Hej!

Fick idag offert på ett helt egenritat Faluhus :)

Typ: 1+1/2 plan med 1plan i vinkel med ryggåstak
Tak: 45 grader sadeltak på allt
Väggar: totalt 310mm isolering!!!
Takhöjd i våningsplan: 2,70cm

Allt är Faluhus standard = REJÄLT

Basleverans: 1 165 036 kr inkl. moms

Detta ingår INTE:

Tomt (250 000 kr)
VA-anslutning (105 000 kr)
El-anslutning (20 000 kr)
Byggherrekostnader ( 150 000 kr)
Köksinredning (40 000 kr)
Bad och WC inredning inkl. sanitet (50 000 kr)
Garderobsinredning (20 000 kr)
Tvättstugeinredning (10 000 kr)
Vitvaror (50 000 kr)
Braskamin (35 000 kr)
Montering av stomme (50 000 kr???)
Grund (120 000 kr)
Golv (50 000 kr)
Kakel, klinker, fix och fog (30 000 kr)
Tapeter och färg (40 000 kr)
Värmepanna med Ventilation (50 000 kr)
Elmaterial (40 000 kr)
Div. hantverkare (50 000 kr)

Priser inom parentes är uppskattade.
Tanken är att jag ska få stommen rest och tät sen ska jag vara tjänstledig och bygga resten själv,
Totalbudget ligger på 2 300 000 kr. Det ger ett kvm pris på 13 600 kr, tacksam för synpunkter ;)
 
Fick ögonen på kostnaden för grund, 120 000:-. Det låter billigt; vad är det för grund?
 
Platta på mark med 300mm cellplast och golvvärme

Byggarea blir ca 120m2, jag räknar 1000 kr/m2

Entreprenör: Dränerar, gräver in VA och el, gör singelbädd, sätter ut kantelement, gjuter, slipar.

Jag/styvfar: Grovplanerar tomt, fyller, schaktar, lägger i cellplast, armerar, lägger golvslingor.

Har tillgång till grävmaskin med maskinist och fyllnadsmassor så gott som gratis.

Låter det fortfarande billigt? I så fall vad tror du är mer rätt, detta är bara uppskattat pris utifrån pris på totalentreprenad av grund för 1800 kr/m2.
 
När du skrev att du skulle ta vid efter stomresning trodde jag att du även lejde bort arbetet med grunden. 120 000:- lät därför väl billigt oavsett landsända.
 
Hej! Funderar också på Faluhus, dels för deras byggkoncept med mer isolering och dels för att kunna rita själv. Får man fråga nyfiket vilket boarea huset har?
 
Hej!

Skall du ta vid så snart de har lagt på takluckorna? Annars lär nog monteringen bli dyrare.
Vi har byggt två egenritade Faluhus och är mer än nöjda! Vi flyttar förhoppningsvis in i vårt senaste om fem veckor.
Allt har fungerat bra med kontakterna med Faluhus och utlovade leveranser, och kvalitén är som du verkar veta mycket bra.
Lycka till! :)
 
Hemmakatten
Har en bekant som köpt Faluhus. Där ville de ha 60' för montering. Hennes hus är 130kvm i vinkel, enplanshus.
Antar att du kollat avgifterna för VA- och elanslutning med respektive bolag.
Väldigt lite budgeterat för köket (tänk på bänkskivor o diskhoar också), även vitvaror lite snålt
Värmepanna (vilken?) och ventilation, (varmvattenberedare behöver du också) snarare 100' än 50'.
Avlopps- och vattenrör, kopplingar, vattenfördelare, golvvärmefördelare, golvslingor finns inte med.
Elektrikerkostnad måste du ha med (får inte göra något själv). tar väl någon vecka att dra all el. Elektrikern vill nog själv köpa in sitt eget material. 100' för arb.-o materialkostnad.
 
Zno: Ok :)

TorOdd: Det blir en total golvyta uppe och nere på 169m2 utan väggar räknat om det är det som räknas som boyta :)

LEdlund: Ja, jag ska ta vid när de lagt pappen på takluckorna ;)

Hemmakatten: Ja Avgifterna är kollade, då jag haft egen köksbutik så har jag rätt bra kontakter på allt till kök inkl. vitvaror, värmepanna eller ventilation är det enda jag inte har koll på, har en tråd under "värme".
Allt till Golvvärme ingår i husleveransen från Faluhus, jag är själv elektriker och betalar således endast för materialet med vansinnit bra rabatter.

Tack för alla reflektioner och att ni är med och ser vad som saknas, precis vad jag vill höra :)
 
Fundera även på att välja bort inköp av innedörrar av Faluhus, där tjänar du flera sköna kronor om du sköter prutandet själv.

Mvh Lotta
 
Ok, tack för tipset men vad får man ge för den billigaste Dooria Addera vit då? de kostar 2239 kr/st i offert.
 
TF i Osby säljer en innedörr som motsvarar Dooria Addera, har själv denna, har för mig att den kostade ca. 1400.- (inkl karm) för 3 år sedan.

http://www.tfosby.se
 
pejida skrev:
Ok, tack för tipset men vad får man ge för den billigaste Dooria Addera vit då? de kostar 2239 kr/st i offert.
Kolla in www.www.bygglagret.se/ Jag har fått för mig att de har hysade priser.
 
Vi köpte via den lokala bygghandeln (har köpt en hel del därifrån), vi fick ge 1800 kronor styck inklusive karm. Kolla även Blocket där brukar finnas en del dörrar där folk som har beställt har ångrat beställningen och de rear då ut dörren. Där fick vi tag på glasade Addera dörrar till kanonpris.
 
ok, några mer tips när det gäller faluhus...vad har ni för uppvärmningssystem förresten?
 
Med tanke på att du skall göra så mycket jobb själv tycker jag det låter väldigt dyrt för 170 kvadrat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.