A
Hej,

kan någon vara vänlig och säga vilka färger jag ska koppla in. De är ju både oranga och gröna i mitten!?
 
  • Närbild på hand som håller okopplade kablar framför telejack med oranga och gröna kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Enligt den rad märkt B.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 7 till
  • Laddar…
A
Skönt när man får svar på några sek!
 
Du ska inte tvinna upp de partvinnade ledarna.
Behålla trådarna tvinnade fram till klykorna där du trycker ner trådarna.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
B är det normala i Sverige, i andra länder kan A vara vanligare om jag förstått det rätt.
 
A
blackarrow blackarrow skrev:
Du ska inte tvinna upp de partvinnade ledarna.
Behålla trådarna tvinnade fram till klykorna där du trycker ner trådarna.
Okej, det missade jag.. spelar det stor roll?
 
A
Så här ser det ut
 
  • Öppen nätverksuttag med anslutna färgkodade kablar i en strukturerad ordning på ett vitt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ymmij12
  • Laddar…
Kommer funka bra
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Så här ser det ut
Ser rätt ut
 
De sitter i rätt slitsar, men du har tvinnat upp onödigt mycket. Det gör stor skillnad i högre hastigheter.

Behåll dem ihoptvinnade och dela först då du lägger dem i plinten, dvs tvinna bara upp delen som kommer framför plinten. Använd gärna ett kroneverktyg som klipper av ledarna samtidigt som de trycks ner så går det mkt enklare.
 
Mikael_L
Johan1975z skrev:
Okej, det missade jag.. spelar det stor roll?
Att paren är tvinnade är för att undertrycka störningar, både yttre och från de närliggande paren, utan tvinning så blir överhörningen mellan paren så stor att det inte fungerar.
Och sen finns det kravspec vid kontaktering, hur långt man får tvinna upp.
För cat 5e för tvinningen öppnas max 13mm och för cat 6 6mm, om man ska följa regler för kontaktering, och man ska naturligtvis tvinna upp så litet så möjligt.

Och detta är lättare att klara av ifall man inte tvinnar upp hela paret så där innan kontaktering, utan man kan lämpligtvis vrida upp lite precis där paret ska kontakteras till plint.

Sen är det där med olika längd på paren, och olika längd på vardera ledaren i ett par, måste det vara lika?
En del påstår att alla paren måste vara exakt lika långa, men samtidigt är ju de olika paren i en TP-kabel olika hårt tvinnade, så ledningslängden blir olika bara av den orsaken.
Och många påstår alltså också att paren behöver inte vara lika långa vid kontakteringen.
Jag tror också så, men är inte säker.
 
  • Gilla
parom
  • Laddar…
A
Skit också. Ska jag göra om allt då?
 
Johan1975z skrev:
Skit också. Ska jag göra om allt då?
Nä, du provar och ser hur det fungerar.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
A
Ska jag köra bredbandskollen? Kolla MS? Eller hur kan man testa?
 
Det funkar säkert, men varför inte göra rätt och snyggt?
Skala gärna kabeln lite extra så du har en bit tvinnad kabel att hålla i.
Behåll trådarna tvinnade. Då har du bara 4 par att hålla reda på.
De två trådarna ska ändå monteras intill varandra.
Du behöver bara tvinna upp från änden till klykan.
Dra fram kabelhöljet ganska nära slitskontakten, inga onödigt långa råttbon med otvinnad kabel, lägg ett par i taget i slitsarna.
Plint 1 (P1) kan man börja slitsa från höger till vänster, så är inte kablarna man slitsat i vägen när man tar nästa par. Så här ser det ut hos mig:
Öppet nätverksuttag med ordentligt ordnade och anslutna tvinnade kablar nära RJ45-kontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta uttag är väl lite pilligt och kräver ett bra verktyg för att klippa tråden mellan P1 och RJ45 uttagen för där är det väldigt trångt. Detta verktyg trycker ner och kapar tråden i rätt längd.
Bild på ett nätverksverktyg för trådterminering från DELTACO, används för att klippa och ordna kabeltrådar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.