort färg uppåt och nedåt så ja fick öppna ”elenheten” och avaktivera tippskyddet. Det gjorde jag med suddgummi och eltejp:


Nu ska jag sätta den på en takstötta från Biltema https://www.biltema.se/bygg/farg/maleritillbehor/ovriga-maleritillbehor/takstotta-2000017351 och sen kan jag förhoppningsvis ta bort färg i taket också.
 
  • En dörr med flagnande gula färglager som skrapas bort med en röd skrapa, exponerande träunderlaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modifierad infravärmare med avaktiverat tippskydd, suddgummi och eltejp syns i närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pelle Kraft och 9 till
  • Laddar…
Jag hade samma tanke, och köpte en liknande (identisk?) infravärmare. Blev besviken över tippskyddet och valde då pistolen istället. Jag har ett antal fönster kvar så ska göra ett nytt försök!
 
  • Gilla
Gordonsetter
  • Laddar…
Jag tog ett vanligt suddgummi som man har/hade i skola, grönt. Jag delade det och lade två halvor under "pendeln" och sedan lade jag en annan halva ovanför och "säkrade" det hela med en bit eltejp. Den sista bilden visa en halva ovanför pendeln och en röd bit eltejp. Sedan funkade det i alla vinklar.
 
  • Gilla
vinkelbo
  • Laddar…
S sveaman skrev:
Jag tog ett vanligt suddgummi som man har/hade i skola, grönt. Jag delade det och lade två halvor under "pendeln" och sedan lade jag en annan halva ovanför och "säkrade" det hela med en bit eltejp. Den sista bilden visa en halva ovanför pendeln och en röd bit eltejp. Sedan funkade det i alla vinklar.
Låter smart! Ska kopieras.
 
Bra tips, men finns det ingen mer permanent lösning för det där tippskyddet? Typ "koppla förbi"?
 
  • Gilla
kissedin och 1 till
  • Laddar…
Det kanske det gör, men "pendeln" sitter väl integrerad så jag såg inte någon enkel lösning annat än att blockera pendelrörelsen. Och det gjorde jag som sagt med suddgummibitar.
 
  • Gilla
Pelle Kraft
  • Laddar…
En annan grej är att skruvarna till elenheten är trekantiga för att man inte ska öppna den. Men med en liten spårskruvmejlsen går det finfint att skruva ur dem.
 
  • Gilla
raw_dad
  • Laddar…
Jag uppdaterar med att när använt min ”speedheater” ett tag så lossnade suddgummibitarna så tippskyddet slog till.

Så jag tog bort tippskyddet helt, det är en pendel med kontaktbleck och vikter.
 
  • Gilla
Pelle Kraft och 4 till
  • Laddar…
Jag har - precis- en likadan. Men inte tänkte jag kreativt och utanför lådan, och kom på det här smarta. Kommer definitivt att pröva!
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
Har försökt med detta på ett betonggolv som är målat med plastfärg men det fungerar inte - någon som vet varför?
 
S Sven Thomas Jansson skrev:
Har försökt med detta på ett betonggolv som är målat med plastfärg men det fungerar inte - någon som vet varför?
Min gissning är att betongen har såpass mycket högre värmekapacitivetet (Heter det så?) än trä man vanligtvis använder den på, att färgen inte värms upp ordentligt.

Men betongen tål väl värme, så min gissning (igen) är att du behöver köra med apparaten så mycket, att du värmer upp både färg och betong. Fast om det är värt det vet tusan.
 
B Byggfuskarn skrev:
Min gissning är att betongen har såpass mycket högre värmekapacitivetet (Heter det så?) än trä man vanligtvis använder den på, att färgen inte värms upp ordentligt.

Men betongen tål väl värme, så min gissning (igen) är att du behöver köra med apparaten så mycket, att du värmer upp både färg och betong. Fast om det är värt det vet tusan.
Ja - jag tror det är så det fungerar. Färgen får knappt någon temperaturhöjning alls. Nu har jag fortsatt med "ångapparaten" avsedd för tapeter och det fungerar för plastfärgen. Sedan blir det roterande stålborste för den gröna originalfärgen,,,,
 
S Sven Thomas Jansson skrev:
Ja - jag tror det är så det fungerar. Färgen får knappt någon temperaturhöjning alls. Nu har jag fortsatt med "ångapparaten" avsedd för tapeter och det fungerar för plastfärgen. Sedan blir det roterande stålborste för den gröna originalfärgen,,,,
Låter rätt drygt det där. Har haft tankar på att måla ett betonggolv, men jag kanske ska tänka mig för.

Är det annars inte bara att måla över betongfärgen?
 
B Byggfuskarn skrev:
Låter rätt drygt det där. Har haft tankar på att måla ett betonggolv, men jag kanske ska tänka mig för.

Är det annars inte bara att måla över betongfärgen?
Kanske skulle det fungera men helt säkert är det nog inte. Testade med diamantslipskiva på liten rondell men den avverkar lätt lite för mycket. Originalfärgen har fläckvis en ganska hård yta så jag misstänker att den nog ska bort innan ett nytt lager,,,,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.